سقف برداشت پول از عابربانک‌ها تغییر می‌کند؟سقف انتقال وجه چقدر است؟

سقف برداشت پول از عابربانک‌ها در نورزو چقدر می شود

سقف برداشت پول از عابربانک‌ها تغییر می‌کند؟سقف انتقال وجه چقدر است؟

سقف برداشت پول از عابربانک‌ها در نورزو چقدر می شود؟

 به گزارش عرشه آنلاین، سه سال گذشته به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز بانک مرکزی اعلام می‌کرد که از ٢٠ اسفند تا ١٧ فروردین تمامی بانک‌ها مجاز هستند سقف برداشت پول از خودپرداز‌ها را از ٢٠٠ به ۵٠٠ هزار تومان افزایش دهند.اگرچه سه سال است که در ایام نوروز سقف برداشت پول از عابربانک‌ها افزایش پیدا می‌کرد، اما امسال این اقدام صورت نگرفت و سقف برداشت پول از عابربانک‌ها همان ۲۰۰ هزار تومان است. 

اخیرا محدودیت‌های جدیدی برای انجام تراکنش‌های کارت به کارت از سوی دولت اعمال شده است. به همین بهانه، محدودیت‌های ابزارهای گوناگون پرداخت مورد بررسی قرار گرفته است.

هفته گذشته بود که وزارت اقتصاد از اعمال محدودیتی جدید در تراکنش‌های بانکی به منظور مبارزه با جرایم پولشویی با منشا فرار مالیاتی خبر داد. هادی خانی، رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد، با توضیح این موضوع که زمان ورود بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی برای تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان، بخشی از تراکنش‌های اشخاص حقیقی فاقد پرونده از بستر دستگاه‌های کارتخوان به کارت به کارت تغییر وضعیت داده‌اند، اعلام کرد که از این پس، برای مبارزه با این موضوع استفاده از خدمات کارت به کارت برای مبلغ بیش از یک میلیارد تومان یا انجام ۲۰۰ تراکنش دریافتی در ماه ممنوع است.

این در حالیست که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نیز بندی وجود دارد که بر اساس آن، اگر جمع تعداد و مبلغ واریز به حساب‌های هر شخص حقیقی در هر ماه، از سقفی که شورای پول و اعتبار تا پایان اردیبهشت‌ ماه سال آینده مشخص می‌کند بیشتر باشد، آن حساب تجاری تلقی شده و صاحب آن باید درآمدی نبودن تراکنش‌ها را با ارائه اسناد و مدارکی اثبات کند.

با وجود اینکه اعمال این محدودیت‌ها در روزهای گذشته، با انتقادهای متعددی از سوی کارشناسان اقتصادی مواجه شده، اما آنها تنها محدودیت‌های تراکنش در شبکه بانکی کشور نیستند.

سقف کارت به کارت در اپلیکیشن‌ها چقدر است؟

هر سال در تعطیلات نوروز، سقف برداشت پول نقد از عابربانک‌ها افزایش پیدا می‌کرد اما امسال هم سقف برداشت پول افزایش پیدا نکرده و هم گویا عابربانک‌ها پول نقد نداشتند. اما دلیل افزایش پیدا نکردن برداشت نقدی چیست؟

در سال‌های گذشته بانک مرکزی اعلام می‌کرد سقف برداشت پول از خودپردازها از ۲۰۰ به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. اما امسال چنین مجوزی به بانک‌ها داده نشده است.اما تنها مشکل مردم در آستانه تعطیلات نوروز، زیاد نشدن سقف برداشت پول نقد نبود. در ائاخر سال قبل بسیاری از عابربانک‌ها در دو روز پایانی سال هیچ پول نقدی نداشتند. آن هم در روزهایی که بر اساس گزارش بانک مرکزی، تراکنش‌های مالی رکورد زده است.

در حال حاضر، سقف تعیین شده برای تراکنش به ازای هر کارت از طریق دستگاه‌های کارتخوان، حداکثر 50 میلیون تومان در روز است. به علاوه، هر فرد با کارت‌های بانکی خود، روزانه می‌تواند تا سقف 100 میلیون تومان از طریق این دستگاه‌ها تراکنش انجام دهد.

وضعیت محدودیت‌های انجام تراکنش از طریق اینترنت بانک نیز به همین صورت است و افراد می‌توانند در هر شبانه روز به ازای هر کارت خود 50 میلیون تومان و در مجموع و با استفاده از چند کارت بانکی، 100 میلیون تومان در بستر اینترنت بانک تراکنش انجام دهند.

سقف انتقال وجه تغییر کرد /کارمزدها چقدر شد؟ +جزئیات

بانک‌ها مکلف شده اند سامانه‌های اینترنتی را با محدودیت‌های جدید تراکنش به‌گونه‌ای طراحی نمایند که هدف از انتقال یا واریز وجه مشخص باشد.

محدودیت‌های موبایل بانک، اپلیکیشن‌های پرداخت و خودپردازها

امروزه موبایل بانک و اپلیکیشن‌های پرداخت نیز از ابزارهای محبوب برای انجام تراکنش‌های بانکی محسوب می‌شوند. طبق قانون، سقف انتقال وجه از طریق موبایل بانک 15 میلیون تومان و از طریق این اپلیکیشن‌ها، 15 میلیون تومان است.

به علاوه، خودپردازها نیز امکان انتقال وجه روزانه 10 میلیون تومان را برای کاربران فراهم می‌کنند و حداکثر میزان پول نقد قابل برداشت از این دستگاه‌ها، 200 هزار تومان است.

۱. اینترنت بانک و دستگاه کارتخوان:

سقف تراکنش برای هر کارت حداکثر ۵۰ میلیون تومان و سقف برداشت چند کارت هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان در شبانه روز.

۲. موبایل بانک و اپلیکیشن‌های پرداخت:

سقف موبایل بانک ۱۵ و سقف اپلیکیشن پرداخت ۵ میلیون تومان.

حواله ساتنا :استفاده از ساتنا و پایا چه شرایطی دارد؟

حواله‌های ساتنا و پایا نیز از دیگر ابزارهای انجام تراکنش در شبکه بانکی به شمار می‌روند که هر یک مزایا و محدودیت‌های منحصر به فردی دارند. تراکنش با حواله ساتنا کارمزدی ندارد و مدت انجام آن کمتر از 20 دقیقه است. البته این تراکنش تنها در زمان کاری بانک‌ها انجام می‌شود و اگر فردی، بعد از این زمان از این طریق تراکنشی انجام دهد، انجام آن تا آغاز روز کاری آتی به تعویق می‌افتد.

حداقل مبلغ قابل انتقال از طریق ساتنا 15 میلیون تومان است و سقفی برای این انتقال وجود ندارد. از سوی دیگر، انتقال وجه از طریق پایا، حداقلی ندارد اما حداکثر آن 100 میلیون تومان است. اما اگر فردی در یک روز از این طریق 100 میلیون تومان پول انتقال دهد، دیگر امکان استفاده از حواله پایا را نخواهد داشت. به عبارت دیگر، محدودیت روزانه استفاده از این دو ابزار 100 میلیون تومان است و اگر 50 میلیون تومان از طریق پایا منتقل شود، تنها امکان انتقال 50 میلیون تومان دیگر از طریق ساتنا وجود دارد.

حداقل مبلغ قابل انتقال ۱۵ میلیون تومان و شرط انتقال وجه مراجعه حضوری به شعبه.

حواله پایا:

سقف انتقال حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان تعیین و شرط انتقال وجه مراجعه حضوری به شعب بانک

همچنین اگر فردی ۱۰۰ میلیون تومان با استفاده از حواله ساتنا انتقال دهد دیگر امکان انتقال با حواله پایا را نخواهد داشت.

اگر ۵۰ میلیون تومان با حواله ساتنا انتقال دهید، امکان ۵۰ میلیون تومان دیگر نیز با حواله پایا یا مجدداً با حواله ساتنا وجود دارد.

در این میان با توجه به تغییرات اخیر در نحوه ارائه خدمات، بانک مرکزی سوالات متداول این حوزه و توضیحات آن را برای آگاهی عموم منتشر کرده که بدین شرح است:

روش انتقال وجه داخلی چگونه است؟

در روش انتقال وجه داخلی می‌توانید از حساب خود در یک بانک به حساب فردی دیگر در همان بانک انتقال وجه انجام دهید. در این روش با داشتن شماره حساب مقصد می‌توانید تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید.

– کارمزد انتقال وجه داخلی چقدر است؟

به ازای هر تراکنش ۳۶۰ ریال.

– روش انتقال وجه از طریق کارت به کارت چگونه است؟

برای انتقال وجه به صورت کارت به کارت با داشتن شماره کارت بانکی مقصد می‌توان از ابزارهای مختلف استفاده کرد:

دستگاه خودپرداز (کیوسک): با مراجعه به تمامی دستگاه‌های خودپرداز و به همراه داشتن کارت بانکی خود و شماره کارت بانکی مقصد انتقال وجه انجام دهید.

موبایل بانک: با نصب موبایل بانک هر بانکی که در آن حساب داشته باشید و دریافت نام کاربری و رمز عبور از بانک مربوطه می‌توانید تا سقف ۱۰ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید. در زمان انتقال وجه از طریق موبایل‌بانک به CVV ۲ و همچنین رمز دوم پویا (یکبارمصرف) یا رمز دوم ثابت نیاز است.

اینترنت بانک: با مراجعه به اینترنت بانک هر بانکی که در آن حساب داشته باشید و دریافت نام کاربری و رمز عبور از بانک مربوطه می‌توانید تا سقف ۱۰ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید. در زمان انتقال وجه از طریق اینترنت بانک به CVV ۲ و همچنین رمز دوم پویا (یکبارمصرف) یا رمز دوم ثابت نیاز است.

برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت: با نصب برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت می‌توانید تا سقف ۵ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید. در زمان انتقال وجه از طریق برنامک‌های موبایلی به CVV ۲ و همچنین رمز دوم پویا (یکبارمصرف) یا رمز دوم ثابت نیاز است.

مراجعه به شعبه: در صورت مراجعه حضوری به شعب بانکی در سراسر کشور و به همراه داشتن مدارک هویتی (کارت ملی، شناسنامه یا گواهینامه رانندگی) و کارت بانکی خود می‌توانید تا سقف ۱۵ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127832

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • فاطمه

        برداشت پول کلا باید ۵۰۰ تومن بشه بابا ۲۰۰ تومن چیه آخه تو این دوره زمونه
        آدم میخواد به یکی کادو چیزی بده باید ۵ تا کارت بذاری تو عابر ۲۰۰ تومن ۲۰۰ تومن بگیری

      ارسال نظر