بانکها از مردم چقدر کارمزد می‌گیرند؟ + جدول ارقام کارمزد بانکی و هزینه کارت به کارت

درآمد 14 بانک کشور از محل کارمزد طی 10 ماهه نخست امسال به بیش از 45 همت رسیده که نسبت به 6 ماهه نخست (که حدود 27 همت بود) رشد تقریبا 70 درصدی داشته است.

بانکها از مردم چقدر کارمزد می‌گیرند؟ + جدول ارقام کارمزد بانکی و هزینه کارت به کارت

درآمد ۱۴ بانک کشور از محل کارمزد طی ۱۰ ماهه نخست امسال به بیش از ۴۵ همت رسیده که نسبت به ۶ ماهه نخست (که حدود ۲۷ همت بود) رشد تقریبا ۷۰ درصدی داشته است.

ندرآمد بانک‌ها از محل کارمزد خدمات با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان ۲۹ بانک کشور تنها بانک‌های پاسارگاد، ملت، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، صادرات، کارآفرین، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، پارسیان، گردشگری، رسالت و تجارت نسبت به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود اقدام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش درآمد ۱۴ بانک مورد اشاره از محل کارمزد طی ۱۰ ماهه نخست امسال به بیش از ۴۵ همت رسیده که نسبت به ۶ ماهه نخست (که حدود ۲۷ همت بود) رشد تقریبا ۷۰ درصدی داشته است.

اواسط اردیبهشت امسال بود که بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به تغییر سطح عمومی قیمت‌ها و همچنین بر مبنای پیشنهادهای واصله و بررسی‌های به‌عمل آمده، انواع و حداکثر میزان کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را مورد بازنگری و به‌روزرسانی داده و میزان کارمزد خدمات بانکی را افزایش داد.

انواع خدمات هزینه کارمزد قدیم هزینه کارمزد جدید 
صدور انواع کارت الکترونیک شش هزار تومان هفت هزار و ۲۰۰ تومان
صدور کارت هدیه سه هزار تومان سه هزار و ۶۰۰ تومان
اعلام مانده‌حساب ۱۲۰ تومان ۱۴۴ تومان
اعلام مانده‌حساب و ۱۰ گردش آخر ۲۴۰ تومان ۲۶۵ تومان
کارت به‌کارت کمتر از یک میلیون، ۶۰۰ تومان/ هر یک میلیون اضافی، ۲۴۰ تومان کمتر از یک میلیون ۷۲۰ تومان/ هر یک میلیون اضافی ۲۸۰ تومان
انتقال وجه پایا ۲۰۰ تومان تا دو هزار و ۵۰۰ تومان ۲۴۰ تومان تا سه هزار تومان
صدور کارت المثنی قبل انقضا

 

 

 

 

هزار و ۵۰۰ تومان
فعالسازی اینترنت بانک و همراه بانک

 

 

 

 

هزار  تومان
احراز هویت غیرحضوری

 

 

 

 

۱۰ هزار تومان
افتتاح حساب جاری و کوتاه‌مدت پنج هزار تومان شش هزار تومان
صدور دسته‌چک هر برگ ۲۰۰ تومان+ هزینه تمبر شش هزار تومان+ هزینه تمبر
مسدود کردن کارت حضوری و غیرحضوری سه هزار تومان سه هزار و ۶۰۰ تومان/ سه هزار و ۳۰۰ تومان

کارمزد انتقال وجه با کمک پایا، پیش از این یک‌صدم درصد ارزش کل تراکنش بود، اما حالا با صدور مجوز رسمی، دست بانک‌ها اجازه دارند تا به‌خاطر هر تراکنش دست‌کم ۲۴۰ تومان و البته نهایتا سه هزار تومان کارمزد بگیرند. سقف کارمزد انتقال وجه ساتنا هم که برای جابجایی ارقام بزرگ طراحی شده، با ابلاغ بخشنامه جدید کارمزد بانکی به ۲۵ هزار تومان می‌رسد. ثبت و استعلام چک بانکی تا الان کارمزد نداشت، اما برای اولین بار به فهرست کارمزد خدمات بانکی اضافه شده است. طوری که اگر بخواهید حضوری در شعبه یک چک را ثبت کنید یا استعلام بگیرید، باید بابت هر برگ چک پنج هزار تومان کارمزد بدهید. کارمزد ثبت و استعلام غیرحضوری چک صیادی هم ۱۰ هزار تومان به ازای هر برگه محاسبه می‌شود.

عملکرد شبکه بانکی در جذب درآمد کارمزدی

بررسی آخرین گزارش عملکرد این بانک‌ها نشان می‌دهد در 10 ماهه نخست امسال معادل 45 هزار و 90 میلیارد تومان درآمد کارمزدی نصیب 14 بانک شده است.

در میان بانک‌ها مورد بررسی بیشترین درآمد کارمزدی مربوط به بانک تجارت بوده، به طوری که این بانک طی 10 ماهه نخست امسال حدود 11 همت درآمد از کانال ارایه خدمات و دریافت کارمزد کسب کرده است.

نکته قابل توجه این است که درآمدی که بانک تجارت طی دوره مودر اشاره از محل کارمزد داشته از میزان درآمد این بانک از محل اوراق بدهی، سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری هم بیشتر بوده است.

میزان درآمد بانک تجارت از کارمزد تقریبا معادل 20 درصد درآمد تسهیلات اعطایی این بانک است.

کارشناسان حوزه بانکی از کارمزد به عنوان یک درآمد پایدار و مفید نام برده و معتقدند که تمرکز بانک‌ها باید در این زمینه در جهت کسب درآمد افزایش یابد.

بعد از بانک تجارت، بانک‌های ملت و صادرات بیشترین درآمد کارمزدی را در 10 ماهه ابتدایی امسال داشته‌اند. طی دوره مورد اشاره درآمد کارمزدی بانک ملت معادل 10.9 همت و برای بانک صادرات نیز بیش از 5.4 همت بوده است.

همچنین در میان بانک‌ها مورد بررسی بانکی که در 10 ماهه نخست امسال کمترین درآمد را از محل کارمزد داشته، بانک دی بوده است؛ این بانک حدود 208 میلیارد تومان از محل کارمزدهای دریافتی، درآمد کسب کرده‌ است.

اهمیت درآمدهای کارمزدی بانک‌ها

بانک‌ها به دلیل رقابت شدید در صنعت بانکداری و افزایش هزینه‌های عملیاتی، به دنبال افزایش درآمدهای کارمزدی هستند. درآمدهای کارمزدی از جمله هزینه‌هایی هستند که بانک‌ها از مشتریان خود دریافت می‌کنند و شامل کارمزد صدور کارت، کارمزد تراکنش الکترونیکی، کارمزد ارسال وجه و... است. با افزایش درآمدهای کارمزدی، بانک‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را تامین کرده و سود بیشتری را به دست آورند. 

کارشناسان اقتصادی همواره نسبت به سهم اندک درآمد کارمزدی از مجموع درآمدهای بانک‌ها انتقاد کرده و بارها خواستار توجه بانک‌ها به این محل درآمدی به‌جای بنگاه‌داری‌های پرریسک شده‌اند.

بدیهی است که میزان درآمد کارمزدی بانک‌ها به بزرگی بانک و تعداد شعبه‌هایی که خدمات ارایه می‌دهند بستگی دارد، بنابراین درآمد کارمزدی نمی‌تواند ملاک مناسبی برای مقایسه بانک‌ها باشد.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 125635

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر