ماجرای جنجالی کشته شدن پیمان گلوانی، جوان مهابادی زیر شکنجه چیست؟

در روزهای اخیر، خبر کشته شدن پیمان گلوانی، جوان مهابادی زیر شکنجه ماوران امنیتی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی خبرساز شده است.

ماجرای جنجالی کشته شدن پیمان گلوانی، جوان مهابادی زیر شکنجه چیست؟

پیمان گلوانی، جوان مهابادی است که در روزهای اخیر، خبر کشته شدن او در برخی رسانه‌ها منتشر شده است. در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی گفته شده که پیمان گلوانی، جوان مهابادی، زندانی امنیتی سیاسی در مهاباد بوده و حین انتقال به زندان ارومیه، بر اثر شکنجه جان باخته است. تصاویری منتسب به پیکر پیمان گلوانی همراه با کبودی‌هایی در بدن در غسالخانه منتشر شده است. برخی گفته‌اند که وجود کبودی‌ها در نقاط مختلف بدن پیمان گلوانی اثبات می‌کند که او شکنجه شده است.

خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران در این خصوص نوشته است: «رسانه‌های ضدانقلاب درباره مرگ یک زندانی به نام پیمان گلوانی اقدام به دروغ‌گویی می‌کنند. قوه قضاییه اعلام کرده که او کلاهبردار حرفه‌ای اینترنتی بود که با اتهام کلاهبرداری در زندان بوده و در بیمارستان بر اثر بیماری خونی فوت کرده است. رسانه‌های ضدانقلاب در روزهای اخیر مجدداً به خبرسازی‌های کذب درباره مرگ افراد مختلف بر اثر شکنجه در بازداشت‌گاه‌ها روی آورده‌اند.

این رسانه‌ها در یک عملیات رسانه‌ای فریب‌آمیز، نام فردی با عنوان «پیمان گلوانی» را مطرح کرده و مدعی هستند وی ۱۴ روز پس از بازداشت در مهاباد و حین انتقال به زندان ارومیه زیر شکنجه کشته شده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد این موضوع از اساس کذب بوده و صحت ندارد.

رسانه‌های ضدانقلاب در حالی مدعی شده‌اند که این فرد زندانی سیاسی (امنیتی) بوده و بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده است، که براساس پرونده قضایی، این فرد دارای شاکی خصوصی بوده و به اتهام کلاهبرداری در زندان به سر می‌برده است.

​رسانه‌های معاند در حالی پروژه کشته‌سازی «پیمان گلوانی» را کلید زده‌اند که براساس مدارک وی به اتهام کلاهبرداری دستگیر شده و در اثر بیماری در بیمارستان فوت کرده است.»

توضیحات خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی درباره مرگ پیمان گلوانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی، این رسانه اعلام کرده است: «پرونده قطور کلاهبرداری پیمان گلوانی، نشان می‌دهد پیمان گلوانی با شکایت مالباختگان و به اتهام کلاهبرداری و هک اینترنتی با پیگیری پلیس فتا و آگاهی در محل اختفای خود در مهاباد دستگیر شده و در شعبه ۵ دادسرای ارومیه، قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی برایش صادر می‌شود.

مجیدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی گفت: گلوانی در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری به اتهام کلاهبرداری متعدد اینترنتی در شهرهای تهران، خمینی شهر، ارومیه، ایلام و سایر شهرهای کشور تحت تعقیب بوده و به لحاظ اینکه خود و خانواده این فرد علی رغم پیگیری نمی‌توانند وثیقه تودیع کنند به زندان معرفی می‌شود. این، در حالیست که رسانه‌های معاند، اتهام گلوانی را از کلاهبرداری به سیاسی تغییر و القاء می‌کنند.

مجیدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ادامه داد: با تولید روایت‌های جعلی و باز نشر گسترده آن مدعی شدند که این فرد تحت تعقیب نیروهای امنیتی باز داشت شده و در اثر شکنجه فوت شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی افزود: در حالیکه این اخبار جعلی و کذب است و کسی که جرم امنیتی انجام می‌دهد، قطعا از ناحیه مراجع امنیتی تحت تعقیب قضایی واقع می‌شود، در حالی‌که او از طریق مجموعه پلیس فتا و آگاهی که در حطیه سطح بندی جرایم اینترنتی و کلاهبرداری است تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی تاکید کرد: گلوانی از طریق مراجع قضایی و پلیس تحت تعقیب قرار گرفته است و اتهام وی اساسا امنیتی نبوده است. بررسی تصاویر دوربین مدار بسته که لحظه انتقال نامبرده از زندان ارومیه به اورژانس عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه را نشان می‌دهد تن سالم و پاها و دست‌های سالم وی قابل مشاهده است. وی چند روز پس از بازداشت به علت بیماری خونی قبلی با تن و بدنی سالم که در تصاویر مدار بسته قابل مشاهده است به بیمارستان منتقل می‌شود. اما رسانه‌های معاند با انتشار تصاویر بعداز کالبد گشایی و مرتبط با روند درمان گلوانی این گونه القا می‌کنند که این‌ها آثار قبل از اعزام به بیمارستان است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی گفت: در زندان وقتی متوجه بیماری گلوانی شده بودند که دارای بیماری مرتبط با پلاسمای خون است با قید فوریت به مراکز درمانی انتقال داده می‌شود و متاسفانه در مراکز درمانی مداوای ایشان موثر واقع نمی‌شود و ایشان فوت می‌کند.»

پزشکی قانونی هم در اطلاعیه خود با اشاره به کالبد شکافی و انجام آزماشات در گزارش خود آورده است:

مرحوم گلوانی در بیمارستان دچار آژیتاسیون یا همان بی قراری شدید شده و با وجود تزریق آرامبخش، بدون بستن بیمار به تخت انجام آزمایش و اقدامات درمانی برای کادر درمان غیر ممکن بوده است و کبودی‌های ایجاد شده بر روی بدون متوفی، به سبب تلاش کادر درمان برای تثبیت او بر روی تخت بیمارستان بوده است.

همچنین در گزارش پزشکی قانونی تاکید شده است در سایر نقاط بدن آثار ضرب و جرح مشاهده نگردیده است.

در کالبدگشایی انجام گرفته شکستگی استخوانی در نواحی جمجمه، دنده‌ها و اندام‌ها و ستون فقرات مشاهده نشده و در ناحیه گردن نیز

آثار شیار و خونمردگی اطراف عضلات حلق و حنجره نیز رویت نشده است.

با توجه به آزمایشات پزشکی انجام شده بیماری TTP (گونه کمیاب اختلال انعقاد خون) برای گلوانی تشخیص داده شده و علی‌رغم تلاش‌های انجام شده نهایتاً در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ فوت می‌کند.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در پایان تاکید کرد:کل شرح ما وقع این بود و هیچ گونه شکنجه و تحت تعقیب مراجع امنیتی در کار نبوده است.

توضیحات پزشکی قانونی درباره علت فوت «پیمان گلوانی»

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: «متهم پیمان گلوانی به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در زندان به‌سر می‌برد و به دلیل بیماری خونی در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفت، ولی متاسفانه به دلیل شدت بیماری فوت می‌کند.»

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: «در روزهای اخیر و ادامه پروژه کشته‌سازی، رسانه‌های ضد انقلاب مدعی شدند فردی به نام پیمان گلوانی ۱۴ روز پس از بازداشت در مهاباد و حین انتقال به زندان ارومیه زیر شکنجه کشته شده است.

رسانه‌های ضد انقلاب در حالی مدعی شده‌اند که این فرد زندانی سیاسی (امنیتی) بوده و در اثر شکنجه جان خود را از دست داده است، که براساس پرونده قضائی، وی دارای شاکی خصوصی بوده و به اتهام کلاهبرداری در زندان به سر می‌برده است.

به گفته ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، فرد مذکور یک کلاهبردار اینترنتی حرفه‌ای بوده که پرونده‌های مختلفی در سطح کشور داشته و با قرار وثیقه به زندان معرفی شده بوده است.

متهم گلوانی به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در زندان به سر می‌برد و به دلیل بیماری خونی در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفت، ولی متأسفانه به دلیل شدت بیماری فوت می‌کند. تصاویری منتسب به جنازه این فرد همراه با کبودی‌هایی در بدن در غسالخانه منتشر شده است.

رسانه‌های ضد انقلاب با استناد به این تصاویر، ادعا می‌کنند که وجود کبودی‌ها در نقاط مختلف بدن پیمان گلوانی ثابت می‌شود که وی شکنجه شده است.

بر همین اساس، مجدداً موضوع از مراجع پزشکی و قضائی مورد پیگیری قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، پیمان گلوانی با علائمی نظیر استفراغ، تشنج و کاهش سطح هوشیاری از زندان ارومیه به بیمارستان ارجاع شده است.

نامبرده در بیمارستان آژیتاسیون (بی قراری شدید روانی-حرکتی) شده است، بطوری که اجازه هیچ گونه آزمایش و انجام سی‌تی‌اسکن مغز و قفسه سینه حتی با وجود تزریق آرامبخش را نداده است و به همین دلیل کادر درمان، برای کنترل بیمار ناچار به بستن وی به تخت بیمارستانی شده‌اند.

با توجه به آزمایشات پزشکی انجام شده بیماری TTP (گونه کمیاب اختلال انعقاد خون) برای گلوانی تشخیص داده شده و علی‌رغم تلاش‌های انجام شده نهایتاً در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ فوت می‌کند.«

همچنین در گزارش پزشکی قانونی آمده است که «در معاینه ظاهری جسد کبودی نعشی در نواحی مختلف بدن تشکیل یافته و کبودی‌های خفیف در پیشانی و پلک فوقانی چپ مشهود بود. صدماتی که مربوط به زمانی است که متوفی در بیمارستان دچار بی‌قراری شدید شده و کادر درمان برای کنترل وی مجبور به بستن وی به تخت شده‌اند.»

همچنین در گزارش پزشکی قانونی تاکید شده است: «در سایر نقاط بدن آثار ضرب و جرح مشاهده نگردیده است.»

در کالبدگشایی انجام گرفته شکستگی استخوانی در نواحی جمجمه، دنده‌ها و اندام‌ها و ستون فقرات مشاهده نشده و در ناحیه گردن نیز آثار شیار و خونمردگی اطراف عضلات حلق و حنجره نیز رؤیت نشده است.

گفتنی است، نمونه‌های سم شناسی و آسیب شناسی اخذ و به آزمایشگاه ارسال شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97716

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر