قیمت دلار امروز ۱۰ دی ۱۴۰۲ / کاهش قیمت دلار و یورو و ثبات نرخ درهم

دلار در بازی قیمت‌ها/ ترس دلار از تحریم جدید

هفته گذشته وال‌استریت ژورنال به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت. این رسانه مدعی شد، ایران تولید اورانیوم نزدیک به سطح تسلیحاتی خود را سه برابر کرده و این نشان‌دهنده بی‌اثر ماندن تلاش‌های دیپلماتیک بی‌سروصدا میان واشنگتن و تهران برای کاهش تنش‌هاست. به نظر می‌رسد این مساله موضوع توافق برجام را در دورنمایی غیرقابل دسترس قرار می‌دهد. اما روز گذشته الن والد، رئیس شرکت مشاوره ترانسورسال گفت: «فکر نمی‌کنم بایدن تحریم‌های ایران را سخت‌گیرانه‌تر از اکنون اعمال کند، مگر اینکه نوعی تشدید در جنگ غزه و اسرائیل رخ دهد که شاید در آن سخت‌تر شدن علیه ایران تفاوت ایجاد کند.» در مقابل، یک کارشناس انرژی در رویترز معتقد است، تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، بیش از پیش تشدید خواهد شد.

 دلار در بازی قیمت‌ها/ ترس دلار از تحریم جدید

قیمت دلار امروز معاملات را با نوسانات محدود به پایان رساند. با وجود اینکه روند عرضه و تقاضا در بازار ارز در تعادل قرار دارد اما معامله‌گران نگران تشدید درگیری‌ها در منطقه جولان هستند که احتمال ریسک‌های سیاسی را بالا برده است.

به گزارش عرشه آنلاین؛ امروز قیمت دلار در تهران با گپ منفی باز شد.اسکناس آمریکایی که در معاملات نقدی روز گذشته در حدود ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شده بود در بازار امروز با ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان شروع به کار کرد و در نیمه ظهر برروی ۵۰ هزار و ۳۸۰ تومان قرار گرفت. 

از سوی دیگر قیمت دلار هرات امروز با ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان راهی بازار شد و در نیمه ظهر تا ۵۰ هزار و ۵۰ تومان پایین آمد. این قیمت در حالی است که روز گذشته قیمت دلار در هرات با ۵۰ هزار و ۱۲۰ تومان بسته شده بود.نرخ حواله درهم نیز امروز اعلام نشد. قیمت درهم روز گذشته با ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان بسته شده بود.

امروز قیمت دلار نوسان محدود ۱۰۰ تومانی داشت و در آخرین معامله روز جاری با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد. بررسی بازار ارز حکایت از تعادل عرضه و تقاضا دارد، اما تقاضا نیز به اندازه‌ای نیست که به جریان‌سازی در بازار منتهی شود.

روز گذشته قیمت دلار رشد ۵۰۰ تومانی داشت و امروز در همان محدوده روز قبل معامله شد. فعالان بازار ارز اخبار مربوط به تشدید درگیری در منطقه جولان را سوخت مناسبی برای افزایشی‌های بازار تلقی می‌کنند. به اعتقاد آنها این موضوع علاوه بر احتمال افزایش قیمت دلار، می‌تواند با وجود اتهام نقش نیابتی ایران در درگیری‌های منطقه، از نظر دورنمای سیاسی برای ایران گران تمام شود.

در این میان، امروز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا اندکی کاهشی است. قیمت اسکناس دلار در لحظه تنظیم این گزارش به ۴۲ هزار و ۹۳۰ تومان رسیده است. روز گذشته این نرخ ۴۲ هزار و ۹۳۲ تومان ثبت شده بود.

 معامله‌گران درباره روند حرکتی قیمت دلار در هرات می‌گفتند که محدوده ۵۰ هزار و ۲۰۰ تا ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان هسته جان‌سخت دلار در بازار یاد شده است که در ۴۰ روز گذشته نتوانسته آن را بشکند. تکنیکالیست‌ها هم می‌گویند که این محدوده مقاومتی دلار در واقع سقف خط روند نزولی در چارت است که برای دلار مهم است.

 به‌ عبارت‌ دیگر اگر قیمت دلار از این سطح مقاومتی عبور کند در گام بعدی برای شکست مرز ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان تلاش خواهد کرد. البته دلار سلیمانیه هم در این چهل روز بالای ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان نرفته بود که در روز شنبه این اتفاق افتاد. براین‌اساس معامله‌گران می‌گویند یا باید قیمت دلار هرات به سمت نرخ دلار سلیمانیه برود یا سلیمانیه با کاهش به قیمت دلار هرات نزدیک شود.

در تهران هم قیمت دلار بیش از یک ماه است که هر زمانی که مرز ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده توان صعود به پله های بالاتر را نداشته و به سمت پایین برگشته است.

تحریم تشدید می‌شود؟

گفتنی است هفته گذشته وال‌استریت ژورنال به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت. این رسانه مدعی شد، ایران تولید اورانیوم نزدیک به سطح تسلیحاتی خود را سه برابر کرده و این نشان‌دهنده بی‌اثر ماندن تلاش‌های دیپلماتیک بی‌سروصدا میان واشنگتن و تهران برای کاهش تنش‌هاست. به نظر می‌رسد این مساله موضوع توافق برجام را در دورنمایی غیرقابل دسترس قرار می‌دهد. اما روز گذشته الن والد، رئیس شرکت مشاوره ترانسورسال گفت: «فکر نمی‌کنم بایدن تحریم‌های ایران را سخت‌گیرانه‌تر از اکنون اعمال کند، مگر اینکه نوعی تشدید در جنگ غزه و اسرائیل رخ دهد که شاید در آن سخت‌تر شدن علیه ایران تفاوت ایجاد کند.» در مقابل، یک کارشناس انرژی در رویترز معتقد است، تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، بیش از پیش تشدید خواهد شد.

به نظر می‌رسد با توجه به دو برابر شدن افزایش فروش نفت بر اساس اعلام سازمان اوپک، تا زمانی که دست ایران برای فروش نفت باز باشد قابلیت مهار بازار ارز و قیمت دلار را دارد. هر چند معامله‌گران، دوام این موضوع را با توجه به اثر تورم، کوتاه‌مدت می‌دانند.

دلار هرات به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشت

گفتنی است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه کاهش داشت. دلار هرات بار دیگر به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشت و با کاهش ۲۵۰ تومانی با قیمت ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه با قیمت ۵۰ هزار و ۳۲۰ تومان معامله شد و کاهش ۲۶۰ تومانی داشت. درهم امارات با ۴۰ تومان کاهش روی قیمت ۱۳ هزار و ۸۱۰ تومانی ایستاد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120430

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر