خط و نشان فرزین برای بازار دلار/ وارد بازار دلار نشوید

تراکنش های مشکوک برخی از مشتریان در یک بانک خصوصی کار دست مدیرعامل و هیات مدیره این بانک داد.

خط و نشان فرزین برای بازار دلار/ وارد بازار دلار نشوید

در پشت خط سه‌شنبه صحبت‌های محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی مورد توجه بود. فرزین هم درمورد منابع ارزی صحبت کرده و هم برای اختلالگران بازار ارز خط و نشان کشید.

به گزارش عرشه آنلاین، قیمت دلار امروز با افزایش ۴۰۰ تومانی به کانال ۵۵ هزار تومانی ورود کرد. برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند این روند صعودی، ناپایدار است اما معامله‌گران معتقدند اگر دلار قصد بازگشت به سمت کف ۵۲ هزار تومانی را داشت، طی یک هفته اخیر کاهشی می‌شد.

 قیمت دلار امروز چهارشنبه ۴ بهمن همانند سایر روزهای هفته اخیر در روند افزایشی قرار گرفت. این اسکناس با رشد ۴۰۰ تومانی، کانال ۵۵ هزار تومانی را فتح کرد و با قیمت ۵۵ هزار و ۵۰ تومان در حال معامله است.

تحلیلگران بازار ارز، روند قیمت دلار را تا پایان سال، محدوده ۵۵ هزار تومانی پیش‌بینی کرده بودند، اما مقاومت این اسکناس امروز شکسته شد. این رشد با وجود تاکید بانک مرکزی مبنی سیاست‌ تثبیت که آن را همچنان پابرجا می‌داند، رقم خورده است.

نهاد پولی کشور معتقد است این افزایش قیمت‌ها موجب انحراف کوتاه‌مدت نرخ ارز از مسیر مورد نظر یا هدف‌گذاری بانک مرکزی می‌شود و تلاش دولت برای حفظ ثبات بازار ارز است.

گفتنی است قیمت دلار  امروز چهارم بهمن ۱۴۰۲ در بازارهای مجاور افزایش دارد.  دلار سلیمانیه با رشد ۹۰۰ تومانی روی رقم ۵۵ هزار و ۷۷۰ تومانی ایستاده است. دلار هرات با افزایش هزار تومانی با قیمت ۵۴ هزار و ۶۶۰ تومانی در حال معامله است. قیمت درهم امارات با ۳۵۰ تومان افزایش با قیمت ۱۵ هزار و ۲۲۰ تومانی در حال معامله است.

گفتنی است امروز قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران ۴۲ هزار و ۹۲۲ تومان و قیمت دلار حواله ۳۹ هزار و ۵۲۳ تومان است.

در پشت خط سه‌شنبه صحبت‌های محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی مورد توجه بود. فرزین گفته  تحولات منطقه بر بازار‌های مالی خاورمیانه و به تبع آن بازار‌های مالی کشور ما تاثیرگذار بوده است، ولی با توجه به وضعیت بسیار مطلوب منابغ ارزی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته، این نوسانات زودگذر خواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به توان سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی گفت: امروز در بانک مرکزی این توانایی را داریم افرادی که با نرخ‌های غیرعادی سعی در ایجاد التهاب در بازار ارز و آسیب زدن به نظام اقتصادی کشور را دارند را رصد و شناسایی کنیم اعداد بالای که توسط سودجویان معامله می‌شود به زودی شناسایی می‌شود و واحد‌های پولشویی ورود می‌کنند و به وظیفه خود در زمینه مسدود سازی حساب‌های ریالی و ارزی آنان عمل خواهند کرد.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اجازه مقام معظم رهبری برای خرید ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی گفت: با این مجوز شاهد افزایش چشمگیری در ذخایر ارزی بانک مرکزی خواهیم بود. همچنین سال آینده وضعیت ارزی به مراتب بهتری خواهیم داشت و نوسانات که در بازار غیر رسمی وجود دارد گذراست و این افزایش قیمت‌ها هیجانی و فاقد دلایل اقتصادی است و پشت این افزایش قیمت‌ها خالی است و توصیه می‌کنیم افراد برای جلوگیری از ضرر و زیان وارد این بازار نشوند. 

رئیس کل بانک مرکزی که در جلسه ماهانه مدیران عامل بانک‌ها صحبت می‌کرد با اشاره به تحولات ماه‌های اخیر در حوزه سیاسی و امنیتی و اثر آن بر بازارهای مالی اظهار کرد: تحولات منطقه بر بازارهای مالی خاورمیانه و به تبع آن بازارهای مالی کشور ما تاثیرگذار بوده است ولی با توجه به وضعیت بسیار مطلوب ارزی کشور که در مقایسه با سال های گذشته منابع ارزی بسیار مطلوبی داریم این نوسانات زودگذر خواهد بود.

به عقیده معامله‌گران این صحبت‌های فرزین درمورد پولشویی شبیه توییت رئیس کل بانک مرکزی در ماه اردیبهشت و در سقف قیمت دلار بوده است. در آن توییت فرزین نوشته: خطاب به فعالان اقتصادی کشور: نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد! سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیررسمی است. ورود به بازار غیر رسمی معادل پولشویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.

تحلیل‌گران فنی معتقدند قیمت دلار برای نوسان باید از سد مقاومت ۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان عبور کند و در صورت تثبیت در بالای این مرز می‌تواند به روند خود ادامه دهد. اما اگر دلار از این مرز عبور نکند اولین حمایت ۵۴ هزار و حمایت مهمتر آن ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان است که در صورت ریزش شارپ حتی می‌تواند به سمت کف کانال ۵۳ هزار تومان برود.

منبع: اکو ایران - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 123607

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر