قیمت خرید تضمینی گندم چقدر است ؛ قیمت گندم امسال چند می‌شود

قیمت گندم و جزئیات قیمت خرید هر کیلو گندم‌ و پرداخت مطالبات گندم‌کاران اعلام شد.

قیمت خرید تضمینی گندم چقدر است ؛ قیمت گندم امسال چند می‌شود

قیمت گندم و قیمت خرید تضمینی گندم به در خواست کشاورزان اعلام شد. قیمت گندم و نرخ خرید تضمینی گندم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. قیمت گندم توافقی در سال قبل  هر کیلو ۱۷ هزار تومان است. با وجود اینکه خبرها از سوی برخی اعضای شورا، حاکی از تعیین قیمت گندم بی ۲۱ هزار تومان در هر کیلو بود،  وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، قیمت گندم ۱۵ هزار تومان را اعلام و ابلاغ کرد.

با وجود نزدیک شدن به سال زراعی جدید، همچنان مطالبات ۱۱۰ همتی گندم‌کاران پرداخت نشده است. هرچند مسئولان وعده پرداخت مطالبات گندم‌کاران را داده‌اند، اما تحقق این امر نیاز به منابع مالی لازم دارد که بعید است دولت به آن دسترسی داشته باشد.

دیروز وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای قیمت‌گذاری امروز اظهار کرد: با توجه به اختلاف نظرهایی که در زمینه‌های کارشناسی وجود دارد، امروز قیمت نهایی تعیین نمی‌شود و جلسه بعدی تا کمتر از یک هفته آینده برگزار خواهد شد. جلسه شورای قیمت‌گذاری در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد تا قیمت ۳۲ محصول اساسی تعیین شود که غلامرضا قزلجه نوری- وزیر جهاد کشاورزی- در این جلسه اظهار کرد: بر اساس قانون شورای قیمت‌گذاری و اعلام سیاست‌های حمایتی تا پایان تیرماه باید قیمت خرید تضمینی گندم اعلام می‌شد که متاسفانه این مسئله به تاخیر افتاد. طی روزهای گذشته و پس از استقرار در وزارت‌خانه جلسات و کمیته‌های لازم شکل گرفت تا مقدمات جلسه امروز انجام شود و بتوانیم قیمت خرید گندم را در سال زراعی آینده اعلام کنیم و کشاورزان بتوانند مطابق آن برنامه‌ریز کنند.

گندم یکی از محصولاتی است که خرید سالانه آن توسط دولت انجام می‌شود. بنابراین خرید تضمینی گندم از کشاورزان و پرداخت به‌موقع مطالبات گندمکاران اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. تا کنون بارها وعده‌هایی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران توسط دولت داده شده است. ازجمله آنکه وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم، در اولین وعده خود از پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور سال جاری خبر داد. اما آیا دولت منابع لازم برای برای تسویه بدهی سنگین خود دارد؟

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید چقدر است؟

رئیس بنیادملی گندمکاران با اشاره به جلسه شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی گفت: نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید نباید از ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان در هر کیلوگرم، کمتر باشد.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: نرخ خرید تضمینی گندم مبنای تعیین قیمت ۳۱ قلم دیگر از جدول کالاهای اساسی است.

وی درباره قیمت پیشنهادی گندم کاران نیز اظهار کرد: برآورد متوسط قیمت این محصول بر اساس هزینه‌های تمام شده و سایر شاخص‌ها نباید نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید از ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان در هر کیلوگرم کمتر باشد.

وی تصریح کرد: در برخی استان‌ها که راندمان کشت بالاتر است مانند خوزستان، فارس، گلستان و کردستان قیمت تمام شده از این عدد پایین‌تر و در استان‌های دیگر و مناطق دیم که راندمان کشت پایین‌تر است قیمت تمام شده تولید از این عدد بالاتر است.

نظر سازمان برنامه افزایش ۱۰.۵ درصدی قیمت گندم است

«هاشمی» رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت سازمان برنامه و بودجه برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم به نرخ های وارداتی گندم اعتقاد داشت و نرخ تورم تولید را ۱۰.۵ درصد اعلام کردند تا نرخ خرید تضمینی گندم نیز بر اساس آن تعیین شود، در حالی که قیمت کود توسط خود دولت ۱۳۲ درصد افزایش داشته است.

نماینده سازمان برنامه بودجه در این جلسه معتقد بود که با قیمت هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان می‌توان گندم وارد کرد و تشکل‌ها با اعتراض به این موضوع، لزوم توجه به خودکفایی را گوشزد کردند.

نرخ پیشنهادی تشکل‌های بخش خصوصی با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید برای هر کیلوگرم گندم با سود متعارف ۲۵ هزار تومان است که نرخ وزارت جهاد کشاورزی به ما نزدیک است| تسنیم

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 152160

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر