اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چگونه کار می‌کند؟ | قیمت استارلینک در بازار چقدر است؟

نحوه کار استارلینک به این صورت است که شرکت اسپیس ایکس مجموعه‌ای بزرگ از ماهواره‌های کوچک در مدار پایین زمین (حدود ۳۴۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری زمین) استفاده می‌کند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چگونه کار می‌کند؟ 
 | قیمت استارلینک در بازار چقدر است؟

استارلینک یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپِیس‌اِکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

به گزارش عرشه آنلاین؛ نحوه کار استارلینک به این صورت است که شرکت اسپیس ایکس مجموعه‌ای بزرگ از ماهواره‌های کوچک در مدار پایین زمین (حدود ۳۴۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری زمین) استفاده می‌کند. این ماهواره‌ها به‌طور منظم در فواصل کوتاه به فضا پرتاب می‌شوند و با هم شبکه‌ای از پوشش جهانی ایجاد می‌کنند.

استارلینک

کاربران برای دریافت اینترنت استارلینک باید یک دیش کوچک به نام "ترمینال" را در محل خود نصب کنند. این دیش به‌صورت خودکار با ماهواره‌های استارلینک در آسمان ارتباط برقرار می‌کند و سیگنال‌های اینترنت را دریافت و ارسال می‌کند.

ارتباط بین ماهواره‌ها و زمین: ماهواره‌های استارلینک با استفاده از امواج رادیویی و لیزرهای نوری با هم و با دیش‌های کاربران ارتباط برقرار می‌کنند. این سیگنال‌ها از ماهواره به دیش کاربر و سپس به ایستگاه‌های زمینی (Gateway) منتقل می‌شوند که به شبکه‌های اینترنتی جهانی متصل هستند.

استارلینک قصد دارد بیش از ۱۰٬۰۰۰ ماهواره کوچک به مدار زمین بفرستد تا قابلیت ارائه خدمات اینترنت را در سراسر جهان افزایش دهد. با این تعداد ماهواره، سیگنال ارتباطی به صورت بی‌وقفه و بهبود یافته به مناطق دورافتاده و کشورها با زیرساخت‌های ضعیف یا ناپایدار رسانده می‌شود. در کل، استارلینک تمرکز خود را بر فراهم کردن اینترنت با سرعت بالا و قابلیت دسترسی گسترده به مناطق دور افتاده قرار داده است تا افرادی که تاکنون به اینترنت دسترسی نداشتند، از فواید فناوری ارتباطی بهره‌مند شوند.

 اسپیس ایکس در  سال قبل، اندکی پس از حمله روسیه، استارلینک را در اوکراین فعال کرد. هزاران گیرنده استارلینک نیز به اوکراین فرستاده شده اند تا مناطق جنگ زده را متصل نگه دارند. ماسک همچنین گزارش داده است که استارلینک موفق شده است در برابر تلاش‌های روسیه برای مسدود کردن آن مقاومت کند.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ ماهواره استارلینک در مدار هستند و اسپیس ایکس به اضافه کردن حداقل هزار ماهواره دیگر تحت مجوز فعلی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده ادامه خواهد داد. این شرکت ابراز تمایل کرده است که این ابر صورت فلکی را به ۵۰۰۰۰ ماهواره افزایش دهد.

قیمت اینترنت ماهواره ای در بازار + هزینه خرید پکیج کامل

هزینه استارلینک ماهیانه ۱۱۰ دلار با هزینه ۵۹۹ دلاری یکبار مصرف برای تجهیزات است.

در برخی از سایت های فروش آنلاین، پکیج های کامل استارلینک، شامل مودم و دیش، با قیمت های گزاف در معرض فروش قرار گرفته است. در یکی از آگهی ها، پکیج کامل استارلینک، تگ قیمتی ۴۷ میلیون تومانی دارد که این موضوع تعجب ما را به همراه داشته است.

در همین حال  سعید سوزنگر، کارشناس حوزه امنیت و اطلاعات درباره قیمت و نحوه ورود این ماهواره‌ها به تجارت نیوز گفت: «نصب ماهواره‌های استارلینک در تهران هنوز به فراگیری نرسیده است، اما احتمال رواجش وجود دارد. این ماهواره‌ها که از امارات یا کردستان وارد ایران می‌شوند، قیمتی بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار دارند. اگرچه در ایران با قیمت‌های بسیار بالاتری، حدوداً بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار، به فروش می‌رسند.»

این کارشناس حوزه امنیت و اطلاعات اضافه کرد: «فرد دستگاه را بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار می‌خرد و حدود ۱۰۰۰ دلار هم برای تحویل در تهران پرداخت می‌کند. شارژ و آبونمان ماهیانه این ماهواره‌ها نیز حدودا ۱۰۵ یورو است.» او با اشاره به محدودیت‌هایی که در رابطه با اینترنت ایران وجود دارد، از احتمال فراگیری این ماهواره‌ها خبر داد.

سوزنگر همچنین به آینده ارتباطات ماهواره‌ای اشاره کرد و گفت: «طی دو سال آینده که تلفن‌های همراه نیز امکان ارتباط ماهواره‌ای داشته باشند، رواج این مسئله بیشتر خواهد شد. البته که وزارت ارتباطات ایران می‌تواند اختلال‌هایی در استفاده از آن‌ها ایجاد کند، اما با توجه به هزینه‌های بالا و شرایط پیچیده، احتمالاً به انجام چنین کاری ورود نخواهد کرد.»

با توجه به این صحبت‌ها، به نظر می‌رسد که نصب ماهواره‌های استارلینک در تهران هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و تا فراگیری کامل فاصله زیادی دارد. اما با درنظرگرفتن محدودیت‌های موجود در اینترنت ایران، نمی‌توان احتمال رواجش را نادیده گرفت.

قیمت استارلینک در سایر کشورها

در حال حاضر، هزینه خرید اینترنت استارلینک دربرگیرنده هزینه اولیه برای تهیه تجهیزات و همچنین هزینه‌ای برای سرویس ماهانه آن است. با این تفاسیر، بهای دیش با توجه به نرخ روز دلار، ۳۹ میلیون تومان و هزینه سرویس استارلینک نیز ماهانه ۷ میلیون تومان آب می خورد.

با اعلام رسمی استارلینک، هزینه اشتراک خدمات این شرکت در برخی کشورها کاهش پیدا است. به عنوان مثال، در هلند هزینه اشتراک ماهانه کاربران از ۱۲۴ یورو به ۱۰۵ یورو کاهش یافته است.

همین طور در بریتانیا، هزینه اشتراک از ۸۹ پوند به ۷۵ پوند کاهش یافته و کاربران آلمانی می‌توانند به جای پرداخت ۱۰۰ یورو، ۸۰ یورو بپردازند. همچنین کاربران ساکن در شیلی و برزیل نیز از کاهش ۵۰ درصدی هزینه اشتراک خبر داده‌اند.

درباره آمریکا، استارلینک هنوز به طور رسمی این کاهش هزینه را اعلام نکرده است، اما یکی از کاربران ساکن در ایالت نوادا گزارش داده است که به جای پرداخت ۱۱۰ دلار ماهانه، حالا باید ۸۵ دلار بپردازد. با این حال، در سایت استارلینک هنوز اطلاعاتی درباره کاهش قیمت در آمریکا ارائه نشده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 152704

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر