گفتگو با مردگان فراهم شد!

مهندسان چینی با ابزارهای هوش مصنوعی مولد چت‌بات‌هایی ساخته‌اند که می‌توانند شخصیت افراد درگذشته را شبیه‌سازی کنند.

گفتگو با مردگان فراهم شد!

 مهندسان چینی با ابزارهای هوش مصنوعی مولد چت‌بات‌هایی ساخته‌اند که می‌توانند شخصیت افراد درگذشته را شبیه‌سازی کنند.

ظهور ابزارهای هوش مصنوعی مولد در چین باعث شده است تا عده‌ای به فکر زنده‌کردن عزیزان ازدست‌رفته خود بیفتند. آن‌ها با ارائه تصاویر، صداها، ویدیوها و پیام‌های افراد درگذشته به کامپیوتر، بات‌هایی را می‌سازند که می‌توانند رفتار عزیزان آن‌ها را شبیه‌سازی کنند. بااین‌حال، این کار به لحاظ اخلاقی و درمانی با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.

به گزارش بیزنس اینسایدر، یک مهندس جوان چینی در سال ۲۰۲۰ به مقاله‌ای پیرامون استفاده از فناوری همگام‌سازی حرکات لب برخورد کرد. او پس از خواندن این مقاله بلافاصله به یاد پدربزرگش افتاد که حدود یک دهه پیش از دنیا رفته بود. بنابراین تصمیم گرفت از این فناوری برای زنده‌کردن او استفاده کند.

این نمونه یکی از چندین نمونه نرم‌افزارهایی است که حالا در چین محبوب شده‌اند و به مردم اجازه احیای مردگان را می‌دهند. مهندسان این کشور درواقع با ترکیب مجموعه‌ای از فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی درحال ساخت چت‌بات‌هایی موسوم به سوگ‌بات بوده‌اند که می‌توانند شخصیت و خاطرات شخص درگذشته را تقلید کنند.

ایده ارتباط با درگذشتگان از طریق فناوری سال‌هاست وجود دارد و قبلاً نمونه‌ای از آن را در اپلیکیشن MyHeritage دیده بودیم. ولی با رشد سریع ابزارهای هوش مصنوعی مولد حالا توانایی سوگ‌بات‌ها بسیار پیشرفته‌تر شده است. مهندسان می‌توانند تمام اطلاعات موجود از افراد درگذشته را به مدل‌های زبانی بدهند تا شخصیت آن‌ها را در کامپیوتر شبیه‌سازی کنند.

«سو موریس»، رئیس بخش خدمات سوگواری مؤسسه سرطان دانا-فاربر، می‌گوید طبیعی است که انسان‌ها با پیشرفت فناوری شیوه سوگواری خود را تغییر دهند. در دهه ۱۹۸۰ مردم با نوشتن داستان درباره درگذشتگان خود، برای مرگ آن‌ها عزاداری می‌کردند. اندکی بعد عکس‌ها و ویدیوها به کمک افراد آمدند. حالا هوش مصنوعی در این حوزه فعال شده است.

انتقادهای اخلاقی به احیای مردگان با بات‌های هوش مصنوعی

بااین‌حال، چت‌بات‌های سوگواری کنترل شرایط را از دست افراد می‌گیرند. تاکنون خود افراد بودند که تصمیم می‌گرفتند چه زمانی می‌خواهند با احساسات خود روبه‌رو شوند و آن‌ها را پردازش کنند. اما اکنون چت‌بات‌ها این قدرت را از دست آن‌ها خارج می‌کنند. اگرچه شاید چت‌بات‌ها در ۹۸ درصد از مواقع حرف‌های درستی بزنند و به‌موقع پاسخگوی نیاز کاربران باشند، اما آن ۲ درصد باقی‌مانده چه می‌شود؟ اگر چت‌بات در یک موقعیت نامناسب موضوعی را مطرح کند که فرد را در غم و اندوه غرق کند، چه می‌شود؟

از طرف دیگر، کارشناسان اخلاق می‌گویند نمی‌توان مطمئن بود که اگر این افراد زنده بودند، اجازه شبیه‌سازی شخصیت خود توسط هوش مصنوعی را می‌دادند. به‌علاوه، این فناوری می‌تواند به کلاهبرداران اجازه دهد تا از شخصیت کسانی که دستشان از دنیا کوتاه شده است، سوءاستفاده کنند و عزیزان آن‌ها را فریب دهند.

دیدار با مردگان 

قلا نیز اعلام شده بود که یک دانشمند رایانه ادعا می‌کند که انسان‌ها ممکن است تا پایان سال جاری بتوانند خودآگاهی یا هشیاری(consciousness) خود را بر روی رایانه بارگذاری کنند و از مردم می‌خواهد که از هم اکنون شروع به ضبط داده از بستگان مسن خود کنند.

یک دانشمند رایانه از مردم می‌خواهد که داده‌هایی از والدین سالخورده و عزیزانشان ضبط کنند زیرا او پیش‌بینی می‌کند که ممکن است بتوان تا پایان سال جاری خودآگاهی را روی رایانه بارگذاری کرد.

دکتر پراتیک دسای(Pratik Desai)، که چندین استارت‌آپ هوش مصنوعی در سیلیکون ولی تاسیس کرده است، می‌گوید که اگر مردم به اندازه کافی از عزیزان خود فیلم و صدا ضبط کنند، احتمال ۱۰۰ درصد شانس این وجود دارد که آنها را برای همیشه در کنار خود داشته باشند.

دسای، که سیستم خود را شبیه به هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) ایجاد کرده است، در توییتر نوشت: این حتی می‌تواند تا پایان سال ممکن شود.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که پیشرفت‌های سریع در هوش مصنوعی، که چت جی‌پی‌تی پیشرو آن است، عصر طلایی جدیدی را برای فناوری آغاز خواهد کرد.

با این حال، بزرگ‌ترین ذهن‌های جهان با این فناوری موافق نیستند. ایلان ماسک و بیش از ۱۰۰۰ رهبر فناوری خواستار توقف آن هستند و هشدار می‌دهند که این فناوری می‌تواند بشریت را نابود کند.

از طرف دیگر متخصصان دیگری مانند بیل گیتس هستند که معتقدند هوش مصنوعی زندگی ما را بهبود می‌بخشد و به نظر می‌رسد کارشناسان دیگر با این ایده موافق هستند که هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا برای همیشه زنده بمانیم.

دسای معتقد است که ما می‌توانیم عزیزان فوت کرده‌ خود را به عنوان آواتارهایی که در رایانه زندگی می‌کنند بازسازی کنیم. این فرآیند شامل دیجیتالی کردن فیلم‌ها، صداهای ضبط‌ شده، اسناد و عکس‌های شخص می‌شود که پس از آن به سیستم هوش مصنوعی داده می‌شود تا هر آنچه ممکن است را در مورد فرد مورد نظر یاد بگیرد.

سپس کاربران می‌توانند یک آواتار خاص طراحی کنند که دقیقا مانند خویشاوندان زنده آنها به نظر می‌رسد.

پیشرفت چت جی‌پی‌تی به یک شرکت که بر روی انسان‌های مجازی کار می‌کند کمک کرده است.پروژه ای به نام «Live Foreve» یک ربات واقعیت مجازی از یک فرد با گفتار و رفتاری مشابه او ایجاد می‌کند.

آرتور سیچوف(Artur Sychov)، بنیانگذار «Live Forever»، در سال ۲۰۲۲ به مادربرد گفت که پیش‌بینی می‌کرد این فناوری تا پنج سال دیگر عرضه شود، اما با توجه به پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی، او انتظار دارد که عرضه‌ی آن زمان کوتاه‌تری به طول بیانجامد.

یکی دیگر از شرکت‌های هوش مصنوعی، به نام «DeepBrain»، یک سالن یادبود ایجاد کرده است که به افراد این امکان را می‌دهد تا با عزیزان از دست رفته‌ی خود دوباره دور هم جمع شوند.

این سرویس که «Rememory» نام دارد از عکس‌ها، فیلم‌ها و یک مصاحبه هفت ساعته از فرد در حالی که هنوز زنده بوده، استفاده می‌کند. شخص مجازی مجهز به هوش مصنوعی با فناوری‌های یادگیری عمیق است و تصویر آن روی یک صفحه نمایش ۴۰۰ اینچی نمایش داده می‌شود.

در سال ۲۰۲۰، یک برنامه تلویزیونی کره‌ای از واقعیت مجازی استفاده کرد تا یک مادر با دختر هفت ساله‌اش که در سال ۲۰۱۶ درگذشته بود، ملاقات کند.

آن دو می توانستند یکدیگر را لمس کنند، با هم بازی و گفتگو کنند و دختر کوچک به مادرش اطمینان داد که دیگر دردی ندارد.

جانگ جی سونگ(Jang Ji-sung)، یک هدست واقعیت مجازی پوشید و به باغی منتقل شد که دخترش در آنجا ایستاده بود و با لباس بنفش روشن به او لبخند می‌زد.

دسای جزئیات زیادی در مورد ایده‌ی خود ارائه نکرده است اما ری کورزویل(Ray Kurzweil) مهندس سابق گوگل، نیز در حال کار بر روی زندگی پس از مرگ دیجیتالی برای انسان‌ها است. او این کار را برای برای احیای پدرش انجام می‌دهد.

کورزویل ۷۵ ساله گفت که پدرش در سن ۲۲ سالگی فوت کرده و امیدوار است روزی از طریق رایانه با او صحبت کند.

دیدار با درگذشتگان امکانپذیر شد!

او در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل استخدام شد تا روی پروژه‌های جدید شامل یادگیری ماشینی و پردازش زبان کار کند. در سال ۱۹۹۰، او پیش بینی کرد که بهترین شطرنج باز جهان تا سال ۲۰۰۰ به کامپیوتر خواهد باخت و این اتفاق در سال ۱۹۹۷ رخ داد.

کورزویل در سال ۱۹۹۹ پیش‌بینی خیره‌کننده دیگری انجام داد. او گفت که تا سال ۲۰۲۳ یک لپ‌تاپ ۱۰۰۰ دلاری قدرت محاسباتی و ظرفیت ذخیره‌سازی مغز انسان را خواهد داشت.

چشم انداز کورزویل از آینده اینگونه است که ما ترکیبی از انسان و ماشین ایجاد خواهیم کرد که ما را بهبود خواهد بخشید.

 

منبع: دیجیاتو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 88212

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر