دبگر ژلوفن نخورید!

ما عادت کرده‌ایم. تا سرمان درد گرفت، برویم سر بسته‌ی داروها، یک مسکن یا هر داروی دیگری را برای خودمان، تجویز کنیم تا حالمان خوب شود.

دبگر ژلوفن نخورید!

افرادی که داروهای آنتی دیابتیک استفاده می کنند نباید ژلوفن بخورند چرا که ژلوفن باعث افزایش اثر ضد قند داروهایشان می شود و افت ناگهانی قند و به دنبال آن بروز شوک را به همراه دارد.

  ژلوفن دارویی است جزء دسته داروهای ضد التهایی غیر کورتونی بوده که متاسفانه مصرف خودسرانه آن به شدت رواج پیدا کرده است.

مصرف داروی ژلوفن در مواردی منع مصرف دارد که نداشتن آگاهی در این خصوص می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.دکتر احمد رهنمای چیت ساز متخصص داروسازی گفت: افراد مبتلا به آسم نباید از ژلوفن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مبتلایان به فشار خون نیز نمی توانند از ژلوفن استفاده کنند چرا که حجم خونشان بالا می رود.

وی افزود: همچنین افراد مبتلا به ناراحتی های خونی مثل هموفیلی و افرادی که مشکلات انعقادی دارند نیز باید از خوردن داروی ژلوفن پرهیز کنند.

 

وی گفت: این دارو بر روی معده اثر می گذارد بنابراین اگر افرادی مبتلا به زخم معده باشند و یاکولبت داشته باشند نیز ژلوفن برایشان مضر است

وی متذکر شد: چون دفع این دارو از طریق کلیه و به صورت ادرار است مبتلایان به ناراحتی های خیلی شدید کلیه نیز نباید از این دارو استفاده کنند همچنین کسانی که به ترکیبات آسپیرین حساسیت دارند نیز جزء موارد منع ژلوفن هستند.

 

وی با اشاره به این نکته که این دارو با برخی داروها تداخل دارد گفت: ژلوفن استامینوفن و همچنین داروهای ضد انعقادی تداخل دارویی دارد و نباید همراه این داروها استفاده شود.

 

مدیران خودور ام وی ام(صفحه خبر-میان مطلب)

رهنمای چیت ساز خاطر نشان کرد: افرادی که داروهای آنتی دیابتیک استفاده می کنند نباید ژلوفن بخورند چرا که ژلوفن باعث افزایش اثر ضد قند داروهایشان می شود و افت ناگهانی قند و به دنبال آن بروز شوک را به همراه دارد.

 

این متخصص داروسازی گفت: ژلوفن نباید همراه با داروهای ادرار آور استفاده شود چرا که کاهش اثر داور می شود.

 

وی در پایان توصیه کرد: لازم است که مصرف این داور به حداقل رسانده شود و حتماً زیر نظر پزشک تهیه شود و به صورت خود سرانه مصرف نشود و حتماً زیر نظر پزشک تهیه شود و به صورت خود سرانه مصرف نشود تا مشکلات ناشی از مصرف خودسرانه این دارو از بین برود.

ما عادت کرده‌ایم. تا سرمان درد گرفت، برویم سر بسته‌ی داروها، یک مسکن یا هر داروی دیگری را برای خودمان، تجویز کنیم تا حالمان خوب شود.

حتی نمی‌دانیم این دارو چه عوارضی دارد، برای چه تجویز می‌شود، کارکردش چگونه است و در چه شرایطی باید مصرف شود. طبیعی است که مصرف داروهای شیمیایی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و بشر تلاش می‌کند به دلیل کمبود وقت، سریع‌ترین شیوه‌ی درمان دردهایش را به دست آورد. غافل از این‌که ممکن است نداشتن شناخت درست نسبت به مصرف صحیح داروها، موجب از بین رفتن سلامتی بدن و صرفا آرام شدن درد مختصری باشد که ما فکر می‌کردیم برایمان مضر است. 

در این زمینه باید بررسی شود که دارو اصلا برای چه نیازی کشف شده و توسط پزشک تجویز می‌شود. قطعا از نگاه علمی، سیر درمان با مصرف دارو ممکن است به نتیجه برسد و البته مسیر قطعی دیگری را تاکنون نتوانسته‌ایم کشف کنیم. اما باید مطمئن شد این بیماری‌ها را پزشک متخصص شناسایی کرده و بر اساس شناختی که نسبت به بیماری دارد، دارو را تجویز کرده باشد.

بنابراین راه مؤثر برای درمان بیماری‌ها، استفاده از شیوه و ترکیب داروهایی است که توسط پزشک تجویز شده است. به شکل مطلق نمی‌توان درباره‌ی هر دارویی نظر داد. این‌که ممکن است بدن هر بیماری با توجه به شرایطی که دارد، نسبت به داروهای متفاوت، واکنش‌های مختلفی از خود نشان دهد و مقاومت‌های متنوعی داشته باشد.

به عنوان مثال به تازگی که مصرف بی‌رویه داروهای مکمل وزن و اشتها شایع شده، شاهد هستیم که روزانه تعداد زیادی از مردم به دام داروهای تقلبی می‌افتند که هیچ تأییدیه‌ای از نهاد و ارگان مسئولی ندارند و در برخی داروخانه‌ها نیز متأسفانه به فروش می‌رسند.

 بهترین راهنمای شما برای خرید داروی مکمل، پزشک است. پزشک با استفاده از نتایج آزمایش‌های  شما می‌تواند بهترین داروی مکمل را به شما معرفی کند. مشورت با پزشک باعث می‌شود شما دقیقا عناصری را دریافت کنید که بدنتان به آن‌ها نیاز دارد، آنچه فکر می‌کنید برای شما مناسب است. گاهی وقت‌ها نیز مصرف ترکیبی بدون تجویز برخی داروها، ممکن است موجب مرگ بیمار و عدم واکنش درست وصحیح بدن شود. در فرانسه مصرف یک داروی تقلبی ضد چاقی ۱۳۰۰ نفر را کشت.

به عنوان مثال باید به ترکیب ژلوفن‌ها و آسپیرین اشاره کرد. داروهایی چون آسپرین در زمان مصرف همزمان با قرص ژلوفن، می‌توانند امکان خونریزی را در شخص بیمار افزایش دهند. مصرف همزمان قرص ژلوفن با داروهایی مانند پیروکسیکام، نالترکسون و دیکلوفناک از دیگر تداخل‌های دارویی قرص ژلوفن و البته خطرناک است. باید به شما بگویم، قرص‌های خواب‌آور و آرام‌بخش نیز می‌توانند در صورت تعدد مصرف بی‌رویه موجب سکته‌مغزی و در مواردی منجر به مرگ شود. صرف دُز بالای این دسته از داروها می‌تواند به از دست رفتن هشیاری و حتی مرگ بینجامد. مصرف بیش از حد این داروها در فرد وابستگی روانی و جسمانی نیز ایجاد می‌کند.

در شرایط جامعه‌ی امروز استرس‌های بالا موجب موج شدیدی از افسردگی‌ها شده و این روند ممکن است به جامعه آسیب جدی برساند. چندی پیش در کشورهای دیگر نیز مصرف داروهای ضددرد موجب مرگ تعدادی شده بود و در کشورمان نیز ممکن است بسیاری نسبت به این گونه بیماری‌ها شناخت کافی نداشته باشند. مصرف بالای کدئین‌ها یقینا برای بسیاری از مردم مضر است و حتی می‌تواند زمینه‌ساز مرگ‌های ناگهانی در این افراد باشد.

بسیاری از افراد، به علتی مانند درد زانو یا جراحی این داروها را مصرف می‌کنند. گیرنده‌های داروهای شبه‌افیونی بسیار نزدیک به مراکز لذت در مغز قرار دارند، بنابراین زمان مصرف این دسته از داروها، نه تنها درد بیمار می‌تواند به شکل موقت از بین برود، بلکه استرس و افسردگی بیمار نیز کاهش می‌یابد.

درواقع ما تا به  دردی اندک دچار می‌شویم، اقدام به مصرف داروهای مسکن بدون تجویز پزشک می‌کنیم. در حالی که این روند به افزایش حجم بیماری در بدن فرد کمک خواهد کرد و نتیجه‌ای معکوس دارد. بسیاری از افرادی که برای دریافت این مسکن‌ها، به داروخانه مراجعه می‌کنند به نوعی دچار وابستگی به داروهای خواب آور و مسکن هستند.  گاهی حتی مجبور می‌شویم فرایند درمان برای قطع این داروها  را طراحی کنیم. موضوع مهمی ‌که لازم است مردم آن را بدانند این است که کم دانستن بسیار خطرناک‌تر از  ندانستن است. به این معنا که اگر فردی نداند دارویی که می‌خواهد مصرف کند برای چیست، کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. مردم فکر می‌کنند که چه تفاوتی دارد که خودشان یک مسکن را مصرف کنند یا پزشک آن را تجویز کند.

اما عوامل بسیاری روی انتخاب دارو؛ حتی انتخاب ژلوفن یا کدئین، دو دارو که در ظاهر مسکن هستند تأثیرگذار است. سردردهایی داریم که بیمار به دنبال آن به مصرف ژلوفن روی می‌آورد، اما شاید دلیل این سردرد، خونریزی خفیف داخل مغز باشد و فرد با  خوردن یک ژلوفن موجب برهم خوردن انعقاد خون شده و خونریزی وسیعی را به وجود آورد. بنابراین مصرف خودسرانه نه‌تنها بیماری‌های دیگر را پنهان می‌کند بلکه موجب تشدید بیماری خواهد شد.

مصرف بی‌رویه‌ی مسکن‌ها، خود باعث سردردهای بیشتری می‌شود. حس سردردی که از مصرف زیاد دارو ناشی می‌شود مشابه دیگر سردردهای رایج و میگرن‌ است. اساسا باید به دنبال راهکاری باشیم که فروش بدون نسخه‌ی مسکن‌ها به مردم ممنوع شود. شما در داروخانه‌ها متأسفانه به دلیل نیازهای مالی انواع مسکن‌ها تا داروهای آرام‌بخش در اختیار بیمار قرار می‌گیرد و اگر دارو خارجی هم باشد، گویی انگار محدودیتی برای فروش وجود ندارد. رسانه‌هایی مانند شما باید  بیش از گذشته به مضرات مرگبار استفاده از داروهای مسکن اشاره کنند.

افرادی که به محض احساس درد در ناحیه‌ی سر، گردن و سایر نقاط بدن به داروهای مسکن روی می‌آورند در معرض خطر کاهش شنوایی قرار دارند. این‌ها نتایج  تحقیقات تازه‌ای است که به دست آمده و نشان می‌دهد که مصرف بی‌رویه‌ی مسکن‌ها و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها چه عوارضی دارد.

سوالات متداول در مورد قرص ژلوفن

چه کسانی نباید ژلوفن بخورند؟

افرادی که قبلا نسبت به ژلوفن و دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی حساسیت و واکنش‌های آلرژیک نشان داده‌اند نباید از آن استفاده کنند.

چند روز می‌توانیم به مصرف ژلوفن ادامه دهیم؟

حداکثر تا ۱۰ روز. مگر آنکه پزشک تجویز دیگری کرده باشد.

آیا مصرف هر روز ژلوفن خطرناک است؟

داروهایی همچون ژلوفن می‌توانند در صورت مصرف زیاد به دستگاه گوارش و به ویژه معده آسیب برسانند. پس هر روز نباید مصرف شوند.

مصرف ۲ عدد قرص ژلوفن در روز زیاد است؟

بزرگسالان حداکثر ۳۲۰۰ میلی‌‎گرم از این قرص را در یک روز می‌توانند مصرف کنند. پس باید ابتدا ببینید ژلوفنی که مصرف می‌کنید چند میلی گرم است.

آیا هر شب قبل از خواب می‌توانیم ژلوفن بخوریم؟

اگر مشکل خواب شما ناشی از درد است و به همین دلیل می‌خواهید ژلوفن بخورید باید بدانید که بیش از چند روز نباید این کار را انجام دهید. از پزشک بخواهید تا داروی دیگری را برای شما تجویز کند.

به جای ژلوفن برای التهاب چه دارویی را می‌توان مصرف کرد؟

ناپروکسن یکی از داروهایی است که به جای کپسول ژلوفن می‌توانید مصرف کنید. البته در این زمینه با پزشک مشورت نمایید.

آیا ژلوفن باعث چاقی می‌شود؟

خیر این قرص بر افزایش چربی‌های بدن و افزایش وزن تاثیری ندارد.

چقدر طول می‌کشد تا ژلوفن یا ایبوپروفن اثر کند؟

معمولا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف این دارو احساس بهتری خواهید داشت. اما نهایتا تا یک ساعت بعد.

ژلوفن کامپاند چیست؟

قرصی که در آن استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین وجود دارد.

ژلوفن برای ترک اعتیاد کاربرد دارد؟

ژلوفن اعتیاد آور نیست. برای ترک اعتیاد معمولا همزمان با راهکارهایی که ارائه می‌شود از داروهای دیگری استفاده می‌کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 130319

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر