قیمت دلار در آستانه عقب‌نشینی؛ یک کانال از دست می‌رود؟/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۸ تیر ۱۴۰۳

دلار آرایش عقب‌نشینی گرفت

قیمت دلار امروز روند کاهشی داشت و به پله‌های نخست کانال هفتم از کریدور پنجم برگشت. معامله‌گران معتقدند خوش‌بینی‌های سیاسی و تلاش بازارساز ریتم نزولی به دلار داده است. آنها معتقدند سیاست‌گذار در بلندمدت قدرت حفظ این اسکناس در کانال‌های قیمتی پایین‌تر را ندارد.

دلار آرایش عقب‌نشینی گرفت

قیمت دلار امروز روند کاهشی داشت و به پله‌های نخست کانال هفتم از کریدور پنجم برگشت. معامله‌گران معتقدند خوش‌بینی‌های سیاسی و تلاش بازارساز ریتم نزولی به دلار داده است. آنها معتقدند سیاست‌گذار در بلندمدت قدرت حفظ این اسکناس در کانال‌های قیمتی پایین‌تر را ندارد.

در آخرین روز از هفته پایانی تیر قیمت دلار در کریدور پنجم ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد و در نیمه پایینی کانال هفتم از کریدور پنجم بازگشایی شد.

بازار ارز تهران در حالی به استقبال آخرین روز کاری هفته می‌رود که روز گذشته قیمت دلار برخلاف قیمت طلای جهانی حرکت کرد و با کاهش، کف جدیدی در سال ۱۴۰۳ به ثبت رساند و قیمت دلار هرات از کانال ۵۸ هزار تومان فاصله گرفت. قیمت دلار هرات در روز چهارشنبه ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان شروع به کار کرد و از ابتدا میل به کاهش نشان داد. به گزارش اقتصادنیوز،‌ شدت کاهش قیمت دلار با بازگشایی بازار درهم در گپ منفی بیشتر شد و در نیمه دوم معاملات چهارشنبه تا ۵۷ هزار و ۵۰ تومان پایین رفت و از این ناحیه حمایت شد. با رسیدن قیمت دلار هرات به کف کانال ۵۷ هزار تومان، قیمت دلار در بازار تهران نیز برای دومین بار در این هفته به کانال ۵۷ هزا تومان افتاد.

قیمت درهم امارات هم چهارشنبه را با گپ منفی ۱۲۰ تومانی در ۱۵ هزار و ۸۲۰ تومان آغاز به کار کرد و در ادامه با کاهش در ۱۵ هزار و ۷۴۰ تومان به کار خود پایان داد. آخرین باری که قیمت درهم در ۵ خرداد ۱۴۰۳ به این کف رسیده، نرخ از این سطح حمایت شده بود.

چرا بازار ارز کف جدیدی به ثبت رساند؟

این هفته معاملات در بازارهای مالی رمق چندانی نداشت و بازارساز با ارزپاشی از شرایط رکودی روزهای سوگواری محرم بهره برد و به قیمت دلار آرایش نزولی داد.

 معامله‌گران در بازار دو نگاه به کاهش این روزهای بازار دارند. در رویکرد اول، حرکت الاکلنگی بین بازار ارز و قیمت انس طلا رخ داده است. معامله‌گران با این رویکرد معتقدند کاهش قیمت دلار در روزهای رکوردزنی قیمت انس طلا برای کنترل قیمت طلا و سکه است.

برخی از معامله‌گران تصور می‌کنند بازارساز با تزریق پی در پی در تلاش است تا قیمت دلار تحویلی به دولت بعدی را پایین بدهد. در این رویکرد قیمت دلار می‌تواند در کانال پایین تر کف جدیدی بزند.

معامله‌گران فنی معتقدند در کف کانال ۵۷ هزار تومان اشباع فروش شکل گرفت و قیمت از این ناحیه برگشت. به این ترتیب تا زمانیکه قیمت دلار هرات در زیر ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان باشد گارد بازار نزولی است. بر اساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، اگر قیمت دلار کف را از دست دهد، شاهد کف جدید در کانال ۵۶ هزار تومان خواهیم بود. کف محکم قیمت درهم نیز در حوالی ۱۵ هزار و ۲۶۰ تومان قرار دارد که قیمت می‌تواند نسبت به این عدد واکنش نشان دهد.

معامله‌گران معتقدند تلاش بازارساز برای سرکوب قیمت دلار به واسطه خوشبینی‌های سیاسی موثر بوده است. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت ادامه این روند و انتشار اخبار مثبت سیاسی، احتمال کاهش قیمت اسکناس آمریکایی تا میانه کریدور پنجم وجود دارد. آنها معتقدند در صورتی که اتفاق مشخصی در حوزه سیاست خارجی با روی کار آمدن دولت پزشکیان رخ ندهد، شاخص‌ها و واقعیت‌های کلان اقتصادی ممکن است نرخ ارز را دو تا سه کریدور بالا بکشند.

تتر ۵۷ هزار تومانی شد

گفتنی است قیمت درهم امروز با کاهش ۵۰ تومانی با رقم ۱۵ هزار و ۶۹۰ تومان معامله شد. قیمت تتر روز پنجشنبه با کاهش ۳۵۰ تومانی به کانال ۵۷ هزار تومانی برگشت. این ارز دیجیتال در لحظه نگارش این گزارش روی رقم ۵۷ هزار و ۷۵۰ تومانی ایستاد.

پوند انگلیس با کاهش ۸۰۰ تومانی روی قیمت ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومانی معامله شد و یورو نیز با کاهش ۵۰۰ تومانی روی رقم ۶۲ هزار و ۶۸۰ تومانی ایستاد.

گفتنی است اسکناس دلار روز پنجشنبه با رقم ۴۶ هزار و ۸۱۶ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۳ هزار و ۷۱۳ تومانی عرضه شد و ۱۵۰ تومان افزایش داشت.

رفتار عجیب دلار

اما برخلاف اخبار ذکرشده مشاهدات حاکی از آن است که بازار در فضای کاهشی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. فعالان بازار در توجیه فضای کاهشی بازار از حمایت بازارساز از پول ملی سخن به میان می‌آورند. به عقیده این افراد، بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر ارزی خود در حال تزریق در بازار ارزهای شاخص است و اجازه رشد انتظاراتی نرخ ارز را نمی‌دهد. رسانه‌های داخلی و خارجی در طی ماه‌های اخیر اخبار مختلفی را در رابطه با بهبود صادرات نفت کشور منتشر کرده‌اند.

درآمدهای ناشی از بهبود فرآیند صادرات نیز در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است؛ در نتیجه این نهاد در صورت لزوم می‌تواند مانع از نوسانات بازار ارز شود. در روزهای اخیر روابط عمومی مرکز مبادله ارز و طلا کشور در گزارشی بهبود درآمدهای ارزی را تایید کرد. به گفته روابط عمومی این مرکز، «تحولات بازرگانی خارجی نشان می‌دهد در سه‌ماه نخست امسال صادرات نفتی و غیر نفتی کشور به ۲۵.۵میلیارد دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۲۱.۵میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته، ۱۸.۶درصدی افزایش یافته است.» در این گزارش شرایط تراز تجاری کشور نیز این‌گونه بیان شده: «مازاد تراز تجاری کشور نیز در سه‌ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵۱.۴درصدی از ۷.۴میلیارد دلار به ۱۱.۲میلیارد دلار رسیده است.»

در نتیجه می‌توان گفت یکی از علل افت قیمت دلار بهبود وضعیت تراز تجاری کشور است. در کنار این امر، وجود انتظارات مثبت در رابطه با رویکرد دولت جدید نیز می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از نیروهای کاهشی بازار مطرح شود. روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با ۵۰۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۷هزار و ۵۰۰تومان معامله شد. اسکناس یورو نیز با افت ۷۰۰تومانی در رقم ۶۲هزار و ۷۵۰تومان به فروش رسید.

اما برخلاف روند کاهشی بازار ارز، همزمان با رشد نرخ جهانی اونس طلا در روزهای اخیر، قیمت سکه دچار نوسانات افزایشی شد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته با ۱۵۰هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۴۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان داد و ستد شد.

 

منبع: تجارتدنیوز - اقتصادنیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 146574

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر