قیمت دلار خیز برداشت | دلار چرا گران شد

قیمت دلار امروز نسبت به روز گذشته 400 تا 500 تومان افزایش یافت و اکنون در بازار آزاد با قیمت 49 هزار و 600 تا 700 تومان معامله می‌شود. اما علت رشد یکباره قیمت دلار چیست و چرا دلار گران شد؟

قیمت دلار خیز برداشت | دلار چرا گران شد

طی دو روز گذشته قیمت دلار افزایشی بود و این اسکناس محدوده مقاومتی را شکست و از نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی عبور کرد. به نظر می‌رسد پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی مبنی بر افزایش قیمت دلار در نیمه دوم سال در حال تعبیر شدن است.

روز گذشته قیمت دلار افزایش بیش از ۵۰۰ تومانی داشت و محدوده مقاومتی ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی را شکست. این اسکناس با قیمت ۴۹ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان در بازار معامله شد.

در حالی که سیگنال‌های ورودی به بازار ارز مساعد است و برخی نیز خبر از توافق موقت ایران و آمریکا در پشت پرده می‌دهند اما دلار در حال افزایش قیمت است.

در حالی که در روزهای اخیر اخبار و سیگنال‌های مساعدی به بازار تزریق شده بود که می‌توانست قیمت را کاهشی کند، اما روند افزایشی قیمت دلار این اسکناس را به کانال ۵۰ هزار تومانی نزدیک کرده است. محدوده مقاومتی ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی و ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار شکسته شد و منطقه مقاومتی بعدی برای این اسکناس منطقه قیمتی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومانی است.اما علت رشد یکباره قیمت دلار چیست و چرا دلار گران شد؟

 تقاضای مسافرتی، دلار را بالا کشید امروز بازار ارز فردوسی به‌عنوان قلب معاملات ارز، شاهد رشد تقاضای دلار بود. فعالان بازار ارز افزایش سفرها در روزهای پایانی شهریور و نزدیکی به مراسم اربعین را دلیل اصلی رشد دیروز و امروز دلار عنوان می‌کنند.

 معامله‌گران ورود تقاضای اربعین و افزایش سفر در پایان تابستان را دلیل رشد قیمت این اسکناس می‌دانند. آنها معتقدند خبردرمانی دیگر در این بازار اثری ندارد و بازار در انتظار اخبار قطعی توافق است.

 

در دو هفته گذشته قیمت دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان در نوسان بود و بازار ارزبه ثبات قیمت رسیده بود. اما امروز ۱۲ شهریور ماه دلار ناگهان گران شد و وارد نیمه دوم کانال ۴۹ هزار تومان شد.

گزارششها بازار فردوسی نشان می‌دهد خبر سیاسی یا اقتصادی خاصی به بازار نرسیده که بر قیمت دلار اثر بگذارد. حتی در دو روز گذشته اخبار سیاسی که به بازار رسیده مثبت بود. از جمله کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و چراغ سبز آمریکا به ایران برای افزایش صادرات نفت. انتظار می‌رفت این دو خبر در این هفته روند قیمت دلار را نزولی کند و یا کمک کند که قیمت دلار در محدوده ۴۹ هزار تومان باقی بماند. اما یک روزه ورق بازار ارز برگشت و دلار ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان گران شد.

قیمت دلار در ساعات ابتدایی بازار به ۴۹ هزار و ۷۳۰ تومان رسید و در معاملات فردایی هم تا ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان پیش رفت.

درباره اینکه چرا اخبار مساعد سیاسی اثر کاهشی بر قیمت دلار ندارد، برخی فعالان این بازار می‌گویند، اخبار روزهای اخیر واقعی نیست. آنها درباره اخبار مربوط به توافق موقت ایران و آمریکا می‌گویند که تجربه نشان داده وقتی اخباری با این سطح رسانه‌ای می‌شود یعنی یک جا کار به مشکل خورده و انجام نخواهد شد.

بازیگران بازار ارز با تکیه بر تجربه‌ سال‌های گذشته معتقدند در عالم سیاست هیچ وقت این‌گونه اخبار تا رسیدن به نتیجه کامل منتشر نمی‌شوند.

علت افزایش قیمت دلار چیست؟

معامله‌گران می‌گویند روند بازر عادی است و علت افزایش قیمت دلار نزدیک شدن به آخرین روزهای تابستان است. چراکه اصولا در دو هفته پایانی شهریور تقاضا برای دلار افزایش پیدا می‌کند و همین افزایش تقاضا به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد دامن می‌زند.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که با توجه به انجام سفر اربعین، تقاضا برای خرید ارزهای خارجی از دو هفته قبل افزایش داشته اما قیمت دلار ثابت مانده بود. از طرف دیگر، معامله‌گران می‌گویند میزان تقاضا در بازار چنان نیست که بتواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارتی مهم‌ترین خریدار و فروشنده دلار در اقتصاد ایران خود دولت است و اوست که می‌تواند بازار را دستکاری کند و بر قیمت دلار اثر بگذارد. برای همین برخی از معامله‌گران دنبال علت دیگری برای افزایش قیمت دلار می‌گردند.

برخی از این معامله‌گران معتقدند بازارساز پشت پرده گرانی قیمت دلار ایستاده است. آنها می‌گویند در برخی از ماه‌ها در آستانه پرداخت یارانه‌های نقدی قیمت دلار افزایشی می‌شود و پس از آن دلار دوباره روند کاهشی طی می‌کند. اکنون هم یک هفته تا واریز یارانه‌های نقدی زمان باقی مانده و قیمت دلار روند افزایشی داشته است.

آینده قیمت دلار چه می‌شود؟

اما سوال مهم‌تری که وجود دارد این است که آینده قیمت دلار چه می‌شود؟ پیش از این معامله‌گران اعلام کرده بودند که مرز مقاومتی قیمت دلار 49 هزار و 300 تومان است و اگر دلار این مرز را پشت سر بگذارد، برای قیمت 49 هزار و 500 تومان خیز بر می‌دارد. اکنون دلار محدوده مقاومت دوم را هم پشت سر گذاشته است. اما نکته مهم این است که آیا می‌تواند بالای این محدوده بماند یا نه.

اگر دلار بتواند ظرف چند روز آینده خود را بالای کانال 49 هزار و 500 تومان حفظ کند، احتمال صعود ان به کانال جدید وجود دارد اما اگر این محدوده از دست برود دلار دوباره به نیمه اول کانال 49 هزار تومان بر می‌گردد و مسیر صعود قیمت این اسکناس دشوار می‌شود.

خبردرمانی بی‌فایده است

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مانورها و شوک‌های سیاسی طی هفته‌های گذشته قیمت دلار را به اندازه محدودی کاهش داده بود، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: «این سیاست تکراری است و در گذشته نیز شاهد تاثیر لحظه‌ای و مقطعی چنین اقداماتی بر بازار ارز بودیم. اخبار، تاثیرگذاری خود را بر قیمت دلار از دست داده است.»

وی با تاکید بر وعده‌های مکرر سیاست‌گذار در خصوص ارتباطات مساعد سیاسی خاطر نشان کرد: «در شرایط حال حاضر همان‌طور که در بازار الکترونیک و لوازم خانگی، خودرو و کالاهای مصرفی، دلار با قیمت بالای ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود، تارگت اصلی قیمت ارز نیز همین محدوده‌های مذکور است.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «مانورهای سیاسی اثر خود را در بازار از دست داده است. این در حالی است که اخبار، نهایتا دو تا سه هزار تومان قیمت دلار را پایین می‌آورد و اثر قابل توجهی محسوب نمی‌شود».

آقابزرگی در پاسخ به اینکه چه اقدامی از سوی بانک مرکزی منجر به کاهش واقعی قیمت دلار می‌شود گفت: «کاهش حجم نقدینگی، رشد تولید ناخالص ملی و برقرار مناسبات در سطح عالی اقتصاد با سایر کشورهای دنیا عواملی هستند که می‌توانند قیمت دلار را در محدوده متعادل‌تری نگه دارد.»

این کارشناس اقتصادی نوسان قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی را حرکت طبیعی عنوان کرد و افزود: «این میل دلار به روند افزایشی در بازار ارز تقریبا معقول و منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی است. توانایی عرضه است که تعیین‌‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار است.»

همراهی بازارهای همسایه با دلار تهران

در حالی که اثر اخبار سیاسی در بازار ارز کمرنگ شده است وزیر امور خارجه ایران در بیروت از به‌کارگیری دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها سخن گفت. اینکه ایران از اراده سیاسی لازم برای رسیدن به نقطه توافق و بازگشت همه طرف‌ها به برجام برخوردار است. وی درباره به‌کارگیری دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: «اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز قرار دارد و در چارچوب آن ابتکار، تبادل پیام‌ها بین ما و طرف‌های دیگر در جریان است.»

کاهشی‌های بازار امید دارند در روزهای آینده اخبار قطعی در خصوص حصول توافق روانه بازار شود و دلار در روند نزولی قرار بگیرد.

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه رشد داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۶۳۰ تومان معامله شد و رشد ۴۲۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه افزایش ۴۵۰ تومانی داشت و با رقم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز ۹۰ تومان گران شد و با رقم ۱۳ هزار و ۷۱۰ تومان معامله شد.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104486

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      • ابراهیم

        سلام آقای ریسی یک فکری بحال کارمندان بخصوص معلمان زیر خط فقر هم بکن که با تورم که در دولت جنابعالی بوجود آمده نابودشان کردی راستی معلمان هم جز همین مملکت هستن وبرای بچه های همین جامعه زجر می کشند زندگی در وضعیت بد معیشتی وفلاکت بار و زجر آور معیشتی حقشان نیست لطفا بعنوان پدر مردم لطفی در حق فرهنگیان کارمندان فقیر بکنیید

      ارسال نظر