غوغایی که هوش مصنوعی در جهان به پا کرد

پس از اینکه بسیاری از کارشناسان و دانشمندان هوش مصنوعی هشدارهای جدی درباره این دستاورد بشری دادند، کشورها و مجامع بین‌المللی برای جلوگیری از خطرات هوش مصنوعی به دنبال نظارت بیشتر و وضع قانون‌ برای این فناوری هستند.

غوغایی که هوش مصنوعی در جهان به پا کرد

پس از اینکه بسیاری از کارشناسان و دانشمندان هوش مصنوعی هشدارهای جدی درباره این دستاورد بشری دادند، کشورها و مجامع بین‌المللی برای جلوگیری از خطرات هوش مصنوعی به دنبال نظارت بیشتر و وضع قانون‌ برای این فناوری هستند.

به گزارش عرشه آنلاین، پیشرفت های سریع در هوش مصنوعی مانند ChatGPT OpenAI که توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شود، تلاش‌های دولت‌ها را برای توافق بر قوانین حاکم بر استفاده از این فناوری پیچیده می‌کند. در اینجا آخرین اقداماتی را که توسط برخی نهادهای حاکم ملی و بین‌المللی برای تنظیم مقررات انجام شده است، می‌خوانیم.

آمریکا

کنگره ایالات متحده و یک انجمن هوش مصنوعی هفته پیش یعنی ۱۱ تا ۱۳ سپتامبر جلسه‌ای با حضور مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا و ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا در مورد هوش مصنوعی برگزار کرد. در این جلسه که بیش از ۶۰ سناتور شرکت کرده بودند، ماسک خواستار یک قاضی آمریکایی برای هوش مصنوعی شد. قانون‌گذاران می‌گویند که در مورد نیاز به مقررات دولتی در سطح جهانی به توافق رسیده‌اند.

همچنین کاخ سفید در ۱۲ سپتامبر از شرکت‌های پیشگام در هوش مصنوعی مانند ادوبی، انودیا و IBM و پنج شرکت دیگر درباره انتشار و در اختیار قراردادن محتوا و یا ابزار هوش مصنوعی تعهد گرفت. همچنین بریل هاول، قاضی ناحیه واشنگتن دی سی، در ۲۱ اوت حکم داد که اثر هنری ایجاد شده توسط هوش مصنوعی بدون هیچ گونه مشارکت انسانی را نمی‌توان تحت قوانین حق نسخه‌برداری (کپی رایت) آمریکا آورد. از سوی دیگر کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) در ماه ژوئیه تحقیقات گسترده ای را در مورد OpenAI به اتهام نقض قوانین حمایت از مصرف کننده آغاز کرد.

سازمان ملل متحد

بخش مقررات و برنامه ریزی شورای امنیت سازمان ملل اولین بحث رسمی خود را در مورد هوش مصنوعی در ماه ژوئیه در نیویورک برگزار کرد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت: شورا به کاربردهای نظامی و غیرنظامی هوش مصنوعی پرداخته است که «می تواند عواقب بسیار جدی برای صلح و امنیت جهانی داشته باشد.» گوترش در ژوئن از پیشنهاد برخی از مدیران هوش مصنوعی برای ایجاد یک هوش مصنوعی حمایت کرد.

ناظر هوش مصنوعی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی، اما خاطرنشان کرد که فقط کشورهای عضو می توانند آن را ایجاد کنند، نه دبیرخانه سازمان ملل. از سوی دیگر دبیر کل سازمان ملل همچنین اعلام کرده که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ در بالاترین سطح کار را پیش ببرد.

استرالیا

این کشور در ۸ سپتامبر موتورهای جستجو را وادار کرده تا دستورالعمل‌هایی را برای جلوگیری از به اشتراک‌گذاری مطالب در مورد سوءاستفاده جنسی ایجادشده توسط هوش‌ مصنوعی و تولید نسخه‌های جعلی از همان مطالب تهیه کنند.

بریتانیا

بخش مقررات و برنامه‌ریزی سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) هفت اصل را در ۱۸ سپتامبر تعیین کرد. این هفت اصل به‌منظور پاسخگویی به توسعه‌دهندگان، جلوگیری از گره‌ زدن فناوری بزرگ در پلتفرم‌ها و توقف رفتارهای ضدرقابتی طراحی شده‌اند. این اصول، شش هفته قبل از میزبانی بریتانیا از اجلاس جهانی ایمنی هوش مصنوعی تنظیم شده‌اند و شامل: مسئولیت‌پذیری، در دسترس بودن داده‌های ورودی، تنوع مدل‌های کسب‌وکار؛ انتخاب مدل توسط کاربران، انعطاف پذیری در استفاده از مدل‌های مختلف، رقابت عادلانه و شفافیت خطرات برای مصرف کنندگان هستند.

چین

چین مجموعه‌ای از مقررات را تدوین کرده که از ۱۵ آگوست اجرایی شده است. این مقررات ارائه دهندگان خدمات را ملزم می‌کند که قبل از انتشار محصولات هوش مصنوعی در بازار انبوه، ارزیابی‌های امنیتی ارائه دهند و مجوز دریافت کنند. تاکنون شرکت‌های فناوری چینی، از جمله Baidu و SenseTime Group توانسته‌اند ربات‌های چت هوش مصنوعی خود را برای عموم راه‌اندازی کردند.

اتحادیه اروپا

ارزولا فون رئیس اتحادیه اروپا در ۱۳ سپتامبر خواستار تشکیل یک هیئت جهانی برای ارزیابی خطرات و مزایای هوش مصنوعی شد. مشابه پنل جهانی IPCC که سیاست‌گذاران را در مورد آب‌وهوا آگاه می‌کند.

مطالعه بیشتر: چرا دبی جذابترین مقصد راه اندازی کسب و کار در خاورمیانه است؟

فرانسه

فرانسه در حال بررسی موارد نقض احتمالی ناظر بر حریم خصوصی است. سایت CNIL در آوریل اعلام کرده بود که فرانسه در حال بررسی چندین شکایت درباره ChatGPT پس از ممنوعیت چت بات در ایتالیا به دلیل مشکوک بودن به نقض قوانین قوانین حریم خصوصی است.

گروه G۷

رهبران گروه هفت نفره (G۷) در جلسه‌ای که ماه مه در هیروشیمای ژاپن داشتند، نیاز به حکمرانی هوش مصنوعی و فناوری‌های همه جانبه را تأیید کردند و موافقت کردند که وزرای فناوری (وزیر دیجیتال هر کشور) فرایند جلسه هوش مصنوعی هیروشیما مورد بحث قرار دهند و نتایج را گزارش کنند. وزرای دیجیتال G۷ پس از نشستی در آوریل گفتند که کشورهای G۷ باید در پایان سال ۲۰۲۳ مقررات «مبتنی بر ریسک» را در مورد هوش مصنوعی اتخاذ کنند.

ژاپن

یکی از مقامات ژاپنی گفته است که ژاپن انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ مقرراتی را ارائه کند که احتمالاً به نگرش ایالات متحده در بحث نظارت بر هوش مصنوعی نزدیک‌تر است و از مقررات سختگیرانه در اتحادیه اروپا دوری کرده‌اند. همچنین سازمان دیده‌بان حریم خصوصی این کشور در ژوئن هشدار داده بود که هوش مصنوعی Open AI بدون اجازه افراد داده‌های حساس افراد را جمع‌آوری می‌کند.

اسپانیا

اسپانیا تحقیق در مورد نقض احتمالی آژانس حفاظت از داده اسپانیا در ماه آوریل اعلام کرد که تحقیقات مقدماتی را در مورد نقض احتمالی داده توسط ChatGPT آغاز کرده است. همچنین از ناظر حریم خصوصی اتحادیه اروپا خواسته است تا نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی ChatGPT را ارزیابی کند. / تجارت‌نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107035

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر