پیام انتخاب عباس صالحی برای وزارت ارشاد

انتخاب سید عباس صالحی چهره نامدار فرهنگ به عنوان سکاندار و متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چه شرایطی صورت گرفته است و این انتخاب می‌تواند چه پیام‌هایی داشته باشد؟

پیام انتخاب عباس صالحی برای وزارت ارشاد

مهدی شفیعی  مدیر مسوول سابق روزنامه ایران در روزنامه اعتماد نوشت :انتخاب سید عباس صالحی چهره نامدار فرهنگ به عنوان سکاندار و متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چه شرایطی صورت گرفته است و این انتخاب می‌تواند چه پیام‌هایی داشته باشد؟

۱- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهم‌ترین رکن فرهنگی دولت جمهوری اسلامی است که باید نقش خود را خصوصا در حوزه تنظیم‌گری در کنار سایر نهاد‌های حاکمیتی فعال در حوزه فرهنگ و هنر ایفا کند. هر چند که در هر دوره به علل مختلف، از اهمیت و اثرگذاری این رکن کاسته شده است.  از این رو، انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نوعی کلیدی‌ترین انتخاب در نمایش رویکرد فکری و فرهنگی دولت چهاردهم به ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان خواهد بود و می‌تواند گویای اراده دولت برای جهت‌دهی به تعیین مسیر‌های احتمالی آن باشد.

۲- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی ‌رغم برخی اقدامات مختلف از انشقاق بین اصحاب فرهنگ و هنر و حاکمیت رنج می‌برد بنابراین به چهره‌ای نیاز دارد که بتواند فضای فرهنگی کشور را سازماندهی و متحول کند و مسیر ناهموار را پرشتاب‌ترو هموارتر کند . از همه مهم‌تر با اولویت دست به ایجاد اعتماد‌سازی مناسب میان اصحاب فرهنگ و هنر و دولت و حاکمیت بزند. علاوه بر این وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به ترمیم ارتباط وزارتخانه با جامعه از یک سو و نهادهای حاکمیتی و بالادستی و نظارتی از سوی دیگر اقدام کند.

۳- مسعود پزشکیان چه در دوره انتخابات و چه پس از آن همواره به موضوع فرهنگ و هنر با رویکرد تحول‌خواهانه نگاه ویژه‌ای داشت. او نگاه جدی و تحولی به حوزه فرهنگ بر اساس برنامه‌های هفتم توسعه و سند چشم‌انداز کشور را یک ضرورت می‌داند. از این رو وزیری باید سکاندار این وزارتخانه شود که شناخت کاملی نسبت به این برنامه‌ها داشته و نیز معتقد به آن باشد.

بر این اساس مسعود پزشکیان با بررسی همه جوانب به گزینه سید عباس صالحی رسیده است .سیدعباس صالحی یکی از افراد فعال در حوزه فرهنگ کشور است که با داشتن تحصیلات حوزوی و دانشگاهی توانسته در طول سال‌ها حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارنامه‌ای متفاوت در این عرصه از خود ارایه دهد.

سیدعباس صالحی از نوعی نگاه متفاوت به فرهنگ برآمده است تا به دور از هیاهو و سیاسی کاری با تعامل و قانونمداری با رویکردهای اخلاقی در این حوزه به فعالیت بپردازد. سید عباس صالحی برآمده از فرهنگ است؛ اگرچه با شاخه‌های مختلف هنری به‌ ویژه سینما و تئاتر نیز آشنایی دیرین دارد اما فرهنگ را یک منظومه کامل؛ منظم و در عین حال تنیده از همه شاخه‌ها می‌داند که منحصر به یک شاخه نیست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار شخصیت آرام و صمیمی معتقد به کار جمعی، تحول‌خواه، برنامه‌محور با ترکیبی از نیروهای با تجربه و جوان است. یکی از تاکیدات و رویکردهای مسعود پزشکیان جوانگرایی و استفاده از ظرفیت زنان در اداره دولت است . با حضور سیدعباس صالحی در این مسند این شعار ان‌شاءالله به منصه ظهور خواهد رسید.تجربه چهار سال وزارت صالحی در دولت دوم حسن روحانی این موضوع را ثابت کرده است. به‌رغم اینکه او به اصرار وزیران قبلی و همکاران خود در وزارتخانه و همراهی هنرمندان و اصحاب فرهنگ این مسوولیت را پذیرفت .میانگین حضور جوانان در معاونت‌ها و مدیران میانی و ستادی و استانی و دستگاه‌های تابعه در دوران وزارت او موید همین نکته است .به علاوه از ابتدای تشکیل ساز و کار پزشکیان برای انتخاب وزیران یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عباس صالحی بود، اما او به دلیل ویژگی شخصیتی چندین بار مصرانه خواسته است که از دور انتخاب به عنوان وزیر خارج شود اما با در نظر گرفتن ضرورت و نیاز دولت پزشکیان و تایید مراجع حاکمیتی اکنون جدی‌ترین گزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است .با احترام به تمام گزینه‌های مطرح او قابلیت استفاده و اعطای مسوولیت به دیگر گزینه‌های این وزارتخانه که از ظرفیت‌های مناسب برخوردارند را دارد.

 عباس صالحی مرد تعامل؛ فرزند حوزه و دانشگاه، اهل سخن و کتاب و دارای نظریه در فرهنگ و هنر و رسانه و حوزه‌های دینی است. حضور او در فرهنگ سه ضلع مهم دستگاه فرهنگی کشور را بدون شک دچار تحول و پیشرفت خواهد کرد و بر همین مدار سیاست‌های فرهنگی دولت آغاز و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب برنامه مدون رییس‌جمهور حرکت خواهد کرد.

و نکته آخر صالحی فرزند فرهنگ است اگر او از مجلس رای اعتماد بگیرد، می‌تواند با جوانگرایی، برنامه‌محوری و حرکت‌های نوآورانه دوره‌ای متفاوت؛ آرام و اعتمادساز را رقم بزند، حوزه فرهنگ را مقاوم و پیشرو کند، اصحاب فرهنگ و هنر را متحد کند، میان آنان و حاکمیت و دولت اعتمادساز شده و فرهنگ را آیینه دولت پزشکیان قرار دهد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 149890

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر