قیمت دلار در روز تاریخی ایران؛ واکنش دلار به شروع کار پزشکیان

مسعود پزشکیان یکشنبه هفت مرداد به شکل رسمی کلید پاستور را تحویل می‌گیرد و احتمالا باید دولت سیزدهم را با دلار ۵۸ هزار تومانی و سکه ۴۱ میلیون تومانی به خاطر بسپاریم.

قیمت دلار در روز تاریخی ایران؛ واکنش دلار به شروع کار پزشکیان

مسعود پزشکیان یکشنبه هفت مرداد به شکل رسمی کلید پاستور را تحویل می‌گیرد و احتمالا باید دولت سیزدهم را با دلار ۵۸ هزار تومانی و سکه ۴۱ میلیون تومانی به خاطر بسپاریم.

قیمت دلار پس از تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری از محدوده ۶۰ هزار تومان خارج شد و ارزشش ظرف ۱۵ روز نزدیک سه هزار تومان کاهش پیدا کرد. کارشناسان آن زمان این واقعه را واکنش بازار به یک تحول سیاسی دانستند، اما اعتقاد داشتند رفتار فروتنانه بازار موقتی است و مانند هر موج هیجانی دیگری نهایتا تاثیر خود را از دست خواهد داد. به نظر می‌رسد طی هفت روز گذشته، همین پیش‌بینی موبه‌مو محقق شده و در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری قرار است سرنوشتی تازه‌ برای بازار طلا، سکه و ارز رقم بخورد. 

پیش‌بینی قیمت دلار

قیمت دلار روز پنجشنبه ۲۸ تیر به شکلی امیدوارکننده به کف کانال ۵۷ هزار تومان نزدیک شد. ارزیابی‌های آن زمان از تمایل دلار به ادامه مسیر نزولی حکایت داشتند و اگر جایگاه ۵۷ هزار و ۲۲۰ تومان تثبیت می‌شد، احتمالا باید الان بازار ارز را طور دیگری قضاوت می‌کردیم.

دلار پنجشنبه ۲۸ تیر از میانه کانال ۵۷ هزار تومان گذشت و در روز‌های بعد جایگاه‌های ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان و ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان را تصاحب کرد. وقتی سه‌شنبه از راه رسید دلار کانال ۵۸ هزار تومان را پس گرفت و توانست تا آخر هفته موقعیت خود را بهبود ببخشد.

قیمت دلار روز پنجشنبه ۴ مرداد، با جسارت به جایگاه ۵۸ هزار و ۷۶۱ تومان تکیه زد و نشان داد دستیابی به پله‌های بالاتر را حق خود می‌داند. روند حرکت دلار با پایان معاملات غیررسمی همان روز بازار آزاد ارز متوقف شد، اما در معاملات پشت‌خطی به ۵۸ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

قیمت دلار روز شنبه ۶ مرداد، به منظور فتح پله ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان تلاش می‌کند و اگر فرصت داشته باشد، برای عبور از محدوده مقاومت ۵۹ هزار تومان یورشی تازه ترتیب می‌دهد. دلار ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومانی هدف نهایی موج افزایش بازار ارز در کوتاه‌مدت خواهد بود.

خدا را چه دیدید شاید تمام این تحلیل‌ها اشتباه از آب درآمد و دلار در ابتدای هفته جدید تواضع پیشه کرد. اولین نشانه این حرکت، نزدیک شدن به جایگاه ۵۸ هزار و ۶۵۰ تومان است، ولی وقتی می‌توان توقع تحولات جدی را داشت که دلار به ۵۸ هزار و ۴۵۰ تومان برگردد. 

 قیمت دلار از شانس بازگشت به کانال ۵۷ هزار تومان برخوردار است هرچند بعضی‌ها این پیش‌بینی را خوشبینانه می‌دانند و اعتقاد دارند با توجه به تعطیلی‌های ناگزیر ناشی از گرمای هوا و شدت تابش اشعه ماورای بنفش نباید رویش حساب باز کرد

معامله گران هم معتقدند امروز در پی تعطیلی بانک ها، نقدینگی در بازار کم خواهد بود و معاملات چندانی رخ نخواهد داد؛ به عقیده این گروه شاهد بازار کم رمقی خواهیم بود.

بازار ارز تهران معاملات روز شنبه را در حالی آغاز خواهد کرد که قیمت دلار در پایان هفته گذشته میل کاهشی نداشت و تغییر مسیر داد. اسکناس آمریکایی عصر روز پنجشنبه از کانال ۵۷ هزار تومانی فاصله گرفت و خود را تا نیمه کانال ۵۸ هزار تومان بالا کشید. نکته جالب توجه بازار در این روز اختلال در ربات هرات بود. بر اساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند این ربات با اختلالی که داشت قیمت دلار را ۵۹ هزار تومان اعلام کرد و تجربه نشان داده است که نرخ زنی اشتباه از سمت کانال هرات سیگنال به بازار است. در نهایت اسکناس آمریکایی در جریان معاملات پشت خطی با افت نسبی که تجربه کرد،‌ ۵۸ هزار و ۱۵۰ تومان قیمت خورد. 

قیمت درهم امارات هم به مانند دلار در مسیر افزایشی حرکت کرد و با بازگشایی با ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان، در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته، در همین محدوده نوسان داد و ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان خرید و فروش شد. حباب دلاری درهم نیز منفی بود و روی ۳۲۷ تومان ایستاد. به گزارش اقتصادنیوز، قیمت تتر هم روز پنجشنبه مسیر صعودی را در پیش گرفت و در حالی که تا مرز مقاومت مهم ۵۹ هزار تومان بالا رفت؛ اما نتوانست در شکستن این مرز موفق باشد و با عقبگرد به کانال ۵۸ هزار تومان، در ۵۸ هزار ۹۰۰ تومان جا خوش کرد. این رمزارز که همواره بر قیمت دلار اثرگذار بوده است؛‌ امروز و در لحظه تدوین این گزارش حدود ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

وضعیت بلوکه در بازار از جمله نکات جالب توجه این هفته بود که روز گذشته اتفاق افتاد و در جریان معاملات پشت خطی تا حدودی کم شد. معامله گران علت بنیادین آن را فارغ از سیاست بازارساز و تزریق ارز، واردات ۱۲ تن شمش طلا و فروش آن در حراج مرکز مبادله ایران می دانند. معامله گران معتقدند با توجه به تعطیلی امروز بانک ها و همچنین خبر تعطیلی کلیه ادارات و مراکز دولتی و بانک ها در روز یکشنبه، بازار از وضعیت بلوکه خارج شد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، تداوم تعطیلی بانک ها بر نقدینگی بازار هم اثرگذار خواهد بود و در چنین شرایطی معامله گران به آماتورها از احتمال شانتاژ نوسان گیر در بازار ارز خبر می‌دهند.

معامله‌گران معتقدند در جریان معاملات امروز دلار مرز ۵۸ هزار و ۲۰۰ را پیش روی خود دارد که در صورت تثبیت بالای آن می تواند مسیر صعودی را در پیش بگیرد. همچنین مرز ۵۸ هزار تومان مرز حمایت اسکناس آمریکایی است که اگر بتواند در زیر آن تثبیت دهد دوباره کانال ۵۷ هزار تومان در دسترس قرار خواهد گرفت. 

گروهی دیگر از معامله گران هم معتقدند امروز در پی تعطیلی بانک ها، نقدینگی در بازار کم خواهد بود و معاملات چندانی رخ نخواهد داد؛ به عقیده این گروه شاهد بازار کم رمقی خواهیم بود.

 

منبع: فرارو- اقتصاد آنلیان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 147809

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر