دلار خاکریز 50 هزار تومان را فتح کرد / مکانیسم ماشه در بازار

برخی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی با اشاره به گزارش جدید گاردین می گفتند این احتمال وجود دارد که سایه هراس از مکانیسم ماشه تا حدودی از روی سر بازار دلار برداشته شود.

دلار خاکریز 50 هزار تومان را فتح کرد / مکانیسم ماشه در بازار

قیمت دلار با افزایش محدود ۳۰۰ تومانی به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود کرد. در روز جاری سیگنالی روانه بازار ارز نشد و این اخبار نامساعد هفته پیش بود که راه افزایش قیمت دلار  آمریکایی را باز کرد.

قیمت دلار که در اولین روز هفته جاری خود را به مرز حمایتی 48 هزار و 800 تومان رسانده بود؛ امروز یکشنبه 11 تیر ماه از مرز یاد شده عبور فاصله گرفت و خاکریز 50 هزار تومان را فتح کرد.

با رسیدن اسکناس آمریکایی به مرز مقاومتی یاد شده فعالان بازار می گفتند که مقاومت بعدی محدوده 50 هزار و 300 تومان است. به عقیده این دسته اگر دلار این محدوده را شکست می داد احتمالا در گام های بعدی به سمت 50 هزار و 700 و کانال 51 هزار تومان  حرکت می کرد.

با این حال دلار نتوانست پا را از مرز حساس 50 هزار و 300 تومان فراتر بگذارد.البته بررسی ها حکایت از این دارد که در مقایسه با عصرشنبه تقریبا 400 تومان نوسان صعودی را ثبت کرده بود.

این اسکناس نزدیک به یک ماه است که در محدوده ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی نوسان دارد. بازارهای مالی در روزهای پایانی هفته گذشته در تیررس اخبار نامساعدی در حوزه برجام بودند و اثر این سیگنال‌ها از دیروز در بازار ارز بروز کرده است. امروز اسکناس آمریکایی در کف کانال ۵۰ هزار تومانی معامله شد.

مکانیسم ماشه در بازار 

امروز یکی از خبرهایی که مورد توجه بازیگران  بازار ارز تهران قرار گرفت در رابطه با مذاکرات ایران و آمریکا و گزارش گاردین بود. این روزنامه در گزارشی نوشته که انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام (آلمان و فرانسه) در نظر دارند تا با نقض تعهدات خود در این توافق هسته‌ای، از برداشتن تحریم‌های موشکی ایران سرباز بزنند.

برخی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می گفتند این احتمال وجود دارد که سایه هراس از مکانیسم ماشه تا حدودی از روی سر بازار دلار برداشته شود.

با این حال در جناح مقابل دسته ای دیگر می گفتند اگرچه مکانیسم ماشه فعال نمی شود اما، به خلاف توافق برجام، تحریم های موشکی و مباحث مورد مناقشه بین ایران و غرب هم‌چنان پابرجاست و این احتمال وجود دارد که در بلند مدت نرخ دلار دوباره مسیر صعود را دنبال کند.

به اعتقاد معامله‌گران بازار ارز، اگر در روزهای آینده سیاست‌گذار در راستای اخبار منتشرشده نیمه دوم خرداد اقدامی عملیاتی نکند قیمت دلار به صورت پلکانی روند صعودی خواهد داشت. گفتنی است این اخبار مربوط به ارزهای بلوکه شده ایران در سایر کشورها و آزادی زندانیان سیاسی است.

وقایع سیاسی قابلیت پیش‌بینی ندارند

در همین راستا عبداله مشکانی کارشناس اقتصادی با اشاره به پالس‌های سیاستگذار در ماه‌های گذشته برای مهار قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «بانک مرکزی همواره با تکیه بر اخبار سیاسی سعی در مهار قیمت دلار دارد این در حالی است که فرایندهای سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند.»

وی ابراز عقیده کرد: «تا پاییز امسال وقایع سیاسی قابلیت پیش‌بینی ندارد. بنابراین بازارها تا زمانی که تکلیف این اخبار روشن نشود نمی‌توانند روند بگیرند.»

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به نوسانات فعلی بازار ارز خاطرنشان کرد: «در حال حاضر نوسانات در بازار ارز مانند یکی دو هفته اخیر وجود دارد اما با دو سه هزار تومان بالا و پایین بازار روند نمی‌گیرد.»

وی با بیان اینکه محدوده ۵۹ تا ۶۰ هزار تومانی سقف قبلی دلار است تاکید کرد: «تا موقعی که سقف قبلی دلار شکسته نشود نمی‌توان برای دلار روند جدیدی تصور کرد و روندی برای دلار شکل نمی‌گیرد. بنابراین هر وقت قیمت دلار بالای سقف قیمتی قبلی بسته شد آن زمان می‌توان درباره روند بعدی این اسکناس صحبت کرد.»

دلار گران می‌شود؟

مشکانی با تاکید بر اینکه، دلار پیشران سایر نرخ‌‌ها در اقتصاد ایران است و روندهای بعدی را تعیین می‌کند، گفت: «درحال حاضر بخشی از کالاها، قیمت خود را با نرخ دلار گران‌تر از بازار تطبیق داده‌اند و معامله می‌شوند. بنابراین در بازار حباب قیمتی وجود دارد. اگر بخواهد روندی در بازارها شکل بگیرد سقف قیمتی باید شکسته شود و آن وقت بازارها می‌توانند پیرو آن شروع به قدم برداشتن کنند.»

اما با مهار قیمت دلار در کوتاه‌مدت توسط سیاستگذار، روند این اسکناس در آینده چگونه خواهد بود؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: «با توجه به رشد نقدینگی احتمالا نیمه دوم سال، دلار سقف قیمتی قبلی را رد کند. این در حالی است که اصل مشکل اقتصاد ایران رشد نقدینگی و رشد پایه پولی بالاست و اینها همه متاثر از کسری بودجه است.»

وی ادامه داد: «کسری بودجه نیز متاثر از تحریم‌‌هاست. این موضوعات در کوتاه‌مدت قابل حل نیست. در کوتاه‌مدت نه مشکل کسری بودجه حل می‌شود و نه فشاری که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور آورده قابل حل است.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در میان‌مدت و بلندمدت قیمت دلار ثابت نمی‌ماند اظهار کرد: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، توافق میان دو کشور حاصل شود و بخشی از منابع ارزی باز شود در کوتاه‌مدت قیمت دلار کاهش می‌یابد. باید توجه داشت ثبات قیمت دلار در محدوده‌ای مشخص بستگی به درآمد ارزی دولت دارد.»

به عقیده تحلیلگران اقتصادی تعطیلات بازار ارز  هرات و دبی موجب  شد  که تهران سوخت کافی برای صعود معنادار نداشته باشد.در شرایط فعلی عده‌ای از معامله‌گران معتقدند با باز شدن بازارهای همسایه و با اخبار احتمال اینکه تقاضا به بازار بیاید وجود دارد، بازار ارز افزایشی می‌شود. در مقابل برخی از معامله‌گران باور دارند با شروع بازار دبی، دست بازارساز هم در تزریق باز می‌شود و اجازه بالایی نمی‌دهد.

 

نوسان محدود قیمت طلا

قیمت طلا ۱۸ عیار عصر امروز در محدوده ۲میلیون و ۴۰۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسیدکه نسبت به دیروز نوسان محدود یک هزار و ۴۰۰ تومانی را نشان می دهد.

قیمت سکه وارد خاکریز جدید شد

امروز همزمان با کانال شکنی نرخ دلار، سکه بازان هم از لاک احتیاط خارج شدند و تقاضا در بازار سکه تا حدودی بالا رفت.

قیمت سکه هم مانند دلار دیروز در مرز حساسی به کار خود پایان داد و در بازار امروز در مرز ۲۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان مورد حمایت قرار گرفت و تا ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بالا رفت.البته عصر امروز بر روی پله دوم کانال ۲۹ میلیون تومان معامله شد.

 

منبع: اقتصادنیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95341

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      • ایرانی

        اروپا برای بیخودی ایران را تهدید می کند.بانک مرکزی ایران مثل آمریکا چاپخانه دارد و اسکناس چاپ میکند.حالا اینهمه آمریکا با پالت دلارهای چاپ شده را ارسال می کند چه اتفاقی افتاده است. دولت پول می خواهد و خودش چاپ می کند. زمان چاپ اسکناس بمیزان ذخایر طلا گذشت. میزان چاپ فقط بر اساس میزان اسلحه و قدرت است.‌مذاکرات هسته ای همش پشمش است. بازرسی گروسی فقط برای بالا بردن دلار است.اجازه میدهیم نه نمیدهیم .

      ارسال نظر