تابستان جهنمی با لانینا در راه است؟

آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرده «بازگشت پدیده آب‌وهوایی خنک «لانینا» در سال جاری می‌تواند به کاهش دما پس از ماه‌ها رکورد جهانی گرما کمک کند.

تابستان جهنمی با لانینا در راه است؟

 پدیده طبیعی «لانینا» در اواخر تابستان منجر به شرایط آب و هوایی شدید خواهد شد که با طوفان، تندباد و خشکسالی نمود می‌یابد.

سازمان جهانی هواشناسی گزارش داده است که پدیده «لانینا» جایگزین پدیده «ال نینو» خواهد شد که باعث گرمای بی سابقه در سراسر جهان شده و همچنان ادامه دارد.

رویترز به نقل از این سازمان نوشت: «به احتمال ۶۰ درصد پدیده لانینا بین ژوئیه و سپتامبر ادامه یابد و ۷۰ درصد احتمال دارد که بین ماه اوت و نوامبر توسعه پیدا کند.»

 «لانینا» به سرد شدن دمای سطح اقیانوس در بخش‌های وسیعی از اقیانوس آرام، همراه با باد، باران و تغییرات فشار جو اشاره دارد. این تأثیر احتمالاً در چند ماه آینده احساس می‌شود، چون الگوی آب و هوای «ال‌نینو» که باعث افزایش دمای جهانی از سال ۲۰۲۳ شده بود، از پایان خود نشانه‌هایی بروز داده است

در جریان پدیده ال نینو، آب در اقیانوس آرام استوایی در سواحل پرو به طور ناگهانی گرمتر از حد معمول می‌شود و با تغییر دمای آب، گردش خون در اتمسفر از جمله باد، باران و فشار هوا تغییر می‌کند.

پدیده مخالف «ال نینیو»، «لانینا» نامیده شده است که به دلیل سرد شدن اقیانوس آرام در منطقه استوایی، طوفان‌های مکرر و مخرب، بارندگی‌های غیرعادی و خشکسالی فاجعه بار را به همراه دارد.

ال نینو و لانینا به دنبال یکدیگر می‌آیند. هر پدیده معمولا چندین ماه طول می‌کشد. پدیده ال نینو در سال ۲۰۲۳ آغاز شد.

طبق آمار دانشمندان، تغییرات آب و هوایی مرتبط با پدیده طبیعی می‌تواند به اقتصاد جهانی به ارزش ۳ تریلیون دلار خسارت وارد کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 140659

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر