رپورتاژ

مجازات مصرف و حمل و فروش مشروبات الکلی چیست؟

مجازات مصرف و حمل و فروش مشروبات الکلی چیست؟

در قانون جمهوری اسلامی حمل، نگهداری و مصرف مشروبات الکلی مانند نگهداری و مصرف مواد مخدر جرم است و مطابق با قوانین، مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است. در شرع و اسلام نیز مصرف و حمل و فروش مشروبات حرام اعلام شده و به همین دلیل برای حمل کننده یا مصرف کننده این مشروبات مجازات کیفری لحاظ خواهد شد. حال در ادامه همراه ما باشید تا به طور کلی در رابطه با این جرم و مجازات مصرف و حمل و فروش مشروبات الکلی آشنا شوید.

مجازات حمل و نگه داری از مشروبات الکلی

در ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی، در رابطه با مجازات حمل و نگه داری از مشروبات الکلی صحبت شده است و مطابق با این قانون باید گفت شخصی که مشروبات الکلی را آماده می‌ کند، حمل می کند، می فروشد و ... مطابق با قانون مجرم است و باید مجازات شود. حال شاید سوال پیش آید که منظور از حمل مشروبات الکلی چیست که باید گفت به همراه داشتن این مشروبات داخل ماشین و جا به جایی آن ها با ماشین به معنای حمل مشروبات است. حال اگر پلیس یا مراجعه مربوطه فرد را هنگام جا به جایی مشروبات بگیرند، فرد طبق قانون مجازات اسلامی مجرم است و باید مجازات شود.

حال در رابطه با اینکه مجازات حمل و نگه داری از مشروبات الکلی چیست، باید بگوییم در ماده ۷۰۲ آمده است که هرکس، شراب و مشروبات الکلی با خود داشته باشد و حین حمل و نقل آن دستگیر شود، به شش ماه تا دوازده ماه حبس محکوم خواهد شد. علاوه بر حبس، فرد محکوم به هفتاد و چهار ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی نیز می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که مجازات حمل و نگهداری از مشروبات الکلی، یک مجازات غیر قابل تعلیق است؛ بنابراین قاضی پرونده نمی تواند در هیچ شرایطی، قرار تعلیق تعقیب را صادر کند.

مجازات نگه داری مشروبات الکلی در ماشین

در بخش قبل به این موضوع اشاره داشتیم که بسیاری از افراد مشروبات الکلی را در ماشین نگه می دارند یا با موتور و خودرو آن ها را حمل می کنند که در صورت مشاهده، مجرم شناخته می شوند و باید مجازات آن را بپردازند. در تبصره ۱ ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی، به جریمه نگه داری از مشروبات الکلی در ماشین اشاره شده است که مطابق آن باید گفت دو حالت ایجاد می شود:

  1. اگر در یک خودرو مشروبات الکلی پیدا شود و مشخص گردد که مالک وسیله نقلیه از وجود مشروبات داخل خودرو مطلع است، وسیله نقلیه به نفع دولت ضبط می شود.
  2. اگر در یک خودرو، مشروبات الکلی پیدا شود، اما صاحب وسیله نقلیه از وجود مشروبات اطلاعی نداشته باشد، فرد باید معادل قیمت وسیله نقلیه، جریمه نقدی بپردازد. علاوه بر جریمه نقدی، سایر مجازات های ذکر شده در ماده 702 قانون مجازات اسلامی، برای فرد اعمال خواهد شد.

چگونه از جرم حمل و نگه داری مشروبات الکلی شکایت کنیم؟

چگونه از جرم حمل و نگه داری مشروبات الکلی شکایت کنیم؟

در بخش قبل به مجازات های در نظر گرفته شده برای حمل و نگه داری از مشروبات الکلی اشاره شد و مشخص کردیم که فردی که این دست از نوشیدنی ها را نگه دارد و شناسایی شود، جریمه خواهد شد. حال در این بخش قصد داریم بررسی کنیم که اگر فردی این جرم را انجام دهد، چگونه از آن شکایت کنیم!

در ابتدا مطمئن شوید شخص مرتکب جرم شده است و در ماشین خود مشروبات الکلی نگه می دارد.

در ادامه اسناد و مدارکی که نشان می دهند شخص مرتکب این جرم شده است را جمع آوری کنید تا با ارائه آن جرم را ثابت کنید. اگر شاهدی در رابطه با این موضوع دارید نیز یک استشهادیه آماده کنید تا آن را به دادگاه ارائه دهید. از جمله اسناد و مدارکی که به شما در این مسیر کمک می کنند می توان به فیلم، عکس، صدای ضبط شده و ... اشاره کرد.

در نهایت، با در دست داشتن مدارک هویتی خود، به یک دفتر الکترونیک قضایی مراجعه کنید و شکایتی در رابطه با حمل و نگه داری از مشروبات الکلی ثبت کنید تا در ادامه سایر پیگیری ها انجام شود.

روند پیگیری و رسیدگی به جرم حمل و نگهداری از مشروبات الکلی

بعد از آنکه درخواست شکایت ثبت شود، پیگیری و رسیدگی به پرونده شروع خواهد شد. در اولین قدم، فردی که به عنوان مجرم معرفی شده است، دستگیر خواهد شد. سپس بازپرس باید ادله و اسناد و مدارکی که در اختیارش قرار گرفته است را بررسی کند. اگر پس از بررسی ها مشخص شود که فرد متهم، واقعا مجرم است، قرار نهایی یعنی قرار جلب را صادر خواهد کرد.

بعد از آنکه کیفر خواست صادر شود، پرونده به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد تا رسیدگی های بعدی انجام شود و در نهایت مجازات شخص خاطی مشخص گردد.

همانطورکه متوجه شدید، روند رسیدگی به پرونده حمل و فروش مشروبات الکلی پیچیده است و در بسیاری از مواقع طولانی می شود. از همین رو توصیه می شود در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید، انجام پیگیری های لازم را به بهترین وکیل کیفری در کرج بسپارید. یک وکیل به واسطه تحصیلات و تجربیاتی که دارد، بهترین راهکارها را ارائه می دهد تا پیگیری ها در کوتاه ترین زمان انجام شود.

اگر در پیدا کردن وکیل کرج مشکل دارید و نمی توانید به وکیلی اعتماد کنید، باید گفت مستر وکیل می تواند به شما در این مسیر کمک کند. در این سایت بهترین وکلا بر اساس تخصص و تجربه ای که دارند به شما معرفی می شوند تا شما خودتان نیز بررسی های لازم را انجام دهید و در نهایت پرونده را به وکیلی که می خواهید واگذار کنید.

آیا حمل و نوشیدن مشروبات الکلی برای غیرمسلمانان جرم ا

آیا حمل و نوشیدن مشروبات الکلی برای غیرمسلمانان جرم است؟

از آنجایی که کشور ما میزبان غیرمسلمانان نیز است، قانون گذار به این موضوع احترام گذاشته و نوشیدن مشروبات الکلی در ایران و حمل آن را جرم نمی داند؛ اما این دست از کارها نباید در ملاء عام انجام شود. یعنی اگر یک فرد غیرمسلمان، در جامعه دست به خرید و فروش مشروبات بزند و این فرهنگ را در جامعه ما نیز گسترش بدهد، مجازات خواهد شد.

کلام آخر

مصرف مشروبات الکلی، خرید و فروش مشروبات، حمل و نگهداری از آن ها هم در قانون و هم در شرع و اسلام ممنوع و حرام است. از همین رو فردی که مرتکب این جرم شود، باید طبق قانون مجازات شود که در این مقاله به طور کامل در رابطه با این موضوع صحبت کردیم و مجازاتی که برای مجرم لحاظ می شود را اعلام کردیم تا به درک کاملی از این موضوع برسید.

منبع: mastervakil.com

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120889

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر