خبر بانک مرکزی درباره خداحافظی با دلار شصتی

همزمان با کاهش قیمت دلار، پیش بینی رسانه های نزدیک به دولت هم درباره تداوم روند نزولی بازار ارز و سکه داغ شده است

خبر بانک مرکزی درباره خداحافظی با  دلار شصتی

همزمان با کاهش قیمت دلار، پیش بینی رسانه های نزدیک به دولت هم درباره تداوم روند نزولی بازار ارز و سکه داغ شده است و روزنامه کیهان در همین آنچه «جمع‌شدن بساط اخلالگران دانه‌درشت داخلی بیرون دولت»، «برخورد قضائی پشیمان‌کننده با آنها» و «رفع برخی ناهماهنگی‌ها در دولت» خوانده را موجب رفع مشکلات معرفی و گوشزد کرده که «ملی به‌جای دلار باید مبنای مبادلات داخلی و خارجی قرار بگیرد». این روزنامه همچنین از «احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان» خبر داده است.

با این حال همچنان برخی دیگر، بر کاهش ریسک های سیاسی در منطقه خاورمیانه و اثر کمرنگ شدن تنش ها بر کاهش هیجانات در بازار ارز تاکید دارند؛ موضوعی که «ایبِنا؛ رسانه مرجع بانک مرکزی» در گزارش امروز خود بر آن تاکید کرده و تداوم «سیر نزولی قیمت دلار در بازار آزاد همزمان با کاهش تنش‌ها در منطقه» را به عنوان یک گزاره برای آینده محتمل دانسته است؛ موضوعی که به باور این رسانه، احتمال رخداد آن بسیار قوی است. در روایت ها و پیش بینی های رسانه های رسمی نزدیک به دولت، برآورد می شود که دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان عقبگرد کند و تا ۵۸ هزار تومان ریزش را به ثبت برساند. این احتمال از منظر رسانه های نزدیک به دولت ازجمله ایبنا آنقدر قوی است که به گفته آنها، «دلالان» هم می گویند که « باید با دلار شصتی خداحافظی کنیم.»

منتظر گشایش‌های جدید ارزی باشیم؟

معاون بین الملل بانک مرکزی از گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ارزی ایران در برخی کشورها خبر داده و گفته در آینده خبررسانی می‌شود.

منتظر گشایش‌های جدید ارزی باشیم؟

محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی که در جریان سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان به این کشور سفر کرده در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما گفت: در حاشیه اجلاس پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی مذاکرات خوبی با مقامات سازمان‌های بین المللی و بانک‌های مرکزی کشور‌هایی که طرف کاری ما هستند صورت پذیرفت.

براساس اظهارات کریمی، خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی میشود.

به گفته معاون بین الملل بانک مرکزی، بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

کریمی تاکید کرد: ظرف چند روز گذشته توانستیم پرداخت حج عمره امسال را از محل منابع مسدودی خودمان به بانک‌های عربستانی منتقل کنیم و از این جهت یک نگرانی که وجود داشت برطرف شد. اما هدف اصلی در این سفر این بود که این پرداخت‌ها را تبدیل به یک رابطه پولی و بانکی با بانک‌های ذیربط در عربستان بکنیم که این بتواند برای پرداخت‌های عربستان به صورت پایدار در بیاید.

پول بلوکه شده؟

اظهارات این مقام بانک مرکزی در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، ششم شهریور 1402 مدعی شده بود که پول بلوکه‌ای شده‌ای در هیچ کشوری نداریم، می‌توانیم از دارایی‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم.

براساس اظهارات وزیر امورخارجه، پیگیری‌های جدی در دولت سیزدهم برای دریافت پول‌های بلوکه شده انجام شد، سال گذشته ۳۹۰ میلیون پوند مطالبات از انگلیس را که مربوط به قبل از پیروزی انقلاب بود را دریافت کردیم و این‌ در مسیر قانونی و عزتمندانه طی برای مصارفی که خودمان ترجیح دادیم، استفاده شد و صحبت‌هایی همچون نفت در مقابل غذا صحت ندارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 135405

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر