قیمت گندم در جهان افزایش یافت / قیمت گندم ایران اصلاح می شود

تصمیم جدید روسیه سبب شد که قیمت جهانی گندم برای تحویل در ماه آگوست (مرداد) حدود 8 دلار رشد کند. اما قیمت جهانی گندم چقدر است و آیا قیمت گندم داخل ارزانتر است یا گندم جهانی؟

قیمت گندم در جهان افزایش یافت / قیمت گندم ایران اصلاح می شود

قیمت گندم در جهان افزایش یافت ،تصمیم جدید روسیه سبب شد که قیمت جهانی گندم برای تحویل در ماه آگوست (مرداد) حدود 8 دلار رشد کند. اما قیمت گندم  در جهان چقدر است و آیا قیمت گندم  داخل ارزانتر است یا گندم جهانی؟ 

پس از جلسات متعدد و رایزنی چهار ماهه گندمکاران با دولت درباره قیمت خرید تضمینی گندم، نهایتا ماجرای بازنگری درقیمت گندم منتفی شد و امسال دولت گندم را کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان از مردم می‌خرد.

گفته می شود این احتمال وجود دارد کع در پی افزایش قیمت گندم در جهان قیمت گندم ایران نیز افزایش یابد 

این رقم در حالی است که کشاورزان به آن انتقاد دارند و معتقدند قیمت جهانی گندم و قیمت گندم در کشورهای همسایه بالاتر از این رقم است و اگر آنها گندم را به دست مشتری‌ جز دولت برسانند، بیشتر سود می‌کنند. حالا سوالی که وجود دارد این است که قیمت جهانی گندم چقدر است؟

همزمان با شروع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت جهانی گندم و ذرت افزایش یافت. پس از افزایش قیمت‌ها، روسیه قراردادی را پذیرفته بود که بر اساس آن امنیت کشتی‌های صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه را تضمین می‌کرد. اما  مسکو به آنکارا، کی‌اف و دبیرخانه سازمان ملل اطلاع داد قراردادی که یک مسیر امن برای کشتی‌های صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه را ضمانت می‌کند، تمدید نخواهد کرد.

پس از اعلام روسیه مبنی بر توقف مشارکت خود در توافق صادرات غلات اوکراین، معروف به توافق «دریای سیاه»، قیمت گندم امروز پنجشنبه نیز به روند تصاعدی خود ادامه داده است.

بر اساس داده‌های بلومبرگ، تا ساعت ۱۰:۰۱ امروز پنجشنبه به وقت مسکو، معاملات آتی گندم با ۱.۲۷ درصد افزایش به ۷۴۰.۲۵ دلار در هر بوشل (واحد اندازه گیری وزن غلات در بازارهای جهانی) رسید.

 بلومبرگ دیروز اعلام کرده بود که هر بوشل گندم برای تحویل در ماه آگوست هشت دلار و ۵۰ سنت افزایش یافت و ۶۷۰ دلار فروخته شد.

وزارت دفاع روسیه روز گذشته هشدار داده بود همه کشتی‌هایی که عازم بنادر اوکراین در دریای سیاه می‌شوند، اهداف نظامی تلقی خواهند شد.

شانه خالی کردن غرب در اجرای بخش مربوط به روسیه در توافق غلات دریای سیاه، مسکو را بر آن داشت تا اجرای این توافق را که شامل صادرات غلات و محصولات کشاورزی اوکراین است، به حالت تعلیق درآورد.

قیمت گندم در بازار ایران

این افزایش قیمت جهانی در حالی رخ داده که بازار داخل ایران از این افزایش قیمت جهانی گندم تاثیری نمی‌گیرد و قیمت گندم مانند سابق است. البته اگر قیمت جهانی گندم حدود ۱۳ هزار تومان باشد، دولت گندم تضیمنی را با قیمت بالاتری از قیمت جهانی از کشاورزان داخل می‌خرد. اما این قیمت باعث انتقاد گسترده کشاورزان شده است چراکه آنها معتقدند اگر نتواند گندم مورد نیاز داخل را تامین کند، مجبور به واردات گندم است و باید آن را با قیمتی بالاتر از قیمت داخلی تهیه کند. این مساله در حالی است که کشاورزان به دولت پیشنهاد می‌کنند به جای خرید گندم با قیمت جهانی، گندم تولید داخل را با قیمت بالاتری از کشاورزان داخل بخرد تا هم درآمد آنها بیشتر شود و هم هزینه دولت برای واردات گندم کاهش پیدا کند.

البته مقایسه قیمت جهانی گندم با گندم داخلی نشان میدهد که قیمت گندم داخل گرانتر از گندم جهانی است. اما مساله مهم این است که هزینه‌های جانبی تولید محصولات کشاورزی به شدت افزایش پیدا کرده و حاشیه سود کشاورزان را کاهش داده است. برای مثال کشاورزان به هزینه خرید بذر، کود، برداشت محصول و مشکلات این چنینی اشاره می‌کنند و معتقدند که اگر به جای گندم کالای دیگری تولید کنند، سود بیشتری می‌برند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97829

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      • کشاورز ستمدیده

        شما گندم رو با دلاری 15هزار حساب کردی که فکر می کنی وارد کنی ارزونتره دلار 50تومنه 700دلار میشه 35، تومن حداقل

      ارسال نظر