این گوشی‌ها به زودی به ماهواره وصل میشوند

فهرست تمام گوشی‌هایی که بدون دیش به ماهواره و استارلینک وصل می‌شوند!

این گوشی‌ها به زودی به ماهواره وصل میشوند

اتصال به اینترنت ماهواره‌ای و استارلینک اخیرا سروصدای زیادی به پا کرده است. آیا می‌دانستید که گوشی‌ها بدون نیاز به هیچ وسیله جانبی قابلیت اتصال به ماهواره دارند؟ در این گزارش بیشتر در مورد این قابلیت بخوانید.

 تا همین چند سال قبل هم برای اتصال ماهواره‌ای از تلفن‌هایی استفاده می‌شد که اصطلاحاً به آن‌ها ستفون می‌گفتند. برخلاف تلفن‌های هوشمند ما که به دکل‌های مخابراتی روی زمین متصل می‌شوند، تلفن‌های ماهواره‌ای از طریق ماهواره‌هایی که دور زمین می‌چرخند به شبکه تلفن همراه متصل می‌شوند.

ازآنجایی‌که تکنولوژی روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود؛ امکان اتصال گوشی‌های هوشمند به ماهواره هم فراهم شد. به‌عنوان‌مثال یکی از نقاط قوت آیفون چهارده این بود که قابلیت اتصال به ماهواره مدار پایین داشت. این گوشی می‌توانست حتی وقتی هیچ‌گونه سیگنال ارتباطی وجود ندارد بااتصال به ماهواره پیام بفرستد. اکنون غول‌های فناوری به طرفداران خود قول داده‌اند که امکانات پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای را فراهم کنند.

تلفنی که اتصال ماهواره‌ای دارد با تلفن‌های همراه تفاوت قبل توجهی دارند. برای اتصال به شبکه، تلفن‌های همراه به دکل‌های مخابراتی متصل می‌شوند که هرکدام حکم یک سلول دارند. هر یک از این سلول‌ها برای پوشش دهی خود محدوده معینی دارند و وقتی از محدوده آن خارج شوید، آنتن گوشی شما قطع می‌شود.

معمولاً در شهرهای پرجمعیت تعداد دکل‌ها زیاد است به همین دلیل اگر شما از محدوده یک سلول خارج شوید وارد محدوده سلول دیگر می‌شوید. درواقع می‌توان گفت که سلول‌ها هم‌پوشانی دارند. اما خارج از شهرهای پرجمعیت، در روستاهای و مناطق بین‌شهری تعداد دکل‌ها کم‌تر است. در این مواقع تلفن شما هیچ سیگنالی دریافت نمی‌کند، هیچ پیامی ارسال نمی‌کند و هیچ دسترسی به اینترنت نخواهد داشت.

فهرست گوشی‌هایی که مستقیما به ماهواره و استارلینک وصل می‌شوند!

 تکلیف مواقع اضطراری چه می‌شود؟

اینجا است که تلفن‌های ماهواره‌ای کاربردی می‌شوند. تلفن‌های ماهواره‌ای به‌جای اتصال به دکل‌های روی زمین، به ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند متصل می‌شوند. سیگنال تلفن مستقیماً به نزدیک‌ترین ماهواره ارسال می‌شود و هر ماهواره پوشش دهی بیشتری نسبت به دکل‌های سلولی دارد. تفاوت محدوده پوشش دهی این دو به شکل عجیبی قابل‌توجه است.

تلفن‌های ماهواره‌ای یا همان ستفون‌ها، از محصولات کم‌نظیر تاریخ فناوری به شمار می‌روند و این به این دلیل است که این تلفن‌ها برای اتصال ماهواره‌ای به سخت‌افزار ویژه‌ای نیاز دارد. اما اکنون تلفن‌های هوشمند برای برقراری ارتباطات اضطراری به اتصال ماهواره‌ای دست پیداکرده‌اند و چندان دور از واقعیت نیست که تا چند سال دیگر منتظر گوشی‌های مدرنی باشیم که به‌صورت یکپارچه در شبکه‌های سلولی و ماهواره‌ای کار می‌کنند.

تی موبایل و اسپیس ایکس

درست کمی بعد از شایعات اتصال ماهواره‌ای آیفون ۱۴، تی موبایل  (T-Mobile) از همکاری خود را با اسپیس ایکس برای ارائه اتصال ماهواره‌ای بر روی گوشی‌های هوشمند از طریق ماهواره‌های استارلینک خبر داد. آن‌طور که استارلینک می‌گوید ماهواره‌های اسپیس ایکس در فضا، با فناوری Direct to Cell درست مثل دکل‌های مخابراتی فضایی عمل می‌کنند.

T-Mobile صراحتاً جزئیات بیشتری درباره قیمت این طرح ارائه نکرده است، اما گفته است که احتمالاً قصد دارد این فناوری را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهد.

SOS اضطراری اپل با ماهواره

سری آیفون ۱۴ اپل، اولین گوشی‌هایی بودند که به‌صورت یکپارچه از فناوری اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی کردند. اپل به‌جای اینکه مانند تی موبایل، به اتصال شبکه‌ای متکی باشد، سخت‌افزار خود را تقویت کرد. اکنون علاوه بر سری ۱۴، گوشی‌های سری ۱۵ اپل هم از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و دور از انتظار نیست که آیفون ۱۶ هم‌چنین قابلیتی داشته باشد. ظاهراً اپل برای این سرویس با ارائه‌دهنده ماهواره Globalstar شریک شده است.

این ویژگی در زمان راه‌اندازی در ایالات‌متحده، کانادا، بریتانیا، ایرلند، آلمان و فرانسه در دسترس بود، اما از آن زمان کشورهای بیشتری اضافه‌شده‌اند. استرالیا، اتریش، بلژیک، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نیوزلند، پرتغال، اسپانیا و سوئیس ازجمله این کشورها هستند. البته اپل اعلام کرد که برای دو سال استفاده از این قابلیت رایگان است اما درست مشخص نیست که بعدازاین مدت چه اتفاقی خواهد افتاد.

اگر اندروید ۱۵ دارید، از اتصال ماهواره‌ای لذت ببرید

اندروید ۱۵ از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند. با به‌روزرسانی اندروید ۱۵ برنامه‌ها می‌توانند از API‌هایی استفاده کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تشخیص دهند که دستگاهی به ماهواره متصل است و به برنامه آگاهی بیشتری از عدم دسترسی به خدمات شبکه کامل بدهد.

اندروید ۱۵ همچنین از برنامه‌های SMS و برنامه‌های RCS از پیش بارگذاری شده برای استفاده از اتصال ماهواره‌ای برای ارسال و دریافت پیام پشتیبانی می‌کند. این یعنی در اندروید ۱۵ استفاده از اتصال ماهواره‌ای به استفاده‌های اضطراری محدود نمی‌شود.

فهرست گوشی‌هایی که مستقیما به ماهواره و استارلینک وصل می‌شوند!

مودم‌های اگزینوس سامسونگ و SOS ماهواره پیکسل ۹

مودم اگزینوس ۵۴۰۰ سامسونگ در سری گوگل پیکسل ۹ قابلیت تماس اضطراری در این گوشی را فراهم می‌کند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد حتی بدون سیگنال با خدمات اضطراری از طریق پیام‌های گوگل تماس بگیرند. درست مانند اپل، گوگل اتصال ماهواره‌ای را به مدت دو سال به‌طور رایگان به خریداران پیکسل ۹ ارائه می‌کند و پس‌ازآن به اشتراک نیاز است.

 این مودم در گلکسی اس ۲۴ و اس ۲۴ پلاس نیز استفاده می‌شود، اما در هیچ کدام از این گوشی‌ها هوشمند ماهواره‌ای را ارائه نمی‌دهد. علاوه بر این مودم قدیمی‌تر  اگزینوس  ۵۳۰۰ سامسونگ که در مدل‌های گلکسی  S۲۳ دیده می‌شود، از اتصال ماهواره‌ای نیز پشتیبانی می‌کند، اما سامسونگ این ویژگی را فعال نکرده است. بنابراین اکنون هیچ‌کدام از گوشی‌های سامسونگ از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی نمی‌کنند.

ماهواره کوالکام اسنپدراگون برای اندروید

گوشی‌های هوشمند اندرویدی که به اسنپدراگون مجهزند از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند. در ژانویه ۲۰۲۳، در جریان نمایشگاه CES، کوالکام از این قابلیت اسنپدراگون برای اندروید رونمایی کرد که به کاربران امکان ارسال و دریافت پیام‌ها را می‌دهد.

کوالکام به‌جای اینکه به تعداد انگشت‌شماری از دستگاه‌ها این قابلیت را بدهد، قصد داشت ابتدا این سرویس را برای چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ باز کند. اما با شریک خود به مشکل خورد و این برنامه دیگر اجرایی نخواهد شد. در عوض کوالکام گفته است که می‌خواهد بر روشی استاندارد تمرکز کند. بنابراین احتمالاً ارتباطات ماهواره‌ای سایر دستگاه‌های اندرویدی که به اسنپدراگون مجهز می‌شوند فعلا با تأخیر روبه‌رو است.

تراشه‌های اتصال ماهواره‌ای مدیاتک

مدیاتک هم در سال ۲۰۲۳ دست‌به‌کار شد و دو چیپست را به نمایش گذاشت که ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه را در تلفن‌های هوشمند امکان‌پذیر می‌کند. رویکرد مدیاتک منحصربه‌فرد است زیرا هر دو چیپست مستقل بر اساس استانداردی باز و غیراختصاصی هستند.

بنابراین آن‌ها نیازی به گوشی‌های هوشمند ندارند که CPU مدیاتک داشته باشند. این به سازندگان تلفن اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های اتصال ماهواره‌ای را به هر تلفن هوشمند ۴G یا ۵G، صرف‌نظر از SoC اصلی آن، اضافه کنند.

آیا به اتصال ماهواره‌ای گوشی خود نیاز داریم؟

اتصال ماهواره‌ای کاربردهای مهم اما خاص و محدودی دارد. به‌عنوان مصرف‌کنندگان، هزینه یکی از نگرانی‌های اصلی شما خواهد بود. اتصال ماهواره‌ای درگوشی هوشمند شما ارزان نخواهد بود. حتی اگر گوشی مثل آیفون ۱۵ بخرید، این قابلیت تنها دو سال اول رایگان است و بعداً باید هزینه آن را بپردازید؛ طبیعتا این هزینه نسبت به هزینه پیامک و تماس های فعلی شما، خواهد بود.

بااین‌حال شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی در موقعیتی قرار می‌گیرید که درحالی‌که اتصال به هیچ شبکه سلولی ندارید، باید یک شماره اضطراری را شماره‌گیری کنید. درواقع نیاز به اتصال ماهواره‌ای بیشتر به سبک زندگی شما مربوط می‌شود. اما با پیشرفت تکنولوژی به نظر می‌رسد که نیاز اتصال ماهواره‌ای نیز یک نیاز همگانی باشد. بنابراین انتظار داریم که در سال‌های آینده این هزینه منطقی‌تر شود تا به‌راحتی در دسترس عموم قرار گیرد.

منبع خبرآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 153075

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر