بازنشستگان تامین اجتماعی بخوانند

ماه گذشته دولت سیزدهم در آخرین روزهای پایانی کار خود، لایحه‌ای برای متناسب‌سازی حداقلی‌بگیران هم تدوین کرد که چند روز پیش توسط محمد مخبر به مجلس ارائه شد.

بازنشستگان تامین اجتماعی بخوانند

ماه گذشته دولت سیزدهم در آخرین روزهای پایانی کار خود، لایحه‌ای برای متناسب‌سازی حداقلی‌بگیران هم تدوین کرد که چند روز پیش توسط محمد مخبر به مجلس ارائه شد.

با تدوین و تصویب قانون برنامه هفتم، قوانین جدیدی برای اجرای حقوق بازنشستگان همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد که به موجب جزء ۲ بند "ر" ماده ۲۸ آن درخصوص اجرای متناسب‌سازی، صراحتا در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تأمین‌ اجتماعی مکلف شد در طول سه‌ سال اول برنامه نسبت به متناسب­‌سازی مستمری بازنشستگان «غیرحداقل بگیر» اقدام کند، به‌نحوی که در پایان سال سوم برنامه «نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب شود».

این قانون اما در حالی تصویب شد که برای حداقلی‌بگیران سازمان تامین اجتماعی که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد بازنشستگان این سازمان را تشکیل می‌دهند، مزایایی درنظر نگرفتند و تنها غیرحداقلی‌بگیران را مشمول متناسب‌سازی دانستند.

در این میان اما، اواخر تیرماه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از ارائه لایحه متناسب‌سازی حداقل‌بگیران به مجلس خبر داد و اعلام کرد که باتوجه به اینکه دولت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را پس از ابلاغ قانون بودجه شروع کرد و مبلغی به عنوان علی‌الحساب پرداخت شد و آئین‌نامه لازم به منظور نحوه محاسبه نهایی و مقطوع حقوق بازنشستگان به صورت متناسب‌سازی‌شده در چارچوب قانون برنامه به تصویب هیات وزیران رسید، اما در فرایند بررسی آئین‌نامه مشکلی وجود داشت و آن هم این بود که حداقلی‌بگیران از این متناسب‌سازی محروم شده بودند.

بر این اساس، ۲۰ مردادماه بود که لایحه اصلاح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم پیشرفت از سوی محمد مخبر سرپرست وقت ریاست‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

از همین رو، برای اجرای اصول ۷۴ و ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «لایحه اصلاح جزء (۲) بند (ر) ماده (۲۸) و تبصره (۴) ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، هیئت وزیران با قید دو فوریت به‌تصویب رسیده، برای انجام تشریفات قانونی با ارائه پیوستی تقدیم شد. طبق ماده یک این لایحه، در جزء ۲ بند (ر) ماده (۲۸) قانون، عبارت «غیرحداقل‌بگیر» حذف و تبصره «حداقل مبلغ متناسب‌سازی متعلقه، معادل ۱۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار هر سال بوده و در خصوص افرادی که مستمری آنها به نسبت سنوات بیمه‌پردازی پرداخت می‌شود، این مبلغ متناسب با سابقه پرداخت حق بیمه آنان خواهد بود» الحاق شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در جلسه‌ای که با بازنشستگان و کانون عالی بازنشستگان داشتیم مقرر شد بعد از اعلام آمادگی این دوستان بتوانیم طی چند روز آینده، ثبت‌نام مرحله دوم این تسهیلات را آغاز کنیم.

در ابتدای تیرماه سال جاری، ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی به مبلغ ۳۰میلیون تومان آغاز شد.

بازنشستگان می‌توانستند، با مراجعه به سایت vaam.kabtatamin.ir و تکمیل فرم برای دریافت وام ضروری ۳۰میلیون تومانی اقدام کنند. در هفته‌های اخیر بسیاری از بازنشستگان به دلیل بی‌اطلاعی از ثبت‌نام وام ضروری در دوره قبلی خواستار این وام بودند که زمان دقیق آن از سوی سازمان تامین اجتماعی و آغاز دور جدید ثبت‌نام‌ها اعلان نشده بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص ثبت‌نام مرحله دوم اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سال جاری گفت: جلسه‌ای با بازنشستگان و کانون عالی بازنشستگان داشتیم و مقرر شد بعد از اعلام آمادگی این دوستان بتوانیم طی چند روز آینده، ثبت‌نام مرحله دوم این تسهیلات را آغاز کنیم.

با برگزاری آیین بدرقه نخستین گروه اعزامی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی به مشهد مقدس در ایستگاه راه‌آهن تهران، اجرای طرح "کرامت رضوی" سازمان تأمین‌اجتماعی ـ اعزام رایگان بازنشستگان به سفر زیارتی مشهد مقدس - در سال جاری؛ با حضور میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان؛ محمد اسدی رئیس هیئت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته کشور، علی اصغر بیات نماینده بازنشستگان در هیئت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های وابسته، اعضای هیئت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر و جمعی از معاونان و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شد.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان در این مراسم گفت: سفرهای زیارتی بازنشستگان و اعزام این زائران به مشهد الرضا (ع) کار بسیار خوبی است که سازمان تأمین‌اجتماعی طی سال‌های گذشته آغاز کرده که البته مدتی به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا متوقف شده بود اما بحمدالله از سال ۱۴۰۱ در قالب طرح کرامت رضوی مجدداً آغاز شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 150096

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر