اخبار و آمار تکان‌دهنده از مسمومیت‌های اخیر در کشور | پشت‌پرده این مسمومیت‌های مرگبار چیست؟ + فیلم

موج انواع مسمومیت‌ها در شهرها و استان‌های مختلف رو به افزایش است.

اخبار و آمار تکان‌دهنده از مسمومیت‌های اخیر در کشور | پشت‌پرده این مسمومیت‌های مرگبار چیست؟ + فیلم

مسمومیت در روزهای اخیر، به شکل‌های مختلف، در بیشتر استان‌ها و شهرهای کشور افزایش یافته است. موج انواع مسمومیت در ایران رو به افزایش است. مسمومیت از مواد اعتیادآور، مسمومیت جنایی تا آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی‌های دارویی و غیره را شامل می‌شود. مسمومیت مشروبات الکلی تقلبی در چند شهر کشور گزارش شده است و تاکنون افراد بسیاری بر اثر مسمومیت مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست داده‌اند؛ عده‌ای نیز بر اثر مسمومیت، در بیمارستان بستری شده‌ و دچار معلولیت، نابینایی و نقص عضو شده‌اند. 

افزایش مشکوک انواع مسمومیت‌ها در ایران | شبکه تحقیقاتی مسمومیت تشکیل شد

اواخر خرداد ماه ۱۴۰۲، خبر شوکه‌کننده مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات الکلیِ تقلبی در کرج منتشر شد. اما این پایان ماجرا نبود و بعد از این فاجعه، سونامی مسمومیت الکلی در کشور فراگیر شد. تا امروز، مسمومیت با الکل متانول و مشروبات الکلی در کرج، سردشت، یاسوج و چند شهر استان تهران، البرز، اردبیل، آذربایجان غربی و هرمزگان گزارش شده است. شبکه تحقیقاتی مسمومیت در کشور راه‌اندازی می‌شود.

مسمومیت

یکی از دستگیرشدگان پرونده مسمومیت الکی که مقدار ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر از مشروبات الکلی مسموم در کارخانه او کشف شده است، مدعی است این مواد به عنوان محلول ضدعفونی‌کننده در میان فروشگاه‌ها توزیع شده و نباید به عنوان مشروبات الکلی مصرف می‌شده است.

مسمومیت مشروبات الکلی تقلبی در هرمزگان

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شمار مسمومان با الکل متانول در هرمزگان به ۳۰ نفر در شهرستان‌های حاجی‌آباد و بندرعباس افزایش یافت.

محمود حسین‌پور، رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد: تاکنون ۲۳ نفر در شهرستان حاجی‌آباد و هفت نفر در شهرستان بندرعباس با علایم مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: افزاد مسموم‌شده در محدوده سنی ۱۴ تا ۶۸ سال هستند و ۲۲ نفر با دریافت درمان ترخیص و هشت نفر بستری هستند که دو نفر بدحال بوده و تنفس مصنوعی دریافت می‌کنند.

حسین‌پور افزود: دردهای شکمی، سردرد، تاری دید، تهوع، استفراغ و در مواردی هم تب از علایم مسمومیت با الکل متانول است.

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: افرادی که دارای این علایم هستند باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل شوند تا از دیالیز و نابینایی و مرگ جلوگیری شود.

این مسمومیت‌ها از چهارشنبه شب، «۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲» در حاجی آباد استان هرمزگان آغاز شده است.

آخرین آمار جان‌باختگان مسمومیت در رامسر اعلام شد

رئیس شبکه بهداشت و درمان رامسر  اعلام کرد: ۲ نفر در این شهرستان بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان باختند.

در یک هفته گذشته در کرج، هرمزگان، رباط کریم، آذربایجان غربی، و پرند نیز مسمومیت با الکل، موجب مرگ ده‌ها نفر شده است.

آخرین خبر از مسمومیت الکلی در کرج

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز گفت: در ماجرای شرب مشروبات الکلی دارای متانول ۱۹۱ دچار مسمومیت شدند.

احمد مهدوی، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز با اشاره به مسمومیت ناشی از شرب مشروبات الکلی در استان البرز اظهار کرد: نیروها از ابتدای بروز این ماجرا در سطح مراکز درمانی و اورژانس در آماده‌باش بودند و اقدامات درمانی لازم را انجام دادند.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز با بیان اینکه دلیل این مسمومیت وجود متانول بوده است، تصریح کرد: این ماده منجر به مشکلات کلیوی، کوری و در صورت عدم مراجعه سریع به مراکز درمانی باعث مرگ می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز تصریح کرد: در این قضیه ۱۹۱ دچار مسمومیت ناشی از شرب مشروبات الکلی دارای متانول شدند.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز با بیان اینکه از این تعداد ۱۷ نفر فوت کردند، متذکر شد: ۴ بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و تعدادی نیز نابینا شده‌اند.

مسمومیت الکلی به سردشت رسید

سرپرست بیمارستان امام خمینی شهرستان سردشت اعلام کرد: حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه «۳۱ خرداد ماه 1402» پنج نفر از شهروندان سردشت با علایم مسمومیت با الکل به بیمارستان انتقال شدند.

پس از ویزیت و مشاوره توسط متخصص و انجام اقدام درمانی لازم با توجه به وخامت شرایط جسمانی مصدومان، تعداد ۳ نفر در  بخش ویژه و دو نفر دربخش عادی بستری و تحت نظر درمانی می‌باشند.

تعدادی از این افراد در بخش دیالیز، آی‌سی‌یو و بخش تحت نظر پزشک معالج می‌باشند و حال عمومی آنها نامساعد گزارش شده است.

مسمومیت الکلی در پرند و چند شهر استان تهران

فرماندار رباط کریم از مسمومیت الکلی ۲۲ نفر در رباط کریم و پرند خبر داد و گفت: متاسفانه طی چهار روز اخیر هفت نفر نیز بر اثر مصرف مشروب الکی تقلبی فوت شده اند.

امید احمدی، فرماندار رباط کریم از وقوع مسمومیت الکلی در رباط کریم و پرند خبر داد و اظهار داشت: متأسفانه به تازگی در این شهرستان ۷ نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکی تقلبی فوت شدند و ۲۲ نفر هم تاکنون مسموم شده‌اند.

احمدی عنوان داشت: تعدادی از مسموم شدگان و فوت شدگان اتباع بودند، اما مابقی از اهالی پرند و رباط کریم بودند و این اتفاقات تلخ طی چهار روز اخیر در بیمارستان رباط‌کریم ثبت شده است.

رئیس شورای تامین رباط کریم با اشاره به اینکه با فوریت پرونده قضایی برای دستگیری عوامل توزیع تشکیل شده است، افزود: معمولاً مسمومیت الکلی بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت بروز می‌دهد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد الکل‌هایی که باعث فوت این ۷ نفر شده نیز در کمتر از ۶ ساعت آنها را زمین‌گیر کرده است.

فرماندار رباط کریم با تاکید بر اینکه فعلا توزیع مشروب‌های تقلبی منشا دقیقی ندارد، اضافه کرد: دلیل تعدادی از فوتی‌ها متأسفانه به‌خاطر دیر رجوع کردن به بیمارستان بود، شاید اگر زودتر مراجعه می‌کردند دچار این اتفاق تلخ نمی‌شدند.

مسمومیت مشروبات الکلی در بهارستان تهران

رئیس بیمارستان بهارستان از مسمومیت یک نفر به دلیل استفاده از مشروبات الکلی در این شهرستان خبر داد.

مولایی، رئیس بیمارستان بهارستان استان تهران در پی انتشار خبری با مضمون مسمومیت پنج نفر به‌خاطر استفاده از مشروبات الکلی قلابی در گلستان اظهار داشت: طی چند روز گذشته، فقط یک نفر به‌خاطر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی و متادون به بیمارستان بهارستان منتقل شد.

رئیس بیمارستان بهارستان ضمن اشاره به اینکه بعد از دو روز تلاش کادر درمان خوشبختانه حال عمومی او خوب است، افزود: فکر می‌کنم با رفع شدن کامل مسمومیت، فردا بیمار مورد نظر از بیمارستان مرخص می‌شود.

همچنین، فرمانده انتظامی شهرستان بهارستان از مرگ یک نفر بر اثر مسمومیت مصرف مشروبات الکلی در «سلطان آباد» خبر داد.

سرهنگ مجید عسکری‌نیا، فرمانده انتظامی شهرستان بهارستان با اعلام این خبر گفت: برابر اخبار واصله مبنی بر مرگ پسری جوان بر اثر مسمومیت مصرف مشروبات الکلی در سلطان‌آباد شهرستان بهارستان، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بهارستان افزود: با آغاز تحقیقات پلیس مشخص شد روز شنبه ۲۷ خرداد ماه، جوانی ۱۹ ساله  به همراه ۴ نفر از اقوام خود از یک فرد سودجوئی در سلطان آباد، مشروبات الکلی دست‌ساز تهیه می‌کنند که پس از مصرف مشروبات الکلی، دچار بی‌حالی و سردرد می‌شوند.

فرمانده انتظامی شهرستان بهارستان افزود: در نهایت روز دوشنبه ۲۹ خرداد، ۳ نفر از آنها پس از وخامت حال به بیمارستانی در اسلامشهر مراجعه می کنند که با توجه به وخامت حال جوان ۱۹ ساله، وی در بخش سی سی یو بیمارستان بستری می شود و ۲ نفر دیگر نیز پس از یک روز بستری از بیمارستان مرخص می شوند.

فرمانده انتظامی شهرستان بهارستان بیان داشت: در نهایت روز سه شنبه۳۰ خرداد، جوان ۱۹ ساله در بیمارستان  فوت می کند که در این خصوص پرونده قضائی تشکیل و به دادسرا ارسال شده است.

مسمومیت مشروبات الکلی در رباط‌ کریم تهران

طبق آنچه فرماندار شهرستان رباط‌کریم اعلام کرده است، بر اثر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی در شهرستان رباط‌کریم طی چهار روز گذشته 6 نفر فوت و 22 نفر مسموم شدند.

امید احمدی، فرماندار شهرستان رباط‌کریم در خصوص مسمومیت‌های الکلی در این شهرستان اظهار کرد: متاسفانه به تازگی در این شهرستان، ۶ نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکی تقلبی جان خود را از دست داده‌اند و ۲۲ نفر هم تاکنون مسموم شده‌اند.

فرماندار شهرستان رباط‌کریم در پاسخ به این سوال که این تعداد مسمومیت مربوط به یک مراسم بوده یا خیر، گفت: تعدادی از افرادی که مسموم و فوت شده‌اند از اتباع بوده‌اند و مابقی از شهرهای مختلف شهرستان رباط‌کریم، پرند، حصار مهتر، منجیل آباد و شهرهای دیگر بوده‌اند.

فرماندار شهرستان رباط‌کریم تصریح کرد: این اتفاقات تلخ طی چهار روز اخیر در بیمارستان رباط‌کریم ثبت شده است.

احمدی با اشاره به اینکه با فوریت پرونده قضایی برای دستگیری عوامل توزیع تشکیل شده است، افزود: معمولا مسمومیت الکلی بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت بروز می‌دهد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد الکل‌هایی که باعث فوت این ۶ نفر شده در کمتر از ۶ ساعت آنها را زمین‌گیر کرده است.

رئیس شورای تامین شهرستان رباط‌کریم با تاکید بر اینکه فعلا توزیع مشروب‌های تقلبی منشا دقیقی ندارد، اضافه کرد: دلیل تعدادی از فوتی‌ها متاسفانه به‌خاطر دیر رجوع کردن به بیمارستان بوده، شاید اگر زودتر مراجعه می‌کردند دچار این اتفاق تلخ نمی‌شدند.

مسمومیت ۹ دانش‌آموز در یزد را راهی بیمارستان کرد

رئیس اورژانس یزد گفت: گاز کلر، سبب تنگی نفس و سرفه‌های شدید ۹ دانش‌آموز اردکانی شد؛ در نهایت نیز با اعزام نیروهای اورژانس، این دانش‌آموزان راهی بیمارستان شدند.

احمد دهقان، رئیس اورژانس یزد اظهار داشت: طی تماس تلفنی با مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ شهرستان اردکان، مبنی بر تنگی نفس چند نوجوان، با شوک بر رخداد حادثه مسمومیت با گاز کلر در یکی از استخرهای سرپوشیده شهرستان اردکان، ۲ کد امدادی اورژانس به محل حادثه اعزام شدند.

رئیس اورژانس یزد ادامه داد: پس از حضور عوامل امدادی اورژانس در محل، اقدامات اولیه درمانی برای ۹ مددجو انجام و با بهبودی علائم چهار تن از مددجویان، در نهایت پنج نوجوان حادثه‌دیده برای ادامه روند درمان به بیمارستان ضیائی اردکان منتقل شدند.

رئیس اورژانس یزد تاکید کرد: حال عمومی این دانش‌آموزان خوب است و به زودی از بیمارستان مرخص می‌شوند.

مسمومیت ۲۸ نفر در اردبیل

طبق اعلام رئیس اورژانس کشور، بر اثر بروز مسمومیت احتمالی با گاز مونوکسید کربن در آپارتمانی واقع در اردبیل، ۲۸ نفر مصدوم شده‌اند.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: بر اثر بروز مسمومیت احتمالی با گاز مونوکسید کربن در آپارتمانی واقع در اردبیل، ۲۸ نفر مصدوم شده‌اند.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: در پی وقوع این حادثه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲ دستگاه آمبولانس به محل اعزام شده‌اند.

مسمومیت ۱۰ نفر در آستارا

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا گفت: مسمومیت با گاز کلر در استخر یک هتل در آستارا، ۱۰ نفر را روانه بیمارستان کرد.

حسین احمدی، مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا اظهار کرد: در پی گزارش مسمومیت ۱۰ نفر با کلر در استخر یک هتل در آستارا، مأموران اورژانس با ۳ آمبولانس به محل اعزام و به مسمومان امدادرسانی کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا با اشاره به اینکه از این تعداد، ۶ نفر سرپایی درمان شدند، تاکید کرد: ماموران اورژانس ۴ نفر را هم به بیمارستان شهید بهشتی آستارا منتقل کردند.

مسمومیت بیش از ۵۰۰ نفر در بدره ایلام

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از کاهش آمار بیماران با علائم مسمومیت در شهرستان بدره خبر داد.

جاسم محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در چند روز گذشته تاکنون ۵۸۱ نفر با علائم مسمومیت به مراکز درمانی و بهداشتی شهرستان بدره مراجعه کرده‌اند، تاکید کرد: سردرد، دل‌پیچه، اسهال و استفراغ از عمده علائم این بیماران بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از نزولی بودن روند ابتلا به مسمومیت در شهرستان بدره خبر داد و گفت: روز گذشته ۲۲ بیمار با علائم مسمومیت به مراکز درمانی شهرستان بدره مراجعه کرده‌اند که خوشبختانه حال همه بیماران رو به بهبودی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر رعایت بهداشت فردی از سوی همه شهروندان اظهار کرد: شست و شوی دست‌ها با آب صابون و یا مواد ضد عفونی کننده می‌تواند در کاهش آمار مبتلایان به این بیماری موثر باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94163

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر