پیش‌بینی وحشتناک از زلزله تهران / با زلزله تهران چند نفر از بین خواهد رفت؟

پایتخت کشور ما دارای بیش از ۹.۷ میلیون نفر جمعیت شبانه است و اگر زلزله بیاید، مصیبت در راه است

پیش‌بینی وحشتناک از زلزله تهران /  با زلزله تهران چند نفر از بین خواهد رفت؟

زلزله تهران هر لحظه امکان رخ دادن دارد؛ این همیشه یک هشدار جدی است. در پایتخت منتظر مرگبارترین حادثه تاریخ یعنی زلزله تهران باشید. زلزله سنگین در تهران یکی از تهدیدهایی است که می‌تواند نه‌تنها شهر تهران بلکه کل کشور را با یک بحران جدی مواجه کند. اخبار متعددی در رابطه با وقوع زلزله تهران و زلزله در اطراف آن به گوش می‌رسد. کارشناسان بر این باورند که اگر زلزله تهران در ابعاد بزرگتر از ۶ ریشتر در یکی از سه گسل شهر تهران رخ دهد، خسارت‌های احتمالی آن منجر به یک فاجعه تاریخی خواهد شد

زلزله تهران

 مهدی زارع با بیان اینکه کشور ما یکی از کشورهای حادثه خیز دنیاست گفت: پایتخت کشور ما دارای بیش از ۹.۷ میلیون  نفر جمعیت شبانه است و اگر زلزله بیاید، مصیبت در راه است.

وی افزود: در سراسر کشور ما سوانح طبیعی رخ می‌دهند اما به عنوان مثال، تهران یکی از خطرناک‌ترین کلان شهرهای جهان از نظر ریسک است. پایتخت کشور ما دارای بیش از ۹.۷ میلیون  نفر جمعیت شبانه است که برخی از آنها در ساختمان‌های غیرمقاوم قدیمی و همچنین ساختمان‌های مرتفع مدرن زندگی می‌کنند که درجه آسیب پذیری این شهر را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس آخرین سرشماری ها، حدود بیست درصد جمعیت کشور در ۱۰۰ کیلومتری مجاورت تهران ساکن هستند و در واقع یک تراکم  ۱۷.۵ میلیون نفری را در اطراف تهران و شهر کرج در استان‌های تهران و البرز ایجاد کرده اند.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به حادثه طبیعی زلزله اظهار کرد: زمین لرزه‌هایی با بزرگای 7 در محدوده ۱۵۰ کیلومتری پیرامون تهران حدودا هر ۲۰۰ سال یک بار رخ داده است. همچنین گسل شمال تهران با حداکثر زلزله احتمالی با بزرگای ۷.۵  با دوره بازگشت ۳۰۰۰-۳۵۰۰ سال بوده و آخرین رویداد بزرگ ۳۲۰۰ سال پیش رخ داده که یعنی ممکن است همین روزها مجددا فعال شود.

زارع با اشاره به سایر گسل ها ادامه داد:گسل مشاء، حداقل از زمان زمین لرزه ۲۷ مارس ۱۸۳۰  با بزرگای برآورد شده 7 در امتداد حدود ۱۰۰ کیلومتر، بخش قفل شده‌ای دارد، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که این بخش قفل شده با  زمین لرزه‌ای روی گسل مشاء که به شدت بر تهران اثر خواهد گذاشت؛ گسیخته شود.

فرش بهشتی_F پلاس

مناطق مرکزی وجنوبی شهر ریسک خطر بالاتری دارند

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اظهار کرد: برای شهر تهران، ارزیابی خطر زلزله، سیل، زمین لغزش و فرونشست به منظور استخراج نقشه کلی چند مخاطره‌ای، انجام شده است. نقشه ریسک چند مخاطره‌ای اولیه تهیه شده برای تهران نشان می‌دهد که مناطق مرکزی و جنوبی شهر نسبت به سایر مناطق در محدوده خطر بالاتری قرار دارند؛ به طوری که مناطق مرکزی و جنوبی نیازمند توجه بیشتر در طرح های کاهش ریسک سوانح هستند.

زارع با اشاره به حریق و ریزش ساختمان پلاسکو گفت: حادثه جدی آتش سوزی ۳۰ دیماه ۱۳۹۵ ساختمان پلاسکو  نشان داد که مناطق شهری در صورت وقوع یک آتش‌سوزی گسترده پس از زلزله چقدر تاب‌آور خواهند بود. همچنین نقشه ریسک آتش سوزی پس از زلزله تهیه شده که نشان می‌دهد مناطق مرکزی و جنوبی تهران در بالاترین ریسک تقریبا در تمام سناریوهای محتمل قرار دارند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 148313

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر