واکنش فردوسی به میرداماد / بحث‌های داغ و بارانی بازار دلار

بحث داغ بازار ارز و سکه صحبت‌های محمدرضا فرزین در نشست بانکداری الکترونیک بود. رئیس کل بانک مرکزی در این نشست یک موضع ارزی گرفت که مدت‌ها بر سر آن بین فعالان بازار و تحلیل‌گران بحث بود.

واکنش فردوسی به میرداماد /  بحث‌های داغ و بارانی بازار دلار

قیمت دلار از ابتدای هفته جاری نزدیک به هزار تومان ارزان شده و با روند نزولی به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شده است. روز گذشته دلا ربا قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. این قیمت در حالی ثبت شد که در ابتدای معاملات، دلار یک رفت و برگشت به کانال ۴۹ هزار تومانی داشت.

دیروز برخلاف دو روز ابتدایی هفته، در مرکز مبادلات ارز ایران قیمت دلار نزولی بود. این کاهش قیمت هر چند محدود بود اما هم راستای کاهش قیمت دلار در بازار آزاد رخ داد.

دیروز بازیگران بازار ارز، حرکت کاهشی دلار هرات و برگشت آن به کریدور ۴۰ هزار تومانی و روند نزولی درهم امارات را در روند کاهشی دلار تهران اثرگذار دانستند. با این وجود، کارشناسان اقتصادی ریزش دلار در روزهای اخیر را امری عادی تلقی می‌کنند؛ آنها نوسان نزولی این اسکناس را به مثابه نویز در بازار در نظر می‌گیرند. آنها با اشاره به رشد انتظارات تورمی برگشت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی را عاملی برای هجوم فعالان اقتصادی برای خرید دلار می‌دانند.

در روز گذشته قیمت دلار در بازارهای مجاور روند کاهشی داشت. قیمت دلار سلیمانیه با کاهش ۱۵۰ تومانی روی قیمت ۵۰ هزار ۲۵۰ تومانی ایستاد. دلار هرات نیز کاهش ۲۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد. 

 قیمت دلار هرات یک کانال از دست داد ولی در ادامه راه رفته‌ را برگشت.

قیمت دلار در بازار ارز هرات در کف ۵۰ هزار تومان شروع به کار کرد و در همان ابتدای کار به کانال ۴۹ هزار تومان رفت. بازار ارز هرات در روز دوشنبه دومین حمایت خودش یعنی ۵۰ هزار تومان را از دست داد و به حمایت پایینی ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و از این نقطه حمایت شد. قیمت دلار هرات در نیمه دوم با افزایش دوباره به ۵۰ هزار تومان رسید. یعنی بازار ارز دو نیمه متفاوت داشت، نیمه اول کاهشی و در کانال ۴۹ هزار تومان و در نیمه دوم افزایشی و کانال ۵۰ هزار تومان. قیمت درهم امارت در ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان آغاز به کار کرد و در همین قیمت هم بسته شد. قیمت سکه در روز دوشنبه با گپ منفی ۱۰۰ هزار تومانی در ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بازگشایی کرد و با کاهش در ۲۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به کار خودش پایان داد. 

فرزین بحث داغ بازار

بحث داغ بازار ارز و سکه صحبت‌های محمدرضا فرزین در نشست بانکداری الکترونیک بود. رئیس کل بانک مرکزی در این نشست یک موضع ارزی گرفت که مدت‌ها بر سر آن بین فعالان بازار و تحلیل‌گران بحث بود. فرزین گفت: برخلاف اصرار برخی که فنر ارزی در حال جمع شدن است، در واقعیت هیچ فنر ارزی وجود ندارد و این فنر مجازی است و با هدف زنده نگه داشتن انتظارات تورمی مطرح می‌شود. پایگاه چنین رویکردی تیمی در خارج از کشور است که با عملیات روانی به دنبال متلاطم کردن بازار ارز هست. 

این موضع فرزین به مذاق بخشی از معامله‌گران و تحلیل‌گران خوش نیامد و واکنش نشان دادند. اکثرا بر این نظر بودند چرا رئیس یک نهاد تخصصی درباره یک موضوع فنی، حرف‌های غیراقتصادی زده؟

بخشی از معامله‌گران نگران بودند که پیامدهای این حرف‌ها، تشدید برخوردهای امنیتی با معامله‌گران و تحلیل‌گران منتقد باشد. بخشی دیگر دل‌نگران بودند که به تجربه قبلی، هروقت مسئولان اقتصادی با قاطعیت صحبت می‌کنند اتفافی نمی‌افتد یعنی قرار است اتفاقی بیفتد که خوشایند نیست. این گروه درباره دلایل ترس خود از آینده به روند رشد نقدینگی، رویکرد سرمایه‌گذاران به بازارها، ناترازی در عرضه و تقاضای پشت در مانده و برخی تغییرات در محیط سیاسی اشاره می‌کردند. 

این گروه با استناد به نظرسنجی که ایسپا انجام داده می‌گفتند وقتی حدود ۷۰ درصد از مردم بازارهای غیرمتشکل را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند یعنی نقدینگی در کمین بازارها نشسته است.

البته بودند کسانی که تصور می‌کردند کانال‌های تلگرامی نوسان‌ساز هستند و فرزین در مقام بازارساز حق دارد بخشی از دیپلماسی ارتباطی را بر پایه هشدار قرار بدهد.

با کاهش دلار و رسیدن به حمایت مهم ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان و برگشت ۳۰۰ تومانی، برخی از معامله‌گران معتقد بودند که قیمت دلار کف زده است. اما در مقابل گروهی می‌گفتند قیمت دلار هنوز کف نزده و افزایش از مرز حمایت را پولبک می‌دانستند. معامله‌گران فنی معتقدند در بلندمدت قیمت درهم در محدوده ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان حمایت مهم و معتبری دارد که قیمت در این محدوده می‌تواند موجب توقف روند نزولی شود

منبع: اکو ایران

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 115202

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر