پیش بینی مهم درباره پائیز جهنمی؛ مردم ایران منتظر روزهای فوق العاده سخت باشند

بر اساس پیش‌بینی‌های شش مدل جهانی هواشناسی گسترده ایران در پاییز امسال بارندگی نرمال و کمتر از نرمال تجربه خواهند کرد و احتمال دارد بارش در مناطقی نسبت به پارسال تا ۷۰ درصد هم کاهش پیدا کند.

پیش بینی مهم درباره پائیز جهنمی؛ مردم ایران منتظر روزهای فوق العاده سخت باشند

بر اساس پیش‌بینی‌های شش مدل جهانی هواشناسی گسترده ایران در پاییز امسال بارندگی نرمال و کمتر از نرمال تجربه خواهند کرد و احتمال دارد بارش در مناطقی نسبت به پارسال تا ۷۰ درصد هم کاهش پیدا کند.

افرادی که قدم‌زدن زیر باران و در میان برگ‌های ریخته شده درختان علاقه‌مند هستند، امسال فرصت زیادی برای این کار به دست نمی‌آورند زیرا شش مدل بین‌المللی پیش‌بینی هواشناسی، پاییزی کم‌بارشی را برای ایران پیش‌بینی کردند.

هواشناسی پاییز

پیش‌بینی این مدل‌ها با هم متفاوت است اما همه بر در یک مسئله اشتراک نظر دارند. خشکسالی در غرب ایران اتفاق خواهد افتاد.

البته پیش‌بینی‌های بلندمدت اقلیمی همواره با خطا همراه هستند. کارشناس هواشناسی علی ضیایی می‌گوید که همه این تحلیل‌ها پیش‌بینی است و «باید بدبینانه‌ترین سناریو را پیش‌بینی کنیم».

سال گذشته نیز مدل‌های بلندمدت اقلیمی پاییز و زمستانی پربارش را برای ایران پیش‌بینی کرده بودند، این پیش‌بینی با تأخیر چند ماهه به وقوع پیوست.

مردم ایران منتظر روزهای فوق العاده سخت باشند 

مدل‌های جهانی هواشناسی که بارندگی فصل پاییز ایران را پیش‌بینی کردند شامل مدل  Met Office انگلستان، ECMWF اتحادیه اروپا، NCEP آمریکا، Meteo France فرانسه، DWD آلمان و JMA ژاپن هستند.

بارش‌های فصلی عامل مهمی در تأمین منابع آب است اما همه ماجرا نیست و به عقیده کارشناسان مدیریت منابع آب است که تعیین می‌کند، یک کشور تا چه از انداز از خشکسالی متضرر شود یا از ترسالی سود کند.

کارشناس منابع آب علی حجتی به اهمیت باران و برق در مدیریت منابع آب کشور اشاره کرده و معتقد است که اگر باران نبارد، بهترین مدیران هم توان تأمین منابع آب را متناسب با نیاز را ندارند و همه چیز در ورودی منابع خلاصه می‌شود.

اما یک کارشناس آب دیگر رضا امین می‌گوید که سال ۹۸ ترسالی داشتیم اما کمتر از یک سال بعد غیزانیه بی‌آب شد، در سه سال گذشته هم خشکسالی حاکم بود اما کمترین تنش به مردم وارد شد. پس بیش از بارندگی مدیریت است که اهمیت دارد.

دانشنامه‌های مدیریت منابع آب که توسط کشورهای توسعه‌یافته نوشته شده، بهترین شیوه مدیریت منابع آب را طراحی نظام تأمین آب بر اساس کمترین بارندگی و بیشترین بازدهی می‌داند. مطابق این دانشنامه مدیریت تصمیم‌ساز یکپارچه با اثرپذیری از تمامی ذی‌نفعان رمز خنثی‌سازی خشکسالی است.

نقش گرما در بروز خشکسالی

با افزایش دما، شدت تبخیر و تعرّق دریاها، رودخانه‌ها و سایر منابع آبی هم بیشتر می‌شود و همین مسئله، ضمن کاهش ذخایر آبی، تقاضا و نیاز به آب را افزایش می‌دهد.  «این تقاضا در تمام ابعاد مطرح است؛ مثلا در محیط‌زیست، درختان و گیاهان در هوای گرم‌تر برای اینکه خشک نشوند و به حیات خود ادامه دهند، نیاز به آبرسانی بیشتری دارند. یا در جوامع انسانی با گرم‌تر شدن هوا، تقاضا و میل به افزایش مصرف آب در بین افراد، به طرق گوناگون اعم از استحمام و آشامیدن، افزایش می‌یابد. این چرخه کمبود عرضه و ازدیاد تقاضا سبب محدودیت دسترسی به آب می‌شود و خشکسالی را تشدید می‌کند.»

شاید پاییز کم‌بارشی داشته باشیم

به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، به‌لحاظ جوی و با توجه به شاخص‌های ال‌نینو و لانینو، که تعیین‌کننده وضعیت آب و هوایی فصل سرد سال هستند، در حال حاضر منطقه اقیانوس آرام در یک وضعیت خنثی به سر می‌برد و طبق برآورد شاخص‌ها، به نظر می‌رسد نیمه دوم امسال وارد فاز سرما شویم، ولی احتمالات بر این است که شرایط آب و هوایی ایران در فصل پاییز، خنثی باشد. هرچند در این مقطع از سال نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که ترسالی را تجربه خواهیم کرد یا خشکسالی.

او بیان می‌کند: «هرچند در فصل تابستان به سر می‌بریم، اما به طور کل آب و هوای حاکم در سطح جهانی گرم‌تر از حد نرمال و میانگین بلندمدت است و یک گرمای بی‌سابقه را پدیده آورده که تا کنون در غالب نقاط دنیا وجود نداشته است. با در نظر داشتن این موارد، نمی‌توان شرایط آب و هوایی پاییز پیش‌رو را به طور دقیق و قطعی از حالا پیش‌بینی کرد، اما با توجه به روند افزایش دما و با استناد به خروجی مدل‌های عددی مختلف، احتمال قوی بر این است که پاییز ما پاییز کم‌بارشی باشد. البته برای ارائه گزارش‌های مطمئن و دقیق لازم است همچنان منتظر بمانیم که فصل گرما به پایان برسد تا ببینیم شرایط دمایی هم دچار تغییر خواهد شد یا نه.»

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 156109

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر