ماجرای تجمع جانبازان در تهران چه بود؟

در ماجرای تجمع روز شنبه (۱۷ تیر) جانبازان درباره مطالبه دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق، تعدادی از جانبازان پس از تجمع در خیابان فلسطین به طرح خواسته‌های خود پرداختند اما با تحریک افرادی که ارتباطی با خانواده ایثارگران نداشتند، فضا متشنج شد.

ماجرای تجمع جانبازان در تهران چه بود؟

ایسنا: در ماجرای تجمع روز شنبه (۱۷ تیر) جانبازان درباره مطالبه دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق، تعدادی از جانبازان پس از تجمع در خیابان فلسطین به طرح خواسته‌های خود پرداختند اما با تحریک افرادی که ارتباطی با خانواده ایثارگران نداشتند، فضا متشنج شد.

«تعدادی از جانبازان روز شنبه ۱۷ تیر با مطالبه دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق، در خیابان فلسطین دست به تجمع زدند. تجمع‌کنندگان خواستار دریافت غرامت از عراق و پرداخت آن به آسیب‌دیدگان هستند در حالی که طرح و پیگیری این موضوع قدمتی طولانی دارد.

وزارت امور خارجه به عنوان متولی پیگیری دریافت غرامت از عراق در دوره‌های مختلف گزارش‌هایی از پیگیری این موضوع ارائه کرده است اما این پیگیری‌ها به دلایل مختلف و پیچیدگی‌های موضوع، تاکنون به نتیجه نرسیده است. پس از پذیرش قطعنامه، موفقیت بزرگی برای ایران حاصل شد و دبیرکل سازمان ملل رسماً به شورای امنیت گزارش داد که رژیم عراق، آغازگر جنگ بوده است اما متأسفانه شورای امنیت هیچ عکس‌العملی به این گزارش نشان نداد و بدین ترتیب ضمانت اجرای دیگر مواد قطعنامه که تعیین خسارات وارد شده بود، وجود نداشت و علی‌رغم تلاش‌های وزارت امور خارجه پیگیری‌ها جهت دریافت غرامت تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

در ماجرای تجمع روز یکشنبه، تعدادی از جانبازان پس از تجمع در خیابان فلسطین به طرح خواسته‌های خود پرداختند اما با تحریک افرادی که ارتباطی با خانواده ایثارگران نداشتند، فضا متشنج می‌شود و نیروهای انتظامی به جهت برقراری نظم در خیابان‌ها و جلوگیری از ایجاد ترافیک وارد عمل می‌شوند.

در این میان به هیچ جانبازی نیز آسیبی وارد نشد هرچند رسانه‌های معاند از این تجمع محدود نیز به سادگی عبور نکردند و موج‌سواری خود را با تکنیک‌های بحران‌نمایی به نحوی پیش بردند که این تصور برای مخاطبان پیش بیاید که مطالبه جانبازان محور ورود حافظان امنیت بوده است.

شفاف‌سازی در زمینه مطالبات جانبازان و بیان شفاف موضوعات از رویکردهای موثری است که می‌تواند راه سوءاستفاده معاندین را از مطالبه‌گری اقشار مختلف در چارچوب قوانین ببندد.»

توضیحات معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: پرداخت غرامت جنگی از سوی کشور متجاوز که موضوعی غیر مرتبط با بنیاد شهید و امور ایثارگران است، خواسته تجمع کنندگان مقابل این نهاد بود که در آرامش به پایان رسید.

 محسن بزرگی با بیان اینکه نمایندگان بنیاد در جریان برگزاری تجمع روز گذشته با حضور در میان تجمع‌کنندگان، پاسخگوی سؤالات آنان بودند، گفت: پس از گفت‌وشنود ایجاد شده، افراد حاضر، محل ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران را در آرامش کامل ترک کردند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون تجمع مقابل ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: روز شنبه ۱۷ تیر تعدادی از جانبازان در مقابل ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تجمع کردند. تجمعی که از روزها قبل بدون در نظر گرفتن ساز و کارهای قانونی در فضای مجازی ساماندهی شد تا با ایجاد فضایی متشنج پرداخت غرامت جنگی از سوی کشور متجاوز که اساساً موضوعی غیر مرتبط با بنیاد شهید و امور ایثارگران است پیگیری شود.

وی ادامه داد: نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران در جریان برگزاری این تجمع در میان تجمع‌کنندگان حضور داشتند و این تجمع در آرامش به پایان رسید و تصاویر منتشر شده در موقعیت مکانی دیگری بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با بنیاد نداشته است.

بزرگی در پاسخ به این سؤال که چرا موضوع غرامت به بنیاد شهید مرتبط نیست، بیان داشت: مسئله غرامت جنگی از سوی کشور متجاوز چند سال است که مطرح شده اما باید توجه داشت که این موضوع دارای پیچیدگی‌های بسیاری در حوزه سیاسی و بین‌المللی است لذا پیگیری این مورد به هیچ عنوان مرتبط با مأموریت سازمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست.

وی ادامه داد: ساعاتی پس از تجمع صورت گرفته که با مشارکت تعداد اندکی برگزار شد، رسانه‌های معاند به صورت گسترده اقدام به انتشار تصاویر آن کردند. از سوی دیگر برخی از سلبریتی‌ها بدون اطلاع از ابعاد مختلف این موضوع واکنش‌هایی را در فضای مجازی به نمایش گذاشتند که با واقعیت میدانی همخوانی نداشت.

بزرگی خاطرنشان کرد: در پیام‌های منتشر شده از سوی این افراد چنین مطرح شد که این تجمع به منظور پیگیری مطالبات جامعه ایثارگری در حوزه‌های درمان، اشتغال و ... بوده در حالی که بنیاد شهید و امور ایثارگران تمام موارد خدماتی به جامعه ایثارگری را با وجود موانع پیش روی در دست اقدام دارد هر چند که این خدمات ممکن است هم‌سطح با ایثارگری که این جامعه بزرگ از خود به نمایش گذاشته، نباشد.

وی همچنین به پست اینستاگرامی پرویز پرستویی نیز اشاره کرد و گفت: یقیناً جامعه از هنرمندان این توقع را دارند که بدون اطلاع کافی، شتاب‌زده و احساسی نسبت به انتشار مطالب اقدام نکنند. متأسفانه در پست منتشر شده از سوی این هنرمند اطلاعات درستی به مخاطب داده نشده و توقع می‌رود ایشان اطلاعات را از مبادی موثق دریافت کنند. در موضوع چالش‌های درمان که ایشان مطرح کردند باید گفت که وضعیت خدمات‌دهی در حوزه درمان و پوشش بیمه‌ای به مراتب مناسب‌تر از ادوار گذشته شده که گزارش‌های مربوط به این موضوع از طریق معاونت مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بزرگی تأکید کرد: پیگیری مطالبات جانبازان حقی قانونی است که خدمتگزاران این قشر شریف و ارزشمند در بنیاد شهید و امور ایثارگران آن را مأموریت ملی خود دانسته و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهند بو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 96621

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر