صدای محسن چاووشی در آمستردام
صدای محسن چاوشی از آن صداهایی است که وقتی در تیتراژ فیلم یا سریالی به گوش میرسد، معمولاً مخاطب دوست دارد تا پایان آن را دنبال کند. به همین دلیل، حدود دو دهه است که بیشتر تیتراژهایی که چاوشی خوانده، جزو محبوبترین تیتراژها هستند. محسن چاوشی تیتراژخوانی را از سال ۱۳۸۶ برای فیلم «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد. او خواندن تیتراژ را در طول این سالها ادامه داد تا امروز که تیتراژ دو سریال تازه نمایش خانگی، یعنی «آمستردام» و «عقرب عاشق» را خواندهاست. قطعه تیتراژ سریال آمستردام، «قشنگ من» نام دارد و از سرودههای حسین صفاست. ترانهسرای تیتراژ سریال «عقرب عاشق» هم امید روزبه است. چاوشی تا به حال تیتراژ بیش از ۱۰ سریال و فیلم را خوانده و آهنگسازی بیشتر آنها را هم خودش برعهده داشتهاست. اما شعر و ترانه تیتراژهایی که این خواننده اجرا کرده، از شاعران و ترانهسراهای مختلف است؛ از شاعران کلاسیک ادبیات فارسی گرفته تا ترانهسراهای جوان امروزی. در این مطلب به مرور تیتراژهای موفق و محبوب محسن چاوشی که این روزها به دلیل اقدامات خیرخواهانهاش در یاری رساندن به نیازمندان و زندانیان جرایم مالی، محبوبتر هم شدهاست، میپردازیم.
رفیقم کجایی، دقیقاً کجایی
«یه پاییز زرد و زمستون سرد و/ یه زندون تنگ و یه زخم قشنگ و.../ رفیقم کجایی/ دقیقاً کجایی/ کجایی تو بی من/ تو بی من کجایی». این سطرها بخشی از ترانه تیتراژ فصل اول سریال شهرزاد با صدای محسن چاوشی است که با پخش سریال شهرزاد در سال ۹۴ حسابی بین مخاطبان گل کرد؛ به طوری که موجی از ساخت دابسمش بر اساس این آهنگ در فضای مجازی ایجاد شد. ترانه و آهنگ این تیتراژ از محسن چاوشی بود و سینا سرلک هم در اجرا همراهیاش میکرد. از دیگر تیتراژهای پرطرفدار فصل اول سریال شهرزاد با صدای چاوشی، قطعه «خداحافظی تلخ» با این مطلع بود: «به خداحافظی تلخ تو سوگند نشد/ که تو رفتی و دلم ثانیهای بند نشد». ترانهسرای این قطعه فاضل نظری بود و آهنگسازیاش را هم محسن چاوشی برعهده داشت. قطعه «افسار» سروده پریناز جهانگیر هم با مطلع «گفته بودم بی تو میمیرم، ولی این بار نه/ گفته بودی عاشقم هستی، ولی انگار نه» از دیگر ترانههای محبوب سریال شهرزاد با صدا و آهنگسازی محسن چاوشی بود.
بیستهزار آرزو بود مرا پیش از این
یکی از تکآهنگهای پرطرفدار و محبوب چاوشی، قطعه «بیستهزار آرزو» است که در آخرین قسمت فصل اول سریال دیوار به دیوار شبکه سه در سال ۹۶ پخش شد. شعر این اثر، تلفیق دو غزل از مولاناست و آهنگسازی و تنظیم آن را هم چاوشی برعهده داشتهاست. غزلهای مولانا با وزن دوری، خود بینیاز از هر موسیقیای هستند و وقتی بر موسیقی هم سوار میشوند، طربانگیزیشان چند برابر میشود. تکآهنگ «بیستهزار آرزو» پس از گذشت چند سال، هنوز هم برای مخاطبان آشناست و آن را زمزمه میکنند: «ای همه خوبی تو را پس تو که رایی که را/ ای گل در باغ ما پس تو کجایی کجا».
چه شد که بر سر مهر آمدی
مگر میشود پای غزلی از استاد شهریار در میان باشد و دوستداشتنی نباشد؟ چاوشی در سال ۹۷ برای اجرای تیتراژ پایانی سریال تاریخی «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزا... حمیدنژاد به سراغ غزلی از شهریار رفت که با این ابیات آغاز میشود: «چه شد که بار دگر یاد آشنا کردی/ چه شد که شیوه بیگانگی رها کردی/ به قهر رفتن و جور و جفا شعار تو بود/ چه شد که بر سر مهر آمدی وفا کردی». آهنگساز این قطعه محسن چاوشی، تنظیمکننده، شهاب اکبری و همخوان، محمد جاسمی بود. میتوان گفت محبوبیت این تیتراژ تلویزیونی باعث شد چاوشی در نظرسنجی شبکه سه برای انتخاب بهترین خواننده تیتراژ، بالاتر از حجت اشرفزاده و محمد اصفهانی در صدر قرار بگیرد.
ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی
ماه رمضان امسال فصل سوم برنامه «زندگی پس از زندگی» از شبکه چهار سیما پخش شد. تیتراژ پایانی این برنامه پرمخاطب، با صدای محسن چاوشی و شعری از شاعر بزرگ قرن ششم هجری، حکیم سنایی غزنوی بود؛ شعری عارفانه که با این بیتها آغاز میشود: «ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی/ نروم جز به همان ره که توام راه نمایی/ همه درگاه تو جویم همه از فضل تو پویم/ همه توحید تو گویم که به توحید سزایی». این شعر با مضمون برنامه که بیان تجربههای مرگ موقت افراد و خروج روح از جسم آنهاست، تناسب دارد. آهنگسازی و تنظیم این قطعه را هم چاوشی برعهده داشتهاست.
باب دلمی بس که تو رو خوب کشیدن
یکی از سریالهای نمایش خانگی که پخش آن مدتی پیش به پایان رسید، سریال «خسوف» به کارگردانی مازیار میری بود. برخلاف متن فیلمنامه که منتقدان نقدهای جدی به آن وارد کردند، دو تیتراژ ابتدایی و انتهایی آن بین مخاطبان پرطرفدار شد. ترانه تیتراژ ابتدایی «خسوف»، از سرودههای حسین غیاثی، اینطور شروع میشد: «کجا بودی شبایی که غما میکشتنم بیتو/ نگاه کن تو چشای خیس تنهایی منم بی تو». «باب دلمی» هم نام قطعه تیتراژ پایانی سریال و از سرودههای پدرام پاریزی بود: «باب دلمی بس که تو رو خوب کشیدن/ چشمای تو تهرونو به آشوب کشیدن». تنظیم این دو قطعه برعهده اشکان عرب بود و آهنگسازی را هم طبق معمول محسن چاوشی برعهده داشت.
ارسال نظر