ماجرای جنجالی جایزه داروخانه‌ها چیست؟ + عکس و فیلم

انتشار اخبار و تصاویری از تبلیغات و جایزه برای فروش مکمل‌ها، ویتامین‌ها و... در داروخانه‌ها خبرساز شده است.

ماجرای جنجالی جایزه داروخانه‌ها چیست؟ + عکس و فیلم

داروخانه‌ها به تازگی، روشی جدید برای فروش مکمل‌ها، ویتامین‌ها و... در  پیش گرفته‌اند. افزایش تعداد داروخانه‌ها در جوار یکدیگر، باعث شده است که داروخانه‌ها برای افزایش فروش خود، به تبلیغات شرکت‌ها گرایش پیدا کنند. انتشار اخبار و تصاویری از تبلیغات و جایزه برای فروش مکمل‌ها، ویتامین‌ها و... در داروخانه‌ها خبرساز شده است و بعضا مشاهده می‌شود داروخانه‌ها از تبلیغات «دوتا بخر، یکی جایزه بگیر»، استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: ماجرای جمع‌آوری شربت «کوآموکسی کلاو» از داروخانه‌ها چیست؟

بر اساس تبصره ۳ ماده ۳ قانون مقررات امور پزشکی و دارویی، ویتامین‌ها و مواد نیروزا جزو داروها محسوب می‌شوند. تبلیغ مصرف داروها و ایجاد تقاضای مصرف هم بر اساس قانون ممنوع است.

داروخانه

شیوه فروش مکمل، ویتامین ها و...، به شیوه جایزه، اخیرا وارد برخی از داروخانه‌ها شده و بعضا مشاهده می‌شود از تبلیغات «دو تا بخر، یکی جایزه بگیر»، استفاده می کنند.

داروخانه

محصولات سلامت محور و البته دارو، از تبلیغات در سطح داروخانه‌ها منع هستند و هیچ داروخانه‌ای اجازه ندارد برای افزایش فروش خود، از تبلیغات استفاده کند.

افزایش تعداد داروخانه‌ها در جوار یکدیگر، به ویژه در مناطق مرکزی شهرهای بزرگ، باعث شده که داروخانه‌ها برای افزایش فروش خود، به تبلیغات شرکت‌ها گرایش پیدا کنند و بعضاً، محصولات آنها را به شیوه «دو تا بخر، یکی جایزه بگیر»، تبلیغ کنند. این در حالی است که داروخانه‌ها اجازه چنین تبلیغاتی را ندارند و نمی‌بایست محصولات یک شرکت خاص را که به شیوه‌ای خاص در فروشگاه‌ها و…، کاربرد دارند، تبلیغ کنند.

بیشتر بخوانید: ماجرای جنجالی پلمپ یک داروخانه به دلیل درگیری با آمر به معروف و کشف حجاب چه بود؟ + فیلم

در مراجعه به یکی از داروخانه‌ها، به این شیوه تبلیغات برخوردیم.

سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا چنین شیوه‌ای در داروخانه‌ها مجاز است یا خیر، گفت: بر اساس تبصره ۳ ماده ۳ قانون مقررات امور پزشکی و دارویی، ویتامین‌ها و مواد نیروزا جزو داروها محسوب می‌شوند. تبلیغ مصرف داروها و ایجاد تقاضای مصرف هم بر اساس قانون ممنوع است.

طرح بازدید سرزده از داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارویی

دو شرکت پخش دارو به دلیل تخلف در نحوه توزیع دارو و...، پلمپ شدند.

در پی طرح بازدید از داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارویی که از ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است، تاکنون ۲ شرکت پخش دارویی پلمپ شده‌اند.

تخلف این دو شرکت، عدم تطابق موجودی انبارها با اطلاعات موجود در سامانه رهگیری و کنترل اصالت بود که پرونده تخلف آنها به مراجع قضائی ارجاع داده شد.

فعالیت هر دو شرکت در زمینه پخش کالاهای سلامت محور از جمله دارو، مکمل‌های غذایی و داروهای طبیعی بود.

طرح تشدید بازدید از داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارویی در سازمان غذا و دارو با همراهی گروه‌های بازرسی متشکل از کارشناسان اداره کل دارو، اداره کل بازرسی و رسیدگی به شاکیان، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی از ۲۰ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرا می‌شود.

داروخانه‌ای که به دستور وزیر بهداشت پلمپ شد

یک داروخانه به دلیل عدم حضور مسئول فنی و آزاد فروشی دارو، به دستور وزیر بهداشت پلمپ شد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در بازدید سرزده از یک داروخانه، دستور پلمپ آن را صادر کرد.

این داروخانه به دلیل نسخه پیچی دارو بدون حضور مسئول فنی و نداشتن قرارداد با بیمه‌ها و آزاد فروشی داروهای بیمه‌ای، پلمپ شد.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92641

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر