بانک‌مرکزی نرخ سود سپرده های بانکی را اعلام کرد،سود بانکی 1403چقدر شد؟ + بخشنامه

جزئیات و نحوه محاسبه سود بانکی و نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت و سپرده‌های بلندمدت اعلام شد.

بانک‌مرکزی نرخ سود سپرده های بانکی را اعلام کرد،سود بانکی 1403چقدر شد؟ + بخشنامه

نرخ سود بانکی اعلام شد. نرخ سود سپرده‌های بانکی اعلام و جدول سود بانکی، نرخ سود انواع سپرده‌های بانکی و سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری منتشر شد. بانک مرکزی ایران نرخ سود بانکی، تسهیلات و سپرده‌های بانکی را اعلام کرد. جزئیات و نحوه محاسبه سود بانکی و نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت و سپرده‌های بلندمدت اعلام شد.

 کل بانک مرکزی ایران درباره نرخ سود بانکی و نرخ سود سپرده‌های بانکی، تسهیلات و سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بخشنامه ایارائه کرد.

نرخ سود سپرده‌های بانکی چقدر شد؟

بانک‌مرکزی در بخشنامه‌ای جدید، نرخ سود بانکی را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد.

نرخ سود به یک معضل در اقتصاد ایران تبدیل شده و بانک ها برای جذب منابع، حداکثر نرخ‌را با راهکارهای مختلف دور می زنند.

سود بانکی

شب گذشته بانک‌مرکزی در بخشنامه ای با تاکید بر نرخ های گذشته، اخطار جدی به بانک هایی داده است که از نرخ ۲۳ درصدی عبور می کنند.

رقابت سودی بانک‌ها بعد از مجوز انتشار اوراق گواهی با سود ۳۰ درصدی (اسفند ماه سال قبل) به اوج رسید و بانک‌ها این مجوز را به عنوان چراغ سبزی برای افزایش نرخ سود سپرده ها تلقی کرده اند.

اما بانک مرکزی تأکید کرده که مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده خاص در مقاطع زمانی مختلف با اهداف مشخص بوده و هیچ وجه به منزله تغییر سیاست نرخ سود و یا اعلام نرخ سود جدید نبوده و تجهیز و تخصیص منابع حاصله صرفا در چارچوب ضوابط ابلاغی میسر بوده است.

بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌ها بار دیگر هشدار داده که در صورت عدم رعایت نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار باید منتظر سلب صلاحیت باشند؛ در این بخشنامه تأکید شده: در صورت احصاء هر گونه عملکرد مغایر با موازین مقرراتی ذی‌ربط، عنداللزوم عملکرد ایشان، عضو هیات مدیره مربوطه، مدیرعامل و سایر اعضاء هیات مدیره در کمیسیون احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه ای مدیران موسسات اعتباری مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ تورم به استناد آمار این بانک و مرکز آمار ایران، بر لزوم پایبندی بانک‌ها به رعایت نرخ سود مصوب سپرده‌های بانکی تاکید کرد.بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ تورم به استناد آمار این بانک و مرکز آمار ایران، بر لزوم پایبندی بانک‌ها به رعایت نرخ سود مصوب سپرده‌های بانکی تاکید و اعلام‌کرد: تخلف از نرخ‌های سود موجب رقابت کاذب میان بانک‌‎ها، افزایش هزینه‌‎ها و گرانی تسهیلات می‌شود.

بانک مرکزی، هیأت مدیره و هیأت عامل بانک‌‎ها را درباره رعایت نرخ سود مصوب سپرده‌های بانکی پاسخگو می‌داند و در صورت تخلف از قانون، ناچار به برخورد قانونی، تعلیق و سلب صلاحیت از آن‌ها است.

شب گذشته؛  رئیس‌کل بانک مرکزی در یک همایش اقتصادی خبری مهم دادقصد داریم تورم نقطه‌به‌نقطه را به کانال ۲۰درصد برسانیم. بازنگری نرخ سود سیاستی و کف و سقف دالان نرخ‌های بین‌بانکی نیز یکی از محورهای سیاستی است. اگر تورم کاهش پیدا کرده باشد باید در نرخ سود بازنگری انجام شود و در صورت لزوم نرخ سود را کاهش ‌دهیم

آخرین اصلاحات سود بانکی به سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۹ برمی‌گردد و با اینکه تاکنون تغییری نکرده اما برخی از بانک‌ها بدون مجوز بانک مرکزی نسبت به افزایش سود بانکی اقدام کردند که با واکنش بانک مرکزی مواجه شد و با ابلاغ بخشنامه ای به شبکه بانکی در شهریور ماه، علاوه بر تاکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها به نرخ سود مصوب ۱۸ درصدی، به مدیران بانک‌های متخلف هشدار داد که در صورت ادامه پرداخت سودهای بیشتر، آنها را به هیات انتظامی بانک‌ها معرفی می‌کند.

طبق این گزارش، براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بین ۱۰ تا ۱۸ درصد تعیین شده و در حال حاضر، نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری به شرح زیر تعیین شده است:

۱) سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: ۱۰ درصد

۲) سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد

۳) سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: ۱۴ درصد

۴) سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: ۱۶ درصد

۵) سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: ۱۸ درصد

کارشناسان معتقدند نرخ سود بانکی یکی از موضوعاتی است که منجر به کاهش انگیزه ورود سهامداران به بورس می شود.

سازمان بورس مقابل صندوق ها بایستد

از دیگر سو، صندوق ها با درآمد ثابت نیز در روزهایی که بورس با مشکل مواجه هستند در یک رقابت منفی در حال افزایش نرخ سود هستند.

سیاست جدید بانک مرکزی برای مهار تورم | حمایت از بخش های تولیدی ؛ شاخص پایه پولی دوباره کاهشی شد

طبق بررسی ها نرخ سود هم اکنون در این صندوق ها به بالای ۳۰ درصد رسیده و سازمان بورس باید با این موضوع مانند بانک‌مرکزی مقابله کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 139456

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر