جنسیت و قمار آنلاین

طاهره کوپالی

جنسیت و قمار آنلاین

طاهره کوپالی : اگرچه‌که به‌صورت مرسوم قمار یک فعالیت مردانه در نظر گرفته می شود اما مطالعات اخیر نشان داده در‌حال‌حاضر تعداد بیشتری از زنان نسبت به گذشته قمار می‌کنند، البته با علاقه‌مندی به قمارهای متفاوت از هم و دلایل انگیزه‌های متفاوت. 

ابی مک‌کورمک، گلیان دابلیو شورتر و مارک گریفیتز در تحقیقی به مطالعه نقش جنسیت در قمار آنلاین پرداختند. هدف این مطالعه بررسی الگوی بازی میان قماربازان آنلاین زن و مرد بود. در این تحقیق نحوه و چرایی قمار آنلاین، تعداد دفعات قمار آنلاین، الگوهای بازی و همچنین نگرش افراد نسبت به قمار آنلاین بر اساس جنسیت مورد مطالعه قرار گرفته است. این نظرسنجی در 32 وب‌سایت بین‌المللی قمار آنلاین ارسال و توسط 975 قمارباز آنلاین تکمیل شد. از 935 نفری که جنسیت خود را اعلام کردند 175 زن بودند. پاسخ‌دهندگان از سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت کردند.

فرض تحقیق این بود که زنان و مردان انگیزه‌های متفاوتی در قمار آنلاین دارند و زنان در مقایسه با مردان بیشتر از سر کسالت قمار می‌کنند. فرض دوم تحقیق این بود که بین جنسیت و نوع قماری که افراد انتخاب می‌کنند رابطه وجود دارد.

جنسیت و روی آوردن به قمار

مطالعه حاضر نشان داد که اکثر قماربازان آنلاین یعنی 81.6% مرد بودند. درواقع بین جنسیت و سطح قمار تفاوت معنا‌داری وجود داشت. البته این پیوند ممکن است در قمار آنلاین به‌اندازه قمار آفلاین قوی نباشد، مثلا زنان از آنجائیکه قمارهای آنلاین را به نسبت مکان‌های آفلاین ایمن‌تر و بهتر تلقی می‌کنند مشارکت آنها در قمار آنلاین و آفلاین بسیار متفاوت است. اساسا مقایسه قمار آنلاین با قمار آفلاین تا‌حدودی دشوار است، زیرا از آنجائیکه بیشتر سایت‌های قمار آنلاین مشتریان بالقوه جهانی دارند، نظرسنجی‌هایی که قمار آنلاین را بررسی می‌کنند، طیف گسترده‌ای از ملیت‌ها را شامل می‌شوند، در‌حالی‌که نظرسنجی‌هایی که قمار آفلاین را بررسی می‌کنند، نمونه‌های ملی یا محلی را شامل می‌شوند.

سن، جنسیت و قمار آنلاین

میانگین سنی شرکت‌کنندگان در این تحقیق نیز 34.7 سال بود. این مطالعه نشان داد که زنان به‌طور قابل‌ توجهی جوان‌تر از مردان هستند (میانگین سنی 28.5 در مقابل 36.1 سال). همچنین زنان بیشتر احتمال دارد که برای اولین‌بار در سنین پایین‌تر از مردان قمار آنلاین را آغاز کنند. 

عمر قمار‌بازی و طول جلسه قمار 

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که زنان برای مدت زمان قابل توجهی کوتاه‌تر از مردان به قمار آنلاین پرداخته‌اند، اکثریت آنها کمتر از یک سال است که به‌صورت آنلاین قمار می‌کنند و فقط عمر قمار 14.3% از زنان بیش از 5 سال است، در حالی که این رقم در مردان 46.7% است.

داده‌ها نشان داد که طول متوسط یک جلسه قمار آنلاین بین 1 ساعت تا 1 ساعت و 59 دقیقه بود. البته فاکتور جنسیت در این مورد بسیار مهم است، نتایج نشان داد که زنان به‌طور قابل‌توجهی بیشتر احتمال دارد که کمتر از 1 ساعت در هر جلسه قمار کنند، به‌طوری که یک چهارم از زنان (25.6 درصد) هر بار کمتر از 10 دقیقه قمار آنلاین می‌کنند، درحالی‌که فقط 10.7 درصد از مردان کمتر از 10 دقیقه قمار می‌کنند.

جنسیت و نوع قمار

جنسیت مردانه و زنانه ممکن است روی نوع قماری که انتخاب می‌کنند تأثیرگذار باشد، مثلا مردان بیشتر شرط‌بندی‌های ورزشی، بازی‌های استراتژیک مانند بلک‌جک را ترجیح می‌دهند، در‌حالی‌که زنان بازی‌های غیر‌استراتژیک مانند اسلات‌ ماشین، بینگو و بخت‌آزمایی را ترجیح می‌دهند. البته به‌صورت کلی در این نظرسنجی از بین بازی‌های قمار آنلاین پوکر بین مردان و زنان از سایر فعالیت‌ها محبوب‌تر بود اما این یافته قابلیت تعمیم ندارد زیرا اکثر شرکت‌کنندگان  در این تحقیق از سایت‌های پوکر بودند. 

دلایل مشارکت افراد در قمار آنلاین

در این تحقیق از شرکت‌کنندگان خواسته شد گزینه‌هایی که می‌تواند دلیل مشارکت آنها در قمار آنلاین باشد را علامت بزنند. مناسب و کابردی بودن بیشترین دلیلی بود که ذکر شد (80.4%)، پس از آن دسترسی (66.8%)، راحتی (64.5%)، در دسترس بودن (58.8%)، کسب پول (57.8%)، لذت (48.7%)، چالش (33.5٪) و ارزش بهتر برای پول (30.4٪). بررسی داده‌ها نشان داد که مردان و زنان به دلایل کاملاً متفاوتی در قمارآنلاین مشارکت می‌کنند. همچنین در مقایسه با مردان، زنان به‌طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که به‌صورت آنلاین قمار کنند.

علل خاتمه دادن به یک بازی قمار

یافته جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که زنان بیشتر از مردان به‌دلایلی مثل کسالت روی به قماربازی می‌آورند. این عامل به‌طور قابل توجهی بر احتمال اینکه زنان به یک بازی قمار پایان دهند تأثیر دارد زیرا در مقایسه با مردان در حین بازی قمار حوصله‌شان سر رفته و بازی را ترک می‌کنند. عامل دیگری که علاوه‌بر کسالت برای علل ترک قمار ازسوی زنان اعلام شد تمام شدن پول بود، در‌حالی‌که مردان به‌دلیل رسیدن به هدف، معمولا بازی قمار را تمام می‌کنند.

افراد چه احساساتی در قمار آنلاین تجربه می‌کنند؟

هیجان بیشترین احساسی بود که هنگام قمار آنلاین تجربه می‌شد (45.7%)، پس از آن احساس خوشحالی (29.2%)، احساس آرامش (25.3%) و احساس سرخوشی (22.8%) به‌عنوان سایر احساسات ازسوی مشارکت‌کنندگان اعلام شدند. علاوه‌بر این، 41.8% گزارش کردند که هنگام قمار آنلاین احساس متفاوتی ندارند. 

داده‌های تحقیق نشان داد که مردان بیشتر از زنان در معرض خشم، شادی یا تغییر احساسات هنگام قمار آنلاین بودند و زنان به‌‌طور‌قابل توجهی بیشتر از مردان احساس شرم یا گناه هنگام قمار آنلاین داشتند. درواقع می‌توان گفت هنوز قمار، به‌ویژه در زنان، امری همراه با شرمساری و ننگ است. در سوی دیگر، مردان در مقایسه با زنان بیشتر احتمال دارد ترکیبی از احساسات متناقض ازجمله خشم، شادی و تحریک‌پذیری را هنگام قمار آنلاین احساس کنند. این احساس بالا و پایین در میان مردان، از عصبانیت گرفته تا شادی و تحریک‌پذیری بر این مسأله اذعان دارد که قمار مانند یک ترن هوایی عاطفی است.

دلایل انتخاب یک وب‌سایت قمار

همانطور که مردان و زنان انگیزه‌های متفاوتی برای قمار آنلاین دارند، دلایل مختلفی نیز برای انتخاب یک وب‌سایت قمار خاص دارند. خانم‌ها بیشتر بر‌اساس آنچه دوستانشان استفاده می‌کنند و تحت تأثیر تبلیغات، وب‌سایت قمار خاصی را انتخاب می‌کنند. مردها به‌دلیل نام تجاری، سهولت استفاده و توصیه‌ کلاب‌های قمار احتمال بیشتری برای انتخاب یک وب‌سایت قمار داشتند. 

جنسیت و تصور از قمار 

این نظرسنجی همچنین نگرش‌ها و نظرات قمار آنلاین را بررسی کرد و نشان داد که زنان به‌طور قابل توجهی نسبت به مردان نگرش منفی بیشتری نسبت به قمار آنلاین دارند. بسیاری از زنان معتقد بودند که بچه‌ها به‌راحتی می‌توانند آنلاین قمار کنند و قمار آنلاین اعتیادآورتر از قمار آفلاین است.مردان به‌طور قابل‌توجهی در مقایسه با زنان معتقدند که قمار هیچ ضرری ندارد و زنان بیشتر از مردان نگران تقلب، حفظ اطلاعات شخصی، اعتماد به وب‌سایت‌ها و اعتماد به استفاده از کارت اعتباری هستند.

اکنون تعداد فزاینده‌ای از زنان قمار آنلاین بازی می‌کنند که این امر در بین نسل جوان‌تر بیشتر رواج دارد، زیرا اکنون دیگر قمار از نظر اجتماعی قابل‌قبول‌تر و عادی‌تر شده است. به‌علاوه نسل جوان در دنیای تکنولوژیک رشد کرده است و به کامپیوتر دانش بیشتری دارند، درحالی‌که زنان مسن‌تر ممکن است همچنان قمار را به‌عنوان یک سرگرمی تحت سلطه مردان تلقی کنند. 

منبع: برگرفته از مقاله An Empirical Study of Gender Differences in Online Gambling، نویسندگان Abby McCormack • Gillian W. Shorter • Mark D. Griffiths

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 7572

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر