قیمت دلار امروز پنجشنبه ۵ مهر/ قیمت دلار برگشت خورد

با توجه به تحولات اخیر و ورود بازارساز به میدان، معامله‌گران ادعا می‌کنند بازار ارز نوسانات بیشتری را تجربه خواهد کرد و باید دید آخرین روز کاری هفته برای دلار چگونه سپری خواهد شد؟

قیمت دلار امروز پنجشنبه ۵ مهر/ قیمت دلار برگشت خورد

قیمت دلار امروز تحرکات محدود افزایشی داشت. حرکت رنج دلار این اسکناس را در میان دو کریدور پنجم و ششم سرگردان کرده است. در آخرین روز معاملاتی هفته روند عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد و سایر ارزها نیز نوسان قیمتی محدودی در بازار ارز دارند.

به گزارش عرشه آنلاین، قیمت دلار امروز با افزایش محدود ۱۰۰ تومانی در کریدور ششم بازگشایی شد. این اسکناس در لحظه نگارش این گزارش میان دو کریدور پنجم و ششم نوسان دارد.

در حالی عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد که برخی معامله‌گران از تشدید ارزپاشی سیاست‌گذار برای تثبیت قیمت ارز می‌گویند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سیاست فریز ارزی بانک مرکزی قیمت دلار را از سایر بازارها عقب نگه داشته و این موضوع دیر یا زود در قیمت خود را نشان می‌دهد.

دلار در مرکز مبادله گران شد

قیمت درهم امروز با کاهش ۳۰ تومانی با رقم ۱۶ هزار و ۴۶۰ تومانی بازگشایی شد. قیمت تتر در سطح ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومانی در حال معامله است و کاهش ۲۰۰ تومانی داشت.

 آخرین روز کاری هفته برای بازار ارز با توقف روند صعودی قیمت‌ها و برگشت قیمت دلار از مرزهای مقاومتی همراه شده است و این اسکناس آمریکایی که روز سه‌شنبه در بازار هرات به کانال روانی ۶۰ هزار تومان رسیده بود، تنها یک روز در این سطح باقی ماند و روز چهارشنبه به کانال ۵۹ هزار تومان عقب نشینی کرد.معامله گران معتقدند کاهش قیمت‌ دلار از «اشباع خرید»، «سیگنال سیاسی مثبت» و «مداخله بازارساز» نشات گرفته است؛ روندی که در پی آن قیمت دلار هرات روز چهارشنبه را در ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد و با از دست دادن کانال یاد شده، در ۵۹ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار تهران هم پایین‌تر از دلار هرات (۶۰,۱۵۰ تومان) در ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان بازگشایی کرد و در نهایت به ۵۹ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

 همچنین، قیمت درهم هم به تبعیت از نوسانات دلار، با ۱۳۰ تومان کاهش، از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۶ هزار و ۴۶۰ تومان کاهش یافت و حباب دلاری آن ۵۰۰ تومان برآورد شد. قیمت دلار نیما هم در روز چهارشنبه به ۴۶,۵۰۰ تومان رسید و دلار ثبت شده در سایت بانک مرکزی هم با رشد ۶۰۰ تومانی، ۴۴,۴۰۰ تومان نرخ گذاری شد که حاکی از نوسانات محسوس اسکناس آمریکایی در بازارهای رسمی است.

با این حال، بازار رمزارزها هم به مانند بازار ارز طی روزهای گذشته نوسانات محسوسی را تجربه کردند و قیمت بیت‌کوین به دلیل سرعت بخشیدن به سیاست‌های تسهیل بانک‌های مرکزی جهانی، به بالاترین حد خود از ۲۶ اوت (۵ شهریور) رسیده است. این ارز دیجیتال در هفته دوم سپتامبر ۲۱ درصد رشد کرد و از ۵۳ هزار دلار به بیش از ۶۴ هزار دلار در روز چهارشنبه افزایش یافت. ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی‌های پرریسکی شناخته می‌شوند که با کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی آمریکا، رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. قیمت بیت‌کوین در زمان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، همواره در مسیر صعودی نوسان می‌دهد که ناشی از نرخ بهره نزدیک به صفر بانک‌های مرکزی جهانی است. معامله گران معتقدند این موضوع نقدینگی قابل‌توجهی را به بازار بیت‌کوین و فعالیت‌های مرتبط تزریق می‌کند.

با توجه به تحولات اخیر و ورود بازارساز به میدان، معامله‌گران ادعا می‌کنند بازار ارز نوسانات بیشتری را تجربه خواهد کرد. به عقیده این گروه «قدرت خرید» و «اطمینان معامله‌گران» رابطه مستقیمی با «اخبار مثبت» و «تحولات اقتصادی» خواهد داشت. فعالان بازار ارز همچنین به اثر «سفرهای دیپلماتیک» و «اخبار اقتصادی» بر بازار ارز اشاره کردند و معتقدند در وضعیت کنونی باید تحرکات قیمتی به دقت دنبال شود. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران بازارهای مالی، با توجه به تشدید تنش‌های نظامی در منطقه، ریسک‌های جدیدی به بازار افزوده شد که به تشدید انتظارات تورمی در میان معامله گران منجر می‌شود و در پی آن اصلاح قیمت‌ها تنها به قیمت اونس طلا محدود نخواهد بود و بر نرخ دلار هرات نیز تأثیرگذار است.

این تحلیلگران معتقدند در شرایط کنونی بازار ارز، عوامل داخلی و خارجی به شدت تحت تأثیر یکدیگر قرار دارند و «سخنان مقامات ایرانی» و «تنش در منطقه‌» می‌تواند نقشی کلیدی در تعیین آینده قیمت‌ها ایفا کند. همچنین با توجه به شرایط کنونی بازار ارز، به نظر می‌رسد نوسانات ادامه‌دار در انتظار معامله‌گران خواهد بود.

بر اساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله‌گران فنی، سطح کلیدی حمایت دلار هرات در ۵۹ هزار و ۶۵۰ تومان قرار دارد و در این نقطه تقاضا به حدی قوی است که مانع از ادامه کاهش قیمت خواهد شد. به عقیده این گروه اگر دلار به این سطح نزدیک شود، احتمالاً شاهد اقداماتی از سوی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای خرید خواهیم بود.

همچنین سطح مقاومت مهم دلار هرات در ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد که در صورت افزایش عرضه، مانع از رشد بیشتر قیمت این اسکناس آمریکایی خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز - اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 154576

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر