بیانیه جدید واگنر آشوب به‌پا کرد | یک شهر روسیه سقوط کرد + تصاویر و فیلم‌های جدید

بیانیه جدید گروه واگنر در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است؛ آخرین اخبار از شورش گروه واگنر، جنگ داخلی و تلاش برای کودتا در روسیه اعلام شد.

بیانیه جدید واگنر آشوب به‌پا کرد | یک شهر روسیه سقوط کرد + تصاویر و فیلم‌های جدید

واگنر نیروهای‌اش را از اوکراین تخلیه کرد. ارتش گروه واگنر در حال پیشروی به سمت «مسکو» پایتخت روسیه است و برخی اخبار حاکی از سقوط یک شهر روسیه، توسط نیروهای گروه واگنر است. گروه واگنر بیانیه جدیدی منتشر کرد. رهبر گروه واگنر، خواستار قیام علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شده و از مردم روسیه خواسته است که به خیابان‌ها بیایند. واگنر یا ارتش خصوصی واگنر  (روسی: Группа Вагнера)، یک گروه شبه‌نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیرمستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. واگنر در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین، با ارتش روسیه همکاری کرده است. 

بیشتر بخوانید: اخبار فوری از کودتا در روسیه و قیام شورشی‌ها علیه پوتین | حکومت پوتین در روسیه به پایان رسید؟ + تصاویر و فیلم

تنش‌ها و درگیری‌های نظامی بین گروه واگنر و روسیه به اوج رسیده است. رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر، ارتش روسیه خواستار قیام علیه ولادیمیر پوتین و فرماندهی نظامی روسیه شده است. آخرین اخبار و جزئیات از شورش گروه شبه‌نظامی واگنر، قیام شورشی‌ها علیه ولادیمیر پوتین و دولت روسیه و جنگ داخلی در این کشور را در عرشه آنلاین بخوانید. 

واگنر

در پی اختلافات اخیر رهبر گروه واگنر با مقامات نظامی روسیه، پس از آنکه کرملین، «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه واگنر را به شورش مسلحانه متهم و دستور دستگیری‌اش را صادر کرد، رئیس گروه واگنر در واکنش گفت: «نیروهای این گروه شبه‌نظامی از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند.» این خبر گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کودتای نظامی در روسیه را قوت بخشیده است. 

واگنر

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر اعلام کرد: امشب به قضیه خائنین و مجرمین در اهانت به روسیه که شخص وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک است، رسیدگی می‌کنیم و حمله به واگنر را حل‌و‌فصل خواهیم کرد.

واگنر

پیشروی نیروهای واگنر به سمت مسکو «پایتخت» روسیه

نیروهای واگنر از اوکراین خارج شدند و به سوی مسکو حرکت کردند. واگنر کلیه نیروهای خود را از اوکراین تخلیه کرد و به سوی پایتخت فرستاد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که کاروان‌های نظامی گروه واگنر با عبور از موانع در حال پیشروی به سوی مسکو است.

اقدام جدید روس‌ها برای جلوگیری از شورش گروه واگنر

روس‌ها در حال کندن جاده منتهی به مسکو برای کند کردن حرکت نیرو‌های واگنر هستند.

نیروهای ارتش روسیه برای جلوگیری از پیشروی واگنرها به سمت مسکو، در حال کندن جاده منتهی به مسکو برای کند کردن حرکت نیرو‌های واگنر هستند.

واگنر در روسیه چه می‌کند؟

در پی «شورش» فرمانده نیروهای «واگنر» علیه ارتش روسیه، فرماندار منطقه روستوف اعلام کرد تمام مراسم‌ها و رویدادهای عمومی برنامه‌ریزی‌‌شده در این شهر لغو شده‌اند. برخی اخبار حاکی از سقوط این شهر توسط نیروهای ارتش واگنر هستند.

واسیلی گولوبف، فرماندار روستوف اعلام کرد: «وضعیت کنونی نیازمند تمرکز حداکثری تمامی نیروها بر حفظ نظم و قانون است». او گفته نیروهای پلیس و دیگر نهادهای انتظامی و نظامی در حال انجام همه اقدامات ضروری برای حفظ امنیت شهروندان و منطقه هستند.

در ادامه، گولوبف از شهروندان روستوف خواسته: «لطفا همگی آرامش خود را حفظ کنید و در خانه بمانید». 

در همین حال، خودروهای نظامی روسیه در منطقه روستوف مستفر شده‌اند و تصاویری از استقرار آنها در شهرهای این منطقه مخابره شده است. روستوف در ۱۰۰ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین واقع شده است.

رسانه‌های نزدیک به دولت در روسیه، تایید کرده‌اند که پس از تهدیدهای فرمانده گروه واگنر، شهر مسکو در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و تدابیر امنیتی پیرامون اماکن مهم در این شهر افزایش یافته‌ است.

واگنر

در پی اختلافات اخیر رهبر گروه واگنر با مقامات نظامی روسیه، پس از آنکه کرملین، «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه مزدوران نظامی واگنر را به شورش مسلحانه متهم کرد و دستور دستگیری‌اش را صادر کرد، رئیس گروه واگنر در واکنش گفت: «نیروهای این گروه شبه‌نظامی از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند.» این خبر گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کودتای نظامی در روسیه را قوت بخشید.

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره ادعای حمله از خطوط پشتی ارتش روسیه علیه گروه واگنر را بی‌اساس، جعلی و صرفاً اقدامات فتنه‌انگیز رسانه‌ای خواند. بیانیه جدیدی منتسب به گروه واگنر در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است که او ظاهراً از مردم روسیه خواسته به خیابان‌ها بیایند.

همچنین ادعا شده یوگنی پریگوژین گفته که شویگو در میدان سرخ به دار آویخته و در کنار لنین دفن خواهد شد. رسانه‌های نزدیک به دولت در روسیه، تایید کرده‌اند که پس از تهدیدهای فرمانده گروه واگنر شهر مسکو در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و تدابیر امنیتی پیرامون اماکن مهم در این شهر افزایش یافته‌است. هک تلویزیون روسی شبکه تلویزیونی روسی Dom Kino هک و در آن پیام درخواست کمک فرمانده واگنر از مردم پخش شد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در جریان یک سخنرانی داخلی تصریح کرد: «آنچه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است. آن‌ها از پشت به ما خنجر زدند و این مستحق مجازات است».

رهبر واگنر، سرآشپز شورشی پوتین کیست؟

«یوگنی پریگوژین»، یکی از تجار روس که به «سرآشپز پوتین» معروف بود و زمانی از متحدان رئیس جمهور روسیه به حساب می‌آمد، گروه امنیتی خصوصی «واگنر» را با این هدف بنیانگذاری کرد تا شبه‌نظامیان این گروه را در سال ۲۰۱۴ به منطقه دونباس اوکراین بفرستد.

یوگنی پریگوژین متولد ۱۹۶۱، یک الیگارش روسی است که صاحب رستوران‌ها و شرکت‌های پذیرایی متعدد است که برای کرملین خدمات ارائه می‌دهند.

پریگوژین اکنون شبکه‌ای از شرکت‌های با نفوذ، از جمله شرکت مزدور تحت حمایت دولت روسیه، «واگنر گروپ» و سه شرکت متهم به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ ایالات متحده را کنترل می‌کند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۲ توسط Bellingcat ،The Insider و Der Spiegel انجام شد، فعالیت‌های پریگوژین به شدت با وزارت دفاع روسیه و بازوی اطلاعاتی آن، GRU ادغام شده است.

یوگنی پریگوژین رهبر واگنر

پس از سال‌ها انکار ارتباط‌اش با واگنر، پریگوژین سرانجام تایید کرد که او بنیانگذار واگنر در ماه مه ۲۰۱۴ برای حمایت از نیروهای روسی در جنگ دونباس (شرق اوکراین) بوده است. 

پریگوژین گفته بود: در تاریخ اول مه ۲۰۱۴، یک گروه متشکل از «میهن‌پرستان» زاده شد که بعدا گروه «بی.تی.جی واگنر» نام گرفت.

یوگنی پریگوژین رهبر واگنر

پریگوژین معروف به «سرآشپز پوتین» بود چون در بسیاری از قراردادهای تهیه غذای کرملین نقش داشت. او زمانی کارش را با یک کیوسک هات‌داگ فروشی شروع کرد اما بعدا کارش رونق گرفت و رستوران مجللی در سن‌پترزبورگ باز کرده و نظر ولادیمیر پوتین را به خود جلب کرد.

پوتین در زمان دولت اولش یکبار با ژاک شیراک، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در یکی از رستوران‌های پریگوژین شام خورده بود.

یوگنی پریگوژین رهبر واگنر

پریگوژین در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۱ گفته بود: «ولادیمیر پوتین می‌داند که من چطور این بیزینس را از یک کیوسک شروع کردم و می‌داند که من هرکسی که مهمانم باشد، اعم از افراد برجسته، از او استقبال می‌کنم.»

یوگنی پریگوژین رهبر واگنر

پریگوژین هم‌چنین در پایتخت روسیه یک شرکت به نام کنکورد داشت که قراردادهای تامین ناهار مدارس دولتی را در اختیار داشت. وی همچنین اقدام به تامین غذای مراسم‌ کرملین برای مدت چندین سال کرده و در این زمینه با ارتش روسیه نیز همکاری داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این پریگوژین را به همراه چند تن دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

این وزارتخانه گفته بود این افراد اقدام به حمایت مادی، مالی، فنی یا تجهیزاتی چه با خدمات و چه با اجناس از مقام‌های ارشد فدراسیون روسیه کرده‌اند.

این وزارتخانه گفته بود که پریگوژین معاملات تجاری گسترده با وزارت دفاع روسیه دارد.

از جمله شرکت‌های مرتبط با پریگوژین شرکت «اورو پلیس» ثبت شده در مسکو است که براساس گزارش وب‌سایت خبری فونتانکا یکی از پشتیبان‌های عملیات‌های سوریه محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۶ شرکت «اورو پلیس» فروش محصولات غذایی را به عنوان فعالیت‌های اصلی خود لیست کرده بود اما در سال ۲۰۱۷ این شرکت فعالیت‌های دیگری شامل معدن کاری، تولید نفت و گاز را به عنوان فهرست فعالیت‌هایش ذکر کرد و دست به گشایش دفتری در شهر دمشق پایتخت سوریه زد.

پریگوژین مدت‌ها نقش خود را در دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ایالات متحده انکار کرده بود. اما در نوامبر ۲۰۲۲، او به نقش خود در چنین عملیاتی اعتراف کرد و گفت که آنها ادامه خواهند داشت.

پریگوژین، شرکت‌ها و همکارانش در ایالات متحده با تحریم‌های اقتصادی و اتهامات جنایی روبرو هستند و در انگلیس نیز او همچنان تحت تحریم‌ قرار دارد. برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری پریگوژین شود تا ۲۵۰ هزار دلار جایزه تعیین شده است.

یوگنی پریگوژین رهبر واگنر

حمله هوایی ارتش روسیه به کاروان واگنرها

لحظه انهدام کاروان نظامی واگنرها بر اثر حمله هوایی ارتش روسیه را در این فیلم مشاهده می‌کنید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93895

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر