رواج پدیده ازدواج دختران با مردان مسن | رشد «شوگرددی» و «شوگرمامی» در ایران

آمار ازدواج‌‌هایی با اختلاف سنی بالای ۱۵ سال خبر از افزایش شمار روابط به اصطلاح «شوگرددی» یا «شوگرمامی» در ایران می‌دهند.

رواج پدیده ازدواج دختران با مردان مسن |  رشد «شوگرددی» و «شوگرمامی» در ایران

آمار ازدواج‌‌هایی با اختلاف سنی بالای ۱۵ سال خبر از افزایش شمار روابط به اصطلاح «شوگرددی» یا «شوگرمامی» در ایران می‌دهند.

سال گذشته ۱۹ هزار ۴۹۸ زن با مردانی ازدواج کرده‌اند که ۱۵ یا بیشتر از ۱۵ سال از آنها بزرگتر بوده‌اند.

همچنین ۵۵۳ نفر از مردان نیز با زنانی که بیشتر ۱۵ سال از آنها بزرگترند ازدواج کرده‌اند.

سال گذشته آمار طلاق بین زوجین با اختلاف سنی بالای ۱۵ سال نیز ۵ هزار و ۸۲۵ مورد بوده است.

شوگر‌ها از چه زمانی آمدند؟

از اواسط دهه هفتاد بود که واژه «شوگر ددی» به دایره لغات مردم وارد شد. در آن زمان به مردانی که حاضر بودند با دختران کوچکتر از خود ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها به نوعی در برابر سوء استفاده جنسی حمایت مالی کنند، « شوگر ددی » می‌گفتند.در آن زمان بیشترین شوگر ددی‌ها حاجی‌ بازاری‌ها بودند، اما کم‌کم این فرهنگ غلط گسترش یافت و در ابتدای دهه ۹۰ به امری عادی تبدیل شد. حال با وجود مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر این موضوع افزایش یافته و حتی دامنه آن به شوگر مامی‌ها هم کشیده شده است. در این مورد پسران جوان و نوجوان از سوی زنان برای رسیدن به امیالشان استثمار شده و به نوعی به بردگی نوین گرفتار می‌شوند. این افراد برای رسیدن به پول حاضر هستند وارد رابطه با زنان شده و در ازای آن خرج ماهیانه خود را از آن‌ها دریافت کنند.

 

شوگرمامی یا شوگرددی اصطلاحاتی هستند که اگرچه هنوز به‌طور رسمی معادلی برای آنها ساخته نشده اما پدیده‌ای در روابط بین مردان و زنان است که به‌خصوص در فضای مجازی تقریبا شناخته‌شده است. در ایران واکنش به چنین پدیده‌ای عمدتا یا در قالب طنز بوده یا مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته است. دامنه واکنش به این پدیده به تولیدات سینمایی و سریال‌ها و رسانه‌ها هم کشیده شده که بازهم خارج از آن دو قالب طنز و ذم نیست. اما شکل‌گیری رابطه‌ای که میان یک شخص میانسال/ مسن با فردی جوان‌تر از خودش که تفاوت سنی‌شان می‌تواند به اندازه والد و فرزند باشد، نیاز به تأمل و مداقه بیشتری دارد. دوست‌یابی شکرین پدیده‌ای است که در آن افراد مسن‌تر و از طبقه اجتماعی-اقتصادی بالاتر با افراد جوان‌تر که از طبقه اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر هستند، رابطه برقرار می‌کنند. این رابطه متمرکز بر دو محور پول/قدرت و رابطه جنسی است و طی آن شخص مسن‌تر به اعتبار ثروتش، قدرت و توان آن را پیدا می‌کند که به رؤیاهایش جامه عمل بپوشاند و بر ممنوعیت‌های اجتماعی رابطه با اشخاص جوان‌تر از خود فائق شود. در این مبادله طرف مسن‌تر در ازای رابطه جنسی/عاطفی طرف مقابل را که شخصی جوان و فقیر است، از نظر مالی حمایت می‌کند. طرف جوان رابطه، نیز برای رفع حوائج مالی‌اش به چنین رابطه‌ای تن می‌دهد و از سایر ملزومات رابطه چشم‌پوشی می‌کند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 155080

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر