دلار از تعطیلات برگشت

بررسی فضای اخبار سیاسی گویای آن است که سیگنال منفی جدیدی برای بازار ارز وجود ندارد؛ چند روزی است که در رابطه با مناقشات منطقه‌ای خبری منتشر نشده که ریسک جدیدی برای ایران در آن مشهود باشد.

دلار از تعطیلات برگشت

قیمت دلار امروز با نوسان ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی در مرز کریدور پنجم و ششم بازگشایی شد. روند رنج این اسکناس همچنان با شروع هفته سوم شهریور پابرجاست و معامله‌گران ثبات شرایط سیاسی را دلیل تعادل در عرضه و تقاضای بازار ارز می‌دانند.

به گزارش عرشه آنلاین، قیمت دلار در شروع به کار بازارها در اولین روز هفته در منطقه معاملاتی هفته گذشته با تلرانس ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی درجا زد و در مرز کریدور پنجم و ششم قرار گرفت. در لحظه نگارش این گزارش دلار در نیمه کانال پایانی کریدور پنجم در حال معامله است.در بازار آزاد تهران امروز، دلار آمریکا به قیمت ۵۹,۹۳۵ تومان معامله شد که رقمی مشابه روزهای پایانی هفته گذشته پیش از شروع تعطیلات است. این نشان‌دهنده ثبات نسبی در بازار ارز تهران است، که می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله تغییرات در عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی داخلی و بین‌المللی و سیاست‌های ارزی باشد.

معامله‌گران روند رنج قیمت اسکناس دلار در روزها اخیر را متاثر از تعادل در عرضه و تقاضا، سیاست تثبیت بانک مرکزی و آرامش اوضاع سیاسی می‌دانند.گفتنی است امروز قیمت تتر نیز همانند دلار نوسان محدودی داشت و با این اسکناس در یک خط ایستاد. قیمت درهم روز پنجشنبه افزایش محدودی داشت.

بررسی فضای اخبار سیاسی گویای آن است که سیگنال منفی جدیدی برای بازار ارز وجود ندارد؛ چند روزی است که در رابطه با مناقشات منطقه‌ای خبری منتشر نشده که ریسک جدیدی برای ایران در آن مشهود باشد.

بررسی‌های به عمل‌آمده از روند بازار غیر‌رسمی ارز در هفته گذشته حاکی از آن است که دلار بازار آزاد بدون نوسان چشمگیر تعطیلات را پشت سر گذاشته است.دلیل اصلی این امر را می‌توان در فاصله گرفتن ریسک‌های سیاسی از بازار جست‌وجو کرد.

بازار غیررسمی ارز نوسان قابل توجهی را تجربه نکرد. با شروع هفته دوم شهریورماه برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که دمای نرخ ارز در معاملات پشت خطی افزایش یابد. این افراد معتقد بودند که با کاهش حجم معاملات ارزی قدرت نرخ‌دهی فعالان فردایی افزایش یافته و به این ترتیب امکان رشد نرخ شاخص‌های ارزی فراهم می‌شود.

در سمت دیگر به عقیده برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی با توجه به فاصله گرفتن ریسک‌های سیاسی از بازار احتمال مشاهده نوسانات قیمتی در شاخص‌های ارزی اندک خواهد بود. «دنیای اقتصاد» در گزارش بازار ارز خود پیش از تعطیلات هفته گذشته این مساله را پیش‌بینی کرد.

بررسی فضای اخبار سیاسی گویای آن است که سیگنال منفی جدیدی برای بازار ارز وجود ندارد. چند روزی است که در رابطه با مناقشات منطقه‌ای خبری منتشر نشده که ریسک جدیدی برای ایران در آن مشهود باشد. احتمال وقوع درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی که در هفته‌های گذشته ریسک اصلی بازار بود نیز هم‌اکنون کمرنگ‌تر شده است.

در نتیجه عامل سیاسی مهمی انتظارات تورمی فعالان بازار را تحریک نمی‌کند. از سوی دیگر با تعطیلی بازار در روز‌های اخیر معاملات کلان اقتصادی نیز به حالت نیمه‌تعطیل درآمده و در نتیجه تقاضای قابل توجهی به بازار اضافه نشده است.

عبور بی‌خطر دلار از تعطیلات را می‌توان با موارد ذکر شده توجیه کرد. در این میان رصد گفتگو‌های صورت گرفته میان فعالان بازار حاکی از آن است که احتمال وقوع نوسانات قیمتی شدید در هفته پیش‌رو نیز اندک است. با توجه به گذشت یک هفته از آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده خودرویی و انتقال بخشی از این دارایی‌ها به معاملات ارزی و طلایی، به نظر می‌رسد بازار ارز در تعادل جدید خود قرار گرفته است. بازه تعادلی قیمت دلار بازار آزاد حدفاصل کانال‌های ۵۹ تا ۶۱ هزار تومانی است. در صورت عدم انتشار ریسک سیاسی جدید احتمال خروج نرخ دلار بازار آزاد از کریدور ذکر شده در بازار هفته جاری اندک است.

دلایل آرامش دلار و لیر در بازار ارز تهران پس از تعطیلات

ثبات قیمت دلار در بازار آزاد تهران می‌تواند به چندین عامل کلیدی نسبت داده شود:

- عرضه و تقاضا: با توجه به تعطیلات اخیر، تقاضا برای دلار کاهش یافته و عرضه نیز به دلیل تعطیلی بازارها محدود شده است. این تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا می‌تواند یکی از دلایل اصلی ثبات قیمت باشد.

شرایط اقتصادی داخلی: وضعیت اقتصادی کشور، از جمله نرخ تورم، نرخ بهره و سیاست‌های مالی دولت، تأثیر مستقیمی بر نرخ ارز دارد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که سیاست‌های اقتصادی دولت به گونه‌ای است که از نوسانات شدید در بازار ارز جلوگیری می‌کند.

شرایط بین‌المللی: تغییرات در بازارهای جهانی، از جمله نرخ بهره در کشورهای دیگر و تحولات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی، می‌تواند بر نرخ ارز تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، افزایش نرخ بهره در آمریکا می‌تواند منجر به تقویت دلار در بازارهای جهانی شود.

همچنین، لیر ترکیه همچون روزهای گذشته در بازار آزاد تهران به قیمت ۱,۷۷۰ تومان معامله شد. ثبات قیمت لیر نیز می‌تواند به عوامل مشابهی نسبت داده شود:

روابط تجاری ایران و ترکیه: حجم بالای تجارت بین دو کشور می‌تواند به ثبات نرخ ارز کمک کند. هرگونه تغییر در روابط تجاری می‌تواند تأثیر مستقیمی بر نرخ لیر در بازار ایران داشته باشد.

- شرایط اقتصادی ترکیه: وضعیت اقتصادی ترکیه، از جمله نرخ تورم و سیاست‌های مالی دولت ترکیه، می‌تواند بر نرخ لیر تأثیرگذار باشد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که سیاست‌های اقتصادی ترکیه به گونه‌ای است که از نوسانات شدید در نرخ لیر جلوگیری می‌کند.

به طور کلی، بازار ارز تهران در روز جاری با نوسانات جزئی همراه بوده و قیمت‌ها نسبت به روز گذشته تغییرات زیادی نداشته‌اند. این وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده آرامش نسبی در بازار ارز و انتظار فعالان بازار برای تغییرات آتی باشد. با این حال، باید توجه داشت که بازار ارز همواره تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد و هرگونه تغییر در این عوامل می‌تواند منجر به نوسانات قابل توجهی در نرخ ارز شود.

منبع : دینیای اقتصاد - اقتصاد انلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 152707

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر