خبر مهم و فوری وزارت آموزش و پرورش

جزئیات بخشنامه جدید وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل وزارت آموزش و پرورش و مدارس و آخرین وضعیت نتایج آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

خبر مهم و فوری وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل جدید وزیر آموزش و پرورش به مدارس و ادارات کل این وزارتخانه خبر داد. جزئیات بخشنامه جدید وزیر آموزش به ادارات کل وزارت آموزش و پرورش و مدارس اعلام شد. وزارت آموزش و پرورش زمان اعلام نتایج نهایی امتحانات نهایی و نحوه اعتراض دانش‌آموزان به نمره‌های اعلام‌شده در کارنامه را اعلام کرد. وزارت آموزش و پرورش، شرایط و آخرین مهلت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس و شهریه مدارس سمپاد را اعلام کرد. وزارت آموزش و پرورش ضوابط و شرایط جدید فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم صادر کرد

جزئیات بخشنامه جدید وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل وزارت آموزش و پرورش و مدارس و آخرین وضعیت نتایج آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش اعلام شد. وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین اخبار این وزارتخانه برای معلمان، دانش‌آموزان و فرهنگیان توضیحاتی ارائه کرد. آخرین اطلاعیه‌ها و اخبار مربوط به وزارت آموزش و پرورش را در عرشه آنلاین بخوانید.

وزارت آموزش و پرورش

توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی تمامی مدارس 

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به تصحیح ۷۶ درصد از اوراق امتحان نهایی سراسر کشور، پیش‌بینی کرد که تا دهم تیرماه ۱۴۰۲، تمامی مدارس کشور بتوانند نتیجه اولیه امتحانات نهایی را اعلام کنند.

فرخ طبری، رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت تصحیح اوراق امتحانات نهایی، اظهار کرد: تا این لحظه ۷۶ درصد اوراق کل کشور تصحیح شده است.

بیشتر بخوانید: برنامه تابستانی وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان اعلام شد

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره درج نمرات در سامانه مربوطه نیز، افزود: در تصحیح الکترونیکی، همزمانی که هر پاسخ برگ نمره‌اش مشخص شود، همان زمان نیز نمره در سامانه ثبت می‌شود.

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش توضیح داد: به محض اینکه اعلام نتیجه اولیه توسط مدرسه محل تحصیل به داوطلب انجام شود، شرکت‌کنندگان آزمون می‌توانند با مراجعه به مدرسه و گرفتن کارنامه خود، نسبت به نمره «اعتراض» کنند.

طبری با بیان اینکه پس از اعلام نتایج اولیه حداکثر سه روز مهلت برای ثبت اعتراض نسبت به نمره وجود دارد، تاکید کرد: لازم است افراد حتما به صورت حضوری به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه و برای ثبت اعتراض و تجدید نظر در نمره به صورت کتبی درخواست خود را ثبت کنند. این امر الزامی است که افراد به صورت حضوری به مدرسه بروند و  اعتراض خود را مکتوب اعلام کنند.

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاکید کرد: پیش بینی ما این است که ۱۰ تیرماه تمامی مدارس کشور بتوانند اعلام نتیجه اولیه امتحانات نهایی را انجام دهند.

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تدبیری اندیشیده شده است که دانش آموزان بدون مراجعه حضوری به مدرسه بتوانند در منزل با مراجعه به سامانه‌ای خاص نمرات خود را ببینند، گفت: درخواست چنین امکانی را داده‌ایم تا دانش آموزان بتوانند خودشان نمرات را در سامانه ببینند اما برای امتحانات خردادماه امسال این امکان وجود ندارد و داوطلبان حتما برای مشاهده نمره و ثبت اعتراض کتبی باید به مدرسه خود مراجعه کنند.

به گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، در صورتی که سه مصحح برگه امتحان نهایی، سه «نمره» متفاوت را برای دانش آموزی درج کنند، میانگین نمرات مد نظر قرار می‌گیرد.

محمد مهدی کاظمی، درباره نحوه تصحیح برگه‌های امتحان نهایی اظهار کرد: تصحیح برگه‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. بعد از انجام آزمون، همه پاسخ برگ‌ها اسکن می‌شوند و دو مصحح هم هر برگه‌ای را تصحیح می‌کنند.

به گفته رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، اگر اختلاف نمره‌ای که دو مصحح در برگه‌ها درج می‌کنند بیش از یک نمره باشد، مصحح سوم برگه را تصحیح می‌کند و نهایتا نمره نهایی اعلام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه در صورتی که سه مصحح سه نمره متفاوت را برای دانش آموزی درج کنند، ملاک کدام نمره است؟، اظهار کرد: میانگین نمرات را مد نظر قرار می‌دهند، اما طبیعتا در شرایطی که اختلاف بین مصحح اول و دوم وجود دارد، ملاک، نمره مصحح سوم است. اگر اختلاف نمره دو مصحح نیز کمتر از یک نمره باشد، طبیعتا نمره بالاتر را ملاک قرار می‌دهند.

کاظمی با بیان اینکه تصحیح اوراق به شکلی است که مشخص نیست برگه‌ها مربوط به چه شخصی است، گفت: ابتکاری که امسال انجام شد این است که تصحیح اوراق در استان‌های مختلف و برگه هر استانی در یک استان دیگر که مشخص نیست کدام استان است، انجام می‌شود، بنابراین اینگونه نیست که تصحیح اوراق هر دانش آموزی در همان استان انجام شود.

شرایط و ضوابط وزارت آموزش و پرورش برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اعلام شد

رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش، با پیش‌بینی اینکه امسال تعداد دانش‌آموزان مدارس حدود ۱۷ میلیون نفر است، گفت: امسال مدرسه «شعاع محدوده» در نظر گرفته شده است تا دانش‌آموزانی که نزدیک یک مدرسه هستند اما منطقه محل سکونت آنها با منطقه آموزش و پرورشی آن مدرسه یکسان نیست، بتوانند در آن مدرسه ثبت‌نام کنند.

سید مجتبی هاشمی، رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با موضوع فرآیند ثبت‌نام مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲، اظهار کرد: از آنجا که سال قبل قریب به ۱۶میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز داشتیم و با توجه به اینکه ما باید آمار را دست بالاتر بگیریم تا آمادگی ثبت نام و جذب بیشتر داشته باشیم لذا برآورد امسال این است که قریب به ۱۷ میلیون دانش آموز داشته باشیم. هرچند این امر طبق متغیرهای مختلف از جمله مهاجرت اتباع دستخوش تغییرات می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: امسال برای این مشکل که تا کنون خانواده‌ها نمی‌توانستند دانش آموز خود را در مدارسی که در بین دو منطقه آموزش و پرورش مستقر بود ثبت نام کنند، تدبیر کردیم و در دستورالعمل خود آوردیم و ستادهای ثبت نام در سطح استان و مناطق را ملزم کردیم تا با جلسه‌ای که برای هماهنگی تشکیل می‌دهند، مدرسه را «شعاع محدوده» و نه مرز و تقاطع تعیین کنند. مدرسه شعاع باشد تا خانواده‌ها بتوانند ثبت نام کنند و این امر به مناطق و ستاد ثبت نام استان تکلیف شده است.

هاشمی با بیان اینکه قریب به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز ما در میان پایه تحصیل می‌کنند، درباره ثبت نام این دانش آموزان نیز توضیح داد: باهماهنگی‌هایی که در ستاد ثبت نام انجام شده، مقرر است ثبت نام میان پایه‌ها با درج نمره قبولی پایان ترم دانش آموز به صورت خودکار و الکترونیکی در پایه بالاتر در همان مدرسه انجام شود.

رئیس ستاد ثبت نام مدارس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان مبتنی بر آدرس محل سکونت ثبت شده در سامانه املاک می‌توانند در نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت ثبت نام کنند. همچنین می‌توانند به مدرسه نزدیک محل اشتغال پدر یا مادر نیز ثبت نام کنند و محدوده بندی طوری تعریف شده که دانش آموز بتواند درنزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت یا اشتغال پدر و مادر ثبت نام کنند.

رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت‌نامی‌های پایه هفتم نیز تصریح کرد: ثبت نام پایه هفتم از یک تیر شروع شده است. آمار نهایی مربوط به روز گذشته نشان می‌دهد ثبت نام قطعی ۵۰۲ هزار و ۶۱۳ دانش آموز در دو پایه اول ابتدایی و هفتم انجام شده است. مجموعا ۸۱ هزار و ۸۰۲ نفر از این تعداد مربوط به ثبت نامی‌های پایه هفتم و باقی مربوط به پایه اول است. ثبت نام این تعداد قطعی شده است.

او درباره مبالغی که بعضا مدارس از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، اظهار کرد: مشارکت دادن اولیاء در اداره مدرسه هنر و مهارت مدیریتی است اما اینکه در زمان ثبت نام مدارس از خانواده‌ها مبالغ مالی بگیرند به هیج وجه از دید آموزش و پرورش رسمیت ندارد. باید تلاش شود با مصوبه و مدیریتی که انجمن اولیاء و مربیان انجام می‌دهند و نظارتی که بر انجمن وجود دارد، این کار امکان پذیر باشد.

رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش در عین حال تاکید کرد: هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند ارائه کارنامه را در مقابل پرداخت مالی قرار دهد. همچنین حضور دانش آموزان برای ثبت نام لازم نیست و پدر یا مادر می‌توانند ثبت نام را به تنهایی انجام دهند.

اطلاعیه جدید وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «ثبت‌نام الکترونیکی مدارس از اول تیرماه ۱۴۰۲ در پنجره واحد خدمات آموزش و پرورش آغاز شده است و ثبت نام پایه‌های ورودی یعنی اول، هفتم و دهم صرفا از طریق پنل والدین و نه دانش‌آموزان امکان پذیر است.

ثبت‌نام مدارس از اول تیرماه به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir و به شکل حضوری برای مناطقی که دسترسی لازم برای ثبت نام الکترونیکی ندارند آغاز شده است.

از آنجایی که از میان ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز، ۱۳ میلیون نفر دانش آموز میان پایه هستند، برای ثبت نام «میان پایه» یعنی کلیه پایه‌ها به جز مقطع اول ابتدایی، هفتم و دهم متوسطه، در صورت عدم درخواست جابجایی و انتقال دانش آموز به مدرسه جدید برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، نیاز به اقدامی نیست و ثبت نام دانش آموز به صورت خودکار انجام می‌شود.

به گفته سید مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت وزارت آموزش‌ و ‌پرورش، در ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش به مدارس، ثبت نام امسال به صورت «الکترونیکی و حضوری» تعریف شده است و از این رو مدیران تمامی مدارس به ویژه مناطق محروم این آمادگی را دارند که در صورت مراجعه حضوری خانواده‌ها فرآیند ثبت نام را از مدرسه به صورت الکترونیکی برای دانش آموز انجام دهند.

از این‌رو، در صورتی که خانواده‌ها دسترسی به اینترنت برای ثبت نام الکترونیکی دانش آموز ندارند، می‌توانند به طور حضوری به مدرسه مراجعه و از مدیر بخواهند ثبت نام دانش آموز را انجام دهد اما در صورت در اختیار داشتن وسایل الکترونیکی و اینترنت هیچ ضرورتی به مراجعه حضوری به مدارس برای ثبت نام دانش آموز نیست و مدارس نیز نباید خانواده‌ها را مجبور به حضور در مدرسه برای ثبت‌نام کنند.

اما ثبت‌نام الکترونیکی پایه‌های ورودی یعنی پایه‌های اول، هفتم و دهم صرفا از طریق پنل والدین و نه دانش آموزان امکان پذیر است. همچنین ثبت نام از این طریق مشروط به تایید محل سکونت از سوی والدین است.

بدین منظور والدین باید ابتدا وارد my.medu.ir شده و با انتخاب نقش «والدین» از طریق درگاه دولت وارد این پنجره واحد واحد شوند.

به محض ورود، سامانه پیغامی را برای تایید آدرس محل سکونت والدین نمایش می‌دهد که در صورت تایید والدین، پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش باز می‌شود و در صورت انتخاب گزینه «نادرست است» توسط والدین، گزینه ثبت آدرس جدید در سامانه املاک و اسکان نمایش داده می‌شود و والدین موظف‌اند آدرس جدید خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

با توجه به اینکه بعضا ممکن است برخی والدین آدرسی جعلی برای ثبت نام فرزند دانش آموز خود در مدرسه‌ای خاص که از نظر جغرافیایی نزدیک محل سکونت آنها نیست را وارد سامانه املاک و اسکان کنند؛ رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، گفته است: «طبیعتا اگر شخص مالک باشد اطلاعات از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام می‌شود و اگر مستاجر باشد منابع اطلاعاتی مختلف از سامانه رهگیری و یا سامانه معاملات املاک وزارت راه  اخذ می‌شود و اینگونه اطلاعات منتقل می‌شود. تا وقتی که دو نفر نتوانند یک آدرس مشترک داشته باشند، آن آدرس جعلی تلقی نمی‌شود. طبیعتا یک کد پستی را دو نفر نمی‌توانند به خود تخصیص دهند. از سوی دیگر فرآیندهایی که وزارت راه و شهر سازی و سامانه اسکان و املاک در نظر گرفته، پوشش دهنده این هم ‌پوشانی‌ها است.»

با این وجود گویا برای ثبت و استعلام آدرس جدید در سامانه اسکان و املاک باید برای احراز هویت، تصویر فرد گرفته شود و از این رو والدین باید حتما از طریق گوشی هوشمند یا تبلت که قابلیت عکس گرفتن از تصویر فرد را دارد، تغییر آدرس منزل را از طریق سامانه اسکان و املاک انجام دهند. این امر خود محل نقد است که چرا متقاضیان نمی‌توانند فعلا از طریق سیستم و یا لپ تاپ آدرس جدید محل سکونت را ثبت کنند.

در حال حاضر تنها ثبت نام پایه‌های اول و هفتم از این طریق انجام می‌شود و ثبت نام پایه دهم پس از انجام مراحل هدایت تحصیلی آغاز خواهد شد.

از این‌رو، پس از آنکه والدین با تایید آدرس محل سکونت وارد پنجره واحد خدمات آموزش و پرورش شدند، باید از بخش «خدمات الکترونیکی عمومی» گزینه «پیش ثبت نام» را انتخاب کرده و سپس و با انتخاب پایه تحصیلی، وارد کردن مشخصات فردی دانش آموز و انتخاب مدرسه مورد نظر برای تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ سایر مراحل ثبت نام را طی کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94337

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر