آوازه همتی در بازار دلار پیچید؛ دلار آرایش جنگی گرفت

قیمت دلار در شروع معاملات سومین هفته مرداد با افزایش بیش از هزار تومانی در کریدور ششم یک کانال پیش‌روی کرد. افزایش ریسک‌های سیاسی قیمت دلار را افزایش داده و روند بازار ارز آرایش صعودی گرفته است. به این ترتیب، روز شنبه قیمت دلار تهران با تتر هم‌راستا شد.

آوازه همتی در بازار دلار پیچید؛ دلار آرایش جنگی گرفت

قیمت دلار در شروع معاملات سومین هفته مرداد با افزایش بیش از هزار تومانی در کریدور ششم یک کانال پیش‌روی کرد. افزایش ریسک‌های سیاسی قیمت دلار را افزایش داده و روند بازار ارز آرایش صعودی گرفته است. به این ترتیب، روز شنبه قیمت دلار تهران با تتر هم‌راستا شد.

به گزارش عرشه آنلاین قیمت دلار در شروع معاملات اولین روز هفته با افزایش هزار و ۴۰۰ تومانی در کریدور ششم یک کانال پیش‌روی کرد. این اسکناس در لحظه نگارش این گزارش در نیمه بالایی کانال اول از کریدور ششم در حال معامله است و تلرانس قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی دارد.

بازار ارز امروز را در حالی آغاز شد که با خبر پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل معاملات پشت خطی با هیجان دنبال شد و قیمت دلار به کانال بالاتر رفت. قیمت دلار که هفته گذشته را در کانال 58 هزار تومان آغاز کرد و میل به صعود داشت؛ در روز چهارشنبه با ترور اسماعیل هنیه در تهران و بالا رفتن ریسک سیاسی در منطقه، به کانال 60 هزار تومان رسید. اسکناس آمریکایی در روز پنجشنبه هم به صعود خود ادامه داد و از کف 60 هزارتومان فاصله گرفت. هیجان در بازار روز جمعه هم ادامه داشت و قیمت‌ها در معاملات پشت خطی بر مدار افزایش بودند؛قیمت دلار هرات هم در نهایت در پشت خط جمعه در 61 هزار و 50 تومان قرار گرفت. همچنین در معاملات پشت خطی شایعه انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در بازار مورد توجه معامله‌گران بود.

ارزپاشی بازارساز محدود شد؟

معامله‌گران به اخبار سیاسی توجه دارند و معتقدند افزایش احتمال پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسیِ مقاومت اسلامیِ حماس در تهران انتظارات تورمی را بالا برده است. از سوی دیگر زمزمه‌هایی از تغییر فرزین رئیس کل فعلی بانک مرکزی و جانشینی عبدالناصر همتی به گوش می‌رسد، این سیگنال نیز موضوع کاهش ارزپاشی سیاست‌گذار را تقویت کرده است. فعالان بازار ارز معتقدند تقاضا بازار را مدیریت می‌کند و ارزپاشی سیاست‌گذار محدود شده است.

گفتنی است در شروع به کار مرکز مبادله ارز و طلای ایران در روز شنبه ۱۳ مرداد قیمت اسکناس و حواله دلار بیش از ۱۰۰ تومان رشد داشت و این موضوع حاکی از رشد تقاضای شرکت‌هاست.

به عقیده معامله‌گران تا زمانی که اخبار تنش در منطقه در بازار حکم‌فرماست قیمت‌ها می‌توانند نوسانی باشند. گروهی از معامله‌گران تصور می‌کنند این بار نیز مانند دفعات گذشته ایران پاسخ خواهد داد و با کم شدن شدت تنش، هیجان بازار ارز نیز افت می‌کند؛ موضوعی که اگر اتفاق بیفتد، شدت ریزش بازار را دو چندان خواهد کرد. 

تحلیلگران فنی معتقدند بازار ارز سقف کانال نزولی خود را با اخبار جنگی شکسته و بر مدار صعود است. از منظر آن‌ها مهمترین مرز مقاومتی دلار در حوالی 62 هزار و 300 تومان قرار دارد که قیمت می‌تواند در آن‌جا واکنش داشته باشد. اگر در این سطح فشار فروش زیاد باشد؛ روند بازار نزولی خواهد بود اما در مقابل اگر قیمت دلار از این مرز عبور کند؛ شدت نوسان در بازار ارز زیاد خواهد شد. 

با این همه، قیمت درهم امروز با رشد ۳۰۰ تومانی در سطح ۱۶ هزار و ۷۲۰ تومانی ایستاد. قیمت تتر روز شنبه هزار و ۵۰ تومان گران شد و با قیمت دلار در بازار آزاد در یک خط ایستاد. این ارز دیجیتال در لحظه نگارش گزارش روی رقم ۶۱ هزار و ۷۵۰ تومانی ایستاده است.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۹ هزار و ۱۴۰ تومانی معامله شد و رشد هزار و ۲۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۷ هزار و ۴۹۰ تومانی ایستاد و افزایش هزار و ۹۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است اسکناس دلار با رقم ۴۸ هزار و ۳۴۵ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۳۵۳ تومانی عرضه شد و بیش از ۱۰۰ تومان رشد داشت.

منبع :تجارت نیوز - اقتصاد نیوز 

عکس: دانیال شایگان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 148753

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر