بایدن، قاتل کودکان ایرانی است

از سال ۲۰۱۸ که داروهای خونی و تالاسمی تحریم شده حدود ۶۵۰ نفر بر اثر کمبود دارو از دنیا رفته و جان هزاران نفر هم در خطر است. این واقعیتی است که حالا صدای رسانه‌های آمریکایی را هم درآورده است.

بایدن، قاتل کودکان ایرانی است

از سال ۲۰۱۸ که داروهای خونی و تالاسمی تحریم شده حدود ۶۵۰ نفر بر اثر کمبود دارو از دنیا رفته و جان هزاران نفر هم در خطر است. این واقعیتی است که حالا صدای رسانه‌های آمریکایی را هم درآورده است.

پایگاه فارن افرز اخیرا گزارشی درباره طرح C دولت بایدن در مقابله با ایران نوشته است. در این گزارش تاکید شده که بایدن نه تلاش دارد مذاکرات هسته ای را اولویت خود قرار دهد و نه طرح B یعنی فشار حداکثری یا جنگ را دنبال کند، بلکه تلاش دارد که فشارهای موجود را حفظ کرده و زمان بخرد تا نه ایران تحریک شود و نه آسوده خاطر گردد (متن کامل مطلب فارن افرز را اینجا بخوانید).

تئوری مطرح شده در گزارش فارن افرز در مطلبی که پایگاه اینترسپت درباره تحریم دارویی ایران منتشر کرد تأیید می شود.

بایدن، همدست ترامپ در مرگ بیماران ایرانی

پایگاه اینترسپت گزارش مفصلی درباره کمبود دارو در ایران بر اثر تحریم ها و مرگ کودکان و بزرگسالان بر اثر بیماری های خاصی مانند تالاسمی نوشته است. طبق ادعای این پایگاه، از سال ۲۰۱۸ که داروهای خونی و تالاسمی تحریم شده حدود ۶۵۰ نفر بر اثر کمبود دارو از دنیا رفته و جان هزاران نفر  هم در خطر است.

تحریم دارویی ایران در سال ۲۰۱۸ و بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور ترامپ مبنی بر تحریم حداکثری ایران آغاز شد. بعد از این تحریم اکثر شرکت های دارویی جهان از فروش دارو به شرکت های ایرانی خودداری کردند. اگرچه جو بایدن بعد از روی کار آمدن، مدعی مذاکره با ایران و احیاء برجام بود، اما تحریم های شدید دارویی در زمان او نیز ادامه یافت.

البته دولت آمریکا (هم در زمان ترامپ و هم در زمان بایدن) اعلام کرد که بخش دارویی از تحریم ها معاف‌اند اما شرکت های دارویی به دلایل مختلف حاضر نیستند با ایران معامله کنند. ترس شرکت ها از ساز و کار تحریم ها، تحریم های بانکی و عدم انتقال پول به خارج و بدبینی نسبت به بانک های داخلی و ... همه و همه از علل این مساله هستند. تحریم های دارویی همچنان ادامه دارند و حداقل بایدن در این مورد نشان داده که راه ترامپ را ادامه می دهد.

تحریم های که کودکان ایرانی را می کشد

اینترسپت به نقل از یکی از متخصصان و مسئولان داروهای  تالاسمی ایران می‌نویسد: ما با کشورهای صادرکننده دارو و تجهیزات پزشکی ارتباط داشته ایم که به صراحت به ما گفته اند که به دلیل تحریم ها نمی توانیم دارو وارد ایران کنیم. بانک ها هم با ما کار نخواهند کرد آنها از تحریم های ثانویه می ترسند و این را مستقیماً به ما گفته‌اند.

اینترسپت در بخش دیگری از گزارش خود می نویسد: اسنادی که  اینترسپت به دست آورده از مخالفت برخی شرکت ها از خرید و فروش دارو به ایران به دلیل خطر گرفتار شدن در تحریم های ثانویه حکایت دارد. آنها همچنین مدعی اند تحریم ها مسیرهای قانونی را برای معاملات با ایران بسته است. روابط شرکت‌های دارویی و بهداشتی اروپایی و بانک‌های خارجی و ایرانی در سال ۲۰۱۸ قطع شد. پیام‌های ارسالی طرف خارجی در این مورد صریح بود: این شرکت‌ها در تجارت با ایران - حتی برای تهیه داروهای نجات‌دهنده - شرکت نخواهند کرد.

پایگاه اینترسپت ادامه می دهد: شدت بی علاقگی شرکت ها و بانک های خارجی به معامله با ایران، نشان دهنده پیروزی طرفداران تحریم، از جمله گروه های جنگ طلب طرفدار اسرائیل و اندیشکده هایی مانند اتحاد علیه ایران و بنیاد دفاع از دموکراسی است. به همت آنها، ایران امروز قادر به ارتباط با شرکت های دارویی نیست و در شرایط سختی به سر می برد.

اینترسپت در ادامه به بررسی چند نمونه از نامه ها و ایمیل های شرکت های دارویی اروپایی به طرف ایرانی و تشریح مساله تاثیر تحریم ها بر وضعیت دارویی کشور می پردازد. نامه‌ای در سپتامبر ۲۰۱۸ از شرکت کلوپلاست (تولید کننده داروهای اورولوژی) منتشر شده که در آن، به توزیع کننده ایرانی خود اطلاع داده "علیرغم اینکه محصولات کلوپلاست توسط تحریم‌های آمریکا و/یا بین‌المللی مستثنی شده اند، اما بانک‌های بین‌المللی از تراکنش های مالی با ایران ممنوع شده اند. در شرایط فعلی امکان دریافت پول برای محصولاتی که در ایران به فروش می رسد وجود ندارد."

اینترسپت ادامه می دهد: اگرچه دولت ایالات متحده بارها تاکید کرده که تجارت بشردوستانه با ایران تحت تأثیر کمپین «فشار حداکثری» قرار نخواهد گرفت، اما کارشناسان تحریم های اقتصادی گفته اند این ادعا گمراه کننده است. آنها می گویند وقتی تحریم ها به قدری گسترده است که بانک ها و کشورهای خارجی هرگونه معامله با کشور را یک تخلف آشکار می دانند، مردم عادی ایرانی  نمی توانند غذا و دارو بخرند. مسئله بانکی هسته اصلی مشکل است... وقتی دولت ترامپ روی کار آمد آمد کل بخش مالی ایران را تحریم کرد و هر مؤسسه ایرانی باقی‌مانده از قبل را که تحریم نبود، هدف قرار داد. این مساله امروز باعث شده امکان هرگونه معامله بانکی ایران با خارج از بین برود.

اینترسپت در پایان گزارش خود می‌نویسد: ما در مورد کودکان کوچکی صحبت می کنیم که نیاز به پانسمان و خدمات پزشکی دارند اما آن را دریافت نکرده و نمی کنند. هیچ کس حاضر نیست در برابر اقدام خلاف قانون دولت ایالات متحده در این زمینه بایستد. باید توجه عموم را جلب کرد که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

منبع: خبر فوری


 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91861

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر