اعتراض پلیس به انتشار تصاویر قاتلان مهرجویی و کاراگاهان پرونده
سخنگوی فراجا گمانهزنیها در مراحل پیش از کشف جرم در پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر را از عواملی دانست که میتوانست پرونده را بیراهه ببرد و گفت: نباید دستاورد پلیس در کشف این پرونده با ابعاد ملی و بینالمللی کوچکانگاری شود
سخنگوی فراجا گمانهزنیها در مراحل پیش از کشف جرم در پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر را از عواملی دانست که میتوانست پرونده را بیراهه ببرد و گفت: نباید دستاورد پلیس در کشف این پرونده با ابعاد ملی و بینالمللی کوچکانگاری شود.
سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی پلیس در کشف پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر نوشت: «قطعا همه خبرنگاران و اهالی رسانه فیلم زودیاک اثر ماندگار دیوید فینچر را که برگرفته از پرونده واقعی پلیسی - جنایی بود بهیاد دارند؛ اطلاعات جسته و گریخته و شایعاتی که رسانهها تا قبل از دستگیری زودیاک منتشر میکردند بیشتر از آن که اطلاعات به جامعه مخاطب تزریق کند و احساس امنیت را به مردم بازگرداند؛ روند جنایت را برای قاتل سریالی و جنایتهای هولناک و بیعیب و نقص بعدی کمک میکرد.»
او در ادامه نوشت: «در روزهای اخیر که جامعه هنری به سوگ کارگردان شهیر و نامدار ایرانی و همسرش که به صورت دلخراشی به قتل رسیدند،نشسته بود، همه چشمها اخبار را برای یافتن تحقیقات پلیس در این زمینه جستجو میکردند؛ بدیهی است که این اخبار و جزئیات آن بسیار جذاب است اما در طرف مقابل، نشر آن به تبهکاران بیشتر کمک خواهد کرد تا پلیس. پلیس با بهکارگیری دانش تخصصی و حرفهای کارآگاهان و استفاده از همه امکانات و ظرفیتها سعی داشت این پرونده را که ابعاد ملی و بینالمللی پیدا کرده بود رمزگشایی کند، اما هر بار شاهد انتشار خبر، تصویر و مطلب باربط و بیربطی بودیم که تشبیه ماجرا به قتلهای زنجیرهای، دست داشتن فامیل در جنایت و ... از جمله این موارد بود که شاید میتوانست پرونده را به بیراهه برده یا در روند آن اختلال ایجاد کند.»
منتظرالمهدی با بیان اینکه «انتشار اخبار ضد و نقیض و اطلاعات با جزییات در رسانهها تا جایی پیش رفت که حتی کارشناسان خبره پلیس دنیا در گفتوگو با رسانههای فارسی زبان خارج از کشور، آن را خارج از عرف و کار حرفهای پلیسی و قضایی عنوان کردند»، نوشت: «وقتی روزنامه، سایت، صفحات اجتماعی و ... اقدام به گمانهزنی میکنند و یافتههای غلط، نیمه درست یا حتی بهطور اتفاقی کاملا درست خود را منتشر میکند، عواقب آن نامعلوم است و نمیدانیم کدام گوشه از تحقیقات و بازجوییها و روند پرونده را خدشهدار میکند.»
سخنگوی فراجا در پایان این یادداشت نوشت: « هرچند حل پروندهای با این ابعاد و ریزهکاری که با نقشه از پیش طراحی شده، صورت گرفت، در مدت زمان کوتاهی به سرانجام رسید؛ اما دیده، شنیده و چنین برداشت میشود که برخی میخواهند دستاورد پلیس را کوچک انگاری کنند ولی آگاهیم که از همه طرف در منگنه قرار دادن پلیس، جز ضرر، منافعی برای هیچ فرد و نهاد و جامعهای ندارد. انتشار تصاویر افسر، بازپرس، نماینده قوه قضاییه و متهمان در برخی خبرگزاریها حتی اگر با دستور مقام بالادست قضایی هم بوده باشد، باز هم محل ایراد و اشکال است و به شائبههای بیمورد دامنزده و از اساس عملی غیرحرفهای تلقی خواهد شد.»
داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدیفر، در ساعات پایانی شنبه، ۲۲ مهرماه در خانه خود در شهرک زیبادشت کرج به قتل رسیدند. حدود چهار روز بعد و در روز پنجشنبه۲۷ مرداد ماه اعلام شد که عاملان قتل این کارگردان مطرح سینما و همسرش دستگیر شدهاند. همان روز نیز بازسازی صحنه جرم در محل انجام شد.
مرحوم مهرجویی متولد ۱۳۱۸ بود و با ساخت آثاری مانند «گاو»،«آقای هالو»، «پستچی»، «دایره مینا»، «هامون»،«بانو»، «لیلا»، «سارا»، «پری»، «درخت گلابی»، «اجاره نشینها»، «مهمان مامان»، «نارنجیپوش»، «سنتوری»، «آسمان محبوب»، «اشباح» و «لامینور» از جمله کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران به شمار میآمد. مهرجویی تاکنون دهها جایزه ملی و بینالمللی را به سبب ساخت آثارش به دست آورده و او را مروج «موج نو» در سینمای ایران میدانند.
وحیده محمدیفر نیز متولد سال ۱۳۴۷ و دانش آموخته روانشناسی بود که در عرصه فیلمنامهنویسی، بازیگری، طراحی لباس و ... فعالیت داشت. درپی قتل این کارگردان مطرح کشورمان و همسرش، علاوه بر شمار زیادی از چهرهها و مسئولان فرهنگی و هنری، بازیگران و سینماگران کشورمان، مقامات سیاسی نیز ابراز تاسف و ناراحتی خود را بیان کرده و خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شده بودند.
ارسال نظر