دلار 57 تومانی برگشت؛کنترل دلار تهران با گنده هرات

بازار ارز در حالی امروز را آغاز می کند نوسانات شدیدی در روز شنبه قیمت دلار هرات را به کانال 57 هزار تومان کشاند. گپ منفی در آغاز معاملات و کاهش قیمت درهم امارات، سیگنال‌های نزولی بیشتری به بازار ارسال کردند.

دلار 57 تومانی برگشت؛کنترل دلار تهران با گنده هرات

قیمت دلار در هرات  پائین آمد  قیمت دلار در هرات امروز به کانال 57 هزار تومان برگشت بازار ارز در حالی امروز را آغاز می کند نوسانات شدیدی در روز شنبه قیمت دلار هرات را به کانال 57 هزار تومان کشاند. گپ منفی در آغاز معاملات و کاهش قیمت درهم امارات، سیگنال‌های نزولی بیشتری به بازار ارسال کردند.

به گزارش عرشه آنلاین معامله گران امروز دلار در هرات سعی کردند که مرز مقاومتی 49 هزار و 200 تومان را بشکنند و به سمت نیمه کانال مذکور حرکت کنند اما در این آزمون شکست خوردند.

دربازار دلار رسم است که گفته می شود هرگاه گنده هرات فروشنده شود یا خریدار قیمت دلار در ایران برهم می ریزد

با وجود نزدیکی اربعین بازار هرات نیمه‌تعطیل و بازار سلیمانیه تعطیل است. همچنین با توجه به تغییر سهمیه هر ساله دلاری و یورویی زائران اربعین به دینار در سال جاری، معامله‌گران بازار ارز روند خرید و فروش را ناپایدار می‌دانند. 

امروز بازار ارز تهران در حالی به سراغ دومین روز معاملاتی خود در هفته پایانی مرداد می‌رود که در روز شنبه با نوسانات قابل‌توجهی همراه بود و قیمت دلار هرات به دلیل فشارهای متعدد به کانال 57 هزار تومان کاهش یافت. در آغاز معاملات، دلار هرات با گپ منفی در کف کانال 58 هزار تومان بازگشایی شد که این امر با توجه به گپ منفی در قیمت درهم، سیگنالی برای کاهش بیشتر قیمت دلار بود. در نهایت، معاملات روزانه دلار هرات در سطح 57 هزار و 850 تومان به پایان رسید. نکته جالب توجه معاملات امروز، تعطیلی بازار هرات است که در پی آن قیمت نرخ دهی در کانال هرات با لفظ فردایی زده می‌شود.

قیمت دلار در بازار تهران هم به مانند هرات مسیر نزولی را در پیش گرفت و در میانه کانال 58 هزار تومان در 58 هزار و 550 تومان شروع به کار کرد و در طی معاملات روزانه کاهشی بود. قیمت دلار تهران چندین بار بین 57 هزار و 950 تا 58 هزار و 50 در رفت و آمد بود و در نهایت در معاملات پشت خطی در کف کانال 58 هزار تومان به کار خود پایان داد.

قیمت درهم امارات نیز تحت تأثیر این روند کاهشی قرار گرفت و با گپ منفی 60 تومانی در محدوده 16 هزار تومان بازگشایی شد و به 15 هزار و 890 تومان کاهش یافت. این کاهش قیمت درهم نیز سیگنالی نزولی به بازار ارز ارسال کرد. قیمت درهم امارات آخرین بار در ششم مرداد در کانال 15 هزار تومان نوسان داد.

عوامل متعددی بر این کاهش قیمت تأثیرگذار بودند. از جمله این عوامل، افزایش قیمت اونس طلا به سطح بی‌سابقه 2508 دلار بود که در کنار انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، منجر به تقویت موقعیت طلا و تضعیف دلار شد. این عوامل، همراه با تنش‌های موجود در خاورمیانه و کاهش شاخص دلار، بر بازار ارز تهران نیز تأثیر گذاشت و منجر به کاهش قیمت‌ها شد.

دلار آزاد فعالیت خود در روز‌های ابتدایی مردادماه را در کانال‌های ۵۷ و ۵۸ هزار تومانی آغاز کرد. اما به مرور با افزایش سطح ریسک‌های سیاسی این ارز روند افزایشی جدیدی را آغاز کرد و در گرمای مرداد‌ماه معاملات بازار دلار نیز داغ شد. به‌طور کلی ۲ مساله مناقشات نظامی منطقه‌ای و مسائل مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌توان از جمله مهم‌ترین ریسک‌های سیاسی بازار تهران برشمرد.

 

با ترور اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس در تهران گمانه‌ها نسبت به شروع درگیری مستقیم میان ایران و رژیم صهیونیستی افزایش یافت. اما با گذشت زمان و جدی‌تر شدن مذاکرات آتش‌بس میان طرفین درگیر در نوار غزه به نظر می‌رسد این سیگنال منفی از بازار ارز فاصله گرفته است.

از سوی دیگر سخنان جدید دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز توسط فعالان بازار ارز تهران مثبت تلقی شده است. احتمال روی‌کار آمدن این شخص در دولت جدید آمریکا احتمال افزایش سطح تحریم‌های اقتصادی را افزایش می‌داد. ترامپ در سخنان جدید خود نسبت به بهبود روابط با ایران در دوره ریاست‌جمهوری خود اظهار امیدواری کرده است.

به عقیده برخی فعالان کف بازار این سخنان روی انتظارات تورمی جامعه تاثیر گذاشته و از سطح تقاضای بازار کاسته است. در نتیجه موارد ذکر شده قیمت دلار در بازار روز گذشته حمایت ۵۹ هزار تومانی را از دست داد و در نیمه نخست کانال پایین‌تر به فروش رسید. البته دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران در افت قیمت روز گذشته چندان همراه نشدند. برخی از فعالان ارزی معتقدند که بانک مرکزی هم‌راستا با شروع روند کاهشی جدید اقدام به تقویت بازار دلار و درهم کرده و افت نرخ شدیدتر ۲ ارز مذکور نیز به همین دلیل است.

در نهایت، بازار ارز تهران همچنان تحت تأثیر عوامل داخلی و بین‌المللی قرار دارد و روند کاهشی دلار در هرات می‌تواند پیامدهای بیشتری برای بازار ارز و سکه در تهران به همراه داشته باشد.

افت ۷۵۰ تومانی دلار در یک روز

دیروز شنبه ۲۷ مرداد ماه روند نرخ ارز در معاملات غیررسمی کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات نقدی بازار نیمه تعطیل روز پنج‌شنبه به رقم ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده بود و بازار پشت‌خطی روز جمعه شاهد حضور قیمت این ارز در سطوح قیمتی انتهای کانال ۵۸ هزار تومانی بود. با آغاز به کار رسمی معامله‌گران در صبح روز شنبه افت نرخ شاخص بازار ارز شدید‌تر شد. نرخ دلار ابتدا در نیمه دوم کانال ۵۸ و پس از آن در واپسین معاملات نقدی تا رقم ۵۸ هزار و ۳۵۰ تومان کاهش یافت.

فعالان بازار فردایی در عصر شنبه دلار را حوالی ارقام ۵۸ هزار و ۱۵۰ تا ۵۸ هزار و ۲۵۰ تومان ارائه کردند. روز گذشته یورو و پوند افت نرخ سبک‌تری را تجربه کردند. اسکناس اروپایی با ۳۰۰ تومان کاهش در رقم ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. پوند نیز با ۱۰۰ تومان افت قیمت به رقم ۷۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

از دیگر نکات مهم بازار ارز در روز گذشته می‌توان به کاهش شکاف بازار‌های ارزی کشور نیز اشاره کرد. با عقبگرد دلار آزاد به کانال ۵۸ هزار تومانی و حضور نرخ اسکناس دلار رسمی در کانال ۴۹ هزار تومانی، شکاف میان این ۲ نرخ از ۲۰ درصد کمتر شد و حوالی رقم ۱۸.۹ درصد به ثبت رسید.

اونس ترمز افت سکه را کشید

قیمت سکه طلا در بازار کشور رقمی است که از حاصل‌ضرب قیمت آزاد دلار در نرخ جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه تشکیل می‌شود. روز گذشته همزمان با افت نرخ چشمگیر دلار در بازار غیررسمی انتظار می‌رفت قیمت سکه طلا نیز افت چشمگیری را تجربه کند. اما بررسی معاملات جهانی نشان می‌دهد قیمت طلا، ترمز افت نرخ سکه شده است. قیمت اونس طلا در بازار عصر جمعه به سقف تاریخی ۲ هزار و ۵۰۶ دلاری رسید و در نتیجه قیمت سکه طلا نیز در بازار تهران افت قابل توجهی را تجربه نکرد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در عصر روز گذشته با افت ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در رقم ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

منبع :اقتصادنیوز - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 150599

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر