کنترل دلار تهران با گنده هرات / خبر جنگ جدید در بازار ارز

در پشت خط یکشنبه یک خبر به بازار رسید مبنی بر اینکه انگلیس، آمریکا و یک کشور دیگر اروپایی در حال برنامه‌ریزی حمله به تاسیسات مهم یمن هستند. به عقیده معامله‌گران گسترش جنگ غزه در منطقه می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد و آن را دچار نوسان کند.

کنترل دلار تهران با گنده هرات /  خبر جنگ جدید در بازار ارز

قیمت دلار در هرات  در آستانه 50 هزار تومانی است  قیمت دلار در هرات امروز تا49 هزار و 980  تومان بالا رفت اما نتوانست این مرز حساس را حفظ کند و به سمت پله‌های بالاتر برود.دربازار دلار رسم است که گفته می شود هرگاه گنده هرات فروشنده شود یا خریدار قیمت دلار در ایران برهم می ریزد

به گزارش عرشه آنلاین، معامله گران امروز دلار در هرات سعی کردند که مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۹۸۰  تومان را بشکنند و به سمت نیمه کانال مذکور حرکت کنند اما در این آزمون شکست خوردند.

اما امروز نرخ ارز آمریکایی در بازارهای همسایه نیز نوساناتی دارد. قیمت دلار سلیمانیه در لحظه تنظیم این گزارش نسبت به روز گذشته در همین ساعات، روند کاهشی دارد و به ۵۰ هزار و ۳۱۰ تومان رسیده است. دیروز ارز آمریکایی در این بازار در حدود ۵۰ هزار و ۴۳۰ تومان معامله می‌شد. روند قیمتی دلار سلیمانی در روزهای گذشته صعودی بود اما امروز نزولی شده است.  

 قیمت دلار هرات نیز امروز همچون روز گذشته روند کاهشی دارد. در حالی که دیروز یکشنبه، نرخ ارز آمریکایی در بازار این شهر در همین ساعات ۴۹ هزار و ۹۸۰ تومان بود، امروز در حدود ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شود. 

 

هرگاه گنده  هرات فروشنده شود یا خریدار قیمت دلار در ایران برهم می ریزد. دلار هرات همیشه برای بازار ارز داخلی اهمیت داشته، تا جایی که وقوع هر حادثه‌ای در افغانستان، به سرعت روی نرخ این ارز پرطرفدار در هرات و سپس ایران اثر می‌گذارد.

نمی‌توان بازارهای ارزی کشورهای مختلف، به خصوص ایران و کشورهای همسایه، را به هم بی‌ربط دانست. با توجه به این مسئله و به نظر کارشناسان، می‌توان گفت رابطه بازارهای ارزی به نوعی شبیه به قانون ظروف مرتبطه است. زیرا هر اتفاقی که در بازار ارزی هرات به وجود می‌آید، به سرعت در ایران منعکس می‌شود و عکس این موضوع نیز اتفاق می‌افتد.

دربازار دلار رسم است که گفته می شود هرگاه گنده هرات فروشنده شود یا خریدار قیمت دلار در ایران برهم می ریزد

در همین حال، قیمت درهم امارات به عنوان یکی از متغیرهای موثر بر قیمت  دلار در بازار آزاد ایران، برای دومین روز متوالی تغییری نداشته است  و همچون روز گذشته در همین ساعات با نرخ ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان معامله می‌شود. 

به گزارش تجارت‌نیوز امروز با وجود روند افزایشی در مرکز مبادله، بازار آزاد روند نزولی دارد؛ این موضوع را می‌تواند تحت تاثیر کاهش قیمت دلار در بازار سلیمانیه و هرات، ثبات نرخ درهم و همچنین تلاش بازارساز اتفاق افتاده باشد. این در حالی است که  فعالان بازار ارز اخبار مربوط به تشدید درگیری در منطقه جولان را سوخت مناسبی برای افزایشی‌های بازار می‌دانستند. 

کارشناسان اقتصادی معتقدند، شرایط از طریق فضای سیاسی ملی و حوزه بین‌الملل خود را به بازارها تحمیل می‌کنند. آنها می‌گویند ریسک‌های امنیتی نظیر درگیری در منطقه اوضاع را برای سیاست‌گذار از آنچه هست سخت‌تر می‌کند.

هر چند سیاست‌گذار مدعی است در حوزه سیاست‌ تثبیت، مدیریت تقاضا و تامین ارز مورد نیاز کشور توانسته بازار را مدیریت کند، اما تحلیلگران اقتصادی می‌گویند این سیاست با تکیه بر فروش نفت مقدور شده است.

دو شرط ورود دلار هرات به کانال ۵۰ هزار/ اثر جنگ جدید بر بازار ارز

 در مجموع برای ورود مجدد قیمت دلار هرات به کانال 50 هزار تومان دو شرط لازم است؛ اول اینکه قیمت درهم سطوح فعلی در دامنه 13 هزار و 800 تومان را حفظ کند. شرط دوم این است که قیمت دلار امروز در بالای سطح حمایتی خود نوسان دهد و این مرز را از دست ندهد.

قیمت دلار هرات که در ابتدای هفته وارد کانال 50 هزار تومان شده بود در روز بعد این کانال را از دست داد. قیمت دلار هرات در روز یکشنبه 50 هزار و 140 تومان شروع به کار کرد و در نیمه اول با کاهش تا 49 هزار و 980 تومان رفت و در این مرز حمایت شد و به کانال 50 هزار تومان برگشت. در ادامه قیمت دلار برای دومین بار به سمت مرز حمایت شده رفت و آن را از دست داد و در 49 هزار و 850 تومان بسته شد. در پشت خط یکشنبه قیمت دلار هرات در عدد 49 هزار و 890 تومان پایان یافت.

قیمت درهم امارت در روز یکشنبه نرخ ثابتی نداشت و هر کانال یک نرخ عنوان می‌کرد، نرخ‌های اعلامی بین 13 هزار و 820 تومان تا 13 هزار و 850 تومان بود. به عقیده معامله‌گران اگر قیمت درهم امروز بالای این سطوح بماند قیمت دلار هرات می‌تواند دوباره به کانال 50 هزار تومان برگردد.

قیمت دلار سلیمانیه در 50 هزار و 550 تومان بازگشایی کرد و با کاهش در پشت خط به 50 هزار و 270 تومان رسید.

قیمت تتر در روز یکشنبه در حوالی مرز کانال 51 هزار تومان شروع به کار کرد و با افزایش تا 51 هزار و 250 تومان هم رفت اما در تثبیت بالای این سطح ناکام ماند و بین 51 هزار و 100 تومان تا 50 هزار و 900 تومان نوسان داد.

تحلیل‌گران فنی معتقدند قیمت دلار هرات در کانال 50 هزار تومان دچار واگرایی منفی شده بود و باید به سمت پایین اصلاح می‌داد. از نظر آن‌ها با کاهش قیمت دلار در روز یکشنبه نرخ به سطوح حمایتی یا سقف مثلث ایجاد شده در چارت رسید که حمایت مهمی است. اگر قیمت دلار در روز دوشنبه این مرز حمایت را حفظ کند می‌تواند با افزایش وارد کانال 50 هزار تومان شود.

در این صورت اولین مرز مقاومت 50 هزار و 50 تومان و بعدی بین 50 هزار و 250 تومان تا 50 هزار و 350 تومان خواهد بود. اگر قیمت دلار در بالای این سطوح تثبیت دهد می‌توان گفت نرخ وارد روند جدید افزایشی شده است. اما اگر قیمت دلار حمایت یا سقف مثلثی که شکسته شده را از دست بدهد می‌تواند تا 49 هزار و 600 تومان پایین بیاید.

در مجموع برای ورود مجدد قیمت دلار به کانال 50 هزار تومان دو شرط لازم است؛ اول اینکه قیمت درهم سطوح فعلی در دامنه 13 هزار و 800 تومان را حفظ کند. شرط دوم این است که قیمت دلار امروز در بالای سطح حمایتی خود نوسان دهد و این مرز را از دست ندهد.

در پشت خط یکشنبه یک خبر به بازار رسید مبنی بر اینکه انگلیس، آمریکا و یک کشور دیگر اروپایی در حال برنامه‌ریزی حمله به تاسیسات مهم یمن هستند. به عقیده معامله‌گران گسترش جنگ غزه در منطقه می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد و آن را دچار نوسان کند.

 

 

منبع: تجارت نیوز - اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120539

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر