اتفاقی غیرمنتظره در بازار خودرو؛ کوچ سرمایه گذاران خودرو به بازار طلا!

به گفته کارشناسان، کم شدن حاشیه سود خرید خودرو در مقایسه با سایر بازارها، اشتیاق خریداران و سرمایه گذاران در بازار را کم کرده است.

اتفاقی غیرمنتظره در بازار خودرو؛ کوچ سرمایه گذاران خودرو به بازار طلا!

بررسی بازار خودرو در روز‌های اخیر حکایت از آن دارد که چالش‌های منطقه‌ای و التهابات ارزی تاثیرچندان بر بازار نداشته است و برخلاف انتظارات بازار خودرو در تبعیت همیشگی خود از بازار ارز و نوسانات این روز‌ها نه فقظ تغییر مسیری جدی را در پیش نگرفته بلکه به گفته فعالان بازار، رشد نرخ طلای جهانی بر رکود بیشتر معاملات در بازار خودرو افزوده و موجب کوچ سرمایه گذاران بازار خودرو به بازار ارز و طلا شده است.

 بازار خودرو گر چه همیشه تبعیت تام‌وتمام خود را از نرخ ارز نشان داده است، اما این بار تاثیر کمرنگ‌تری از میزان محدود رشد نرخ ارز گرفته است و با وجود اینکه انتظار می‌رفت با انتشار اخبار سیاسی و منطقه‌ای بازار خودرو متاثر از نوسانات ارزی به صورت چشم گیری افزایش قیمت یابد، اما بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد بر خلاف روند مرسوم، بازار خودرو در هفته اخیر روند آرامی را سپری می‌کند و سایه رکود بر این بازار سنگین‌تر از گذشته شده است.

به گفته کارشناسان، کم شدن حاشیه سود خرید خودرو در مقایسه با سایر بازارها، اشتیاق خریداران و سرمایه گذاران در بازار را کم کرده است و به نوعی از وضعیتی که خودرو برای حفظ سرمایه خریداری می‌شد، خارج شده‌ایم.

از سویی واردات خودرو به کشور هم شدت گرفته و پاسخ به تعهد خودروسازان داخلی هم کم کم در حال انجام است که باعث می‌شود بازار تقریبا ثبات پیدا کند و با کاهش سود خرید و فروش خودرو، دیگر مراجعه به بازار و خرید خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای چندان توجیه اقتصادی ندارد.

این در حالی است که در سال‌های اخیر به دلیل سرمایه‌ای شدن خودرو شور و اشتیاق برای خرید خودرو وجود داشت، اشتیاقی که عمدتا تقاضای کاذب بود نه مصرفی، اما در حال حاضر اینطور نیست که خودرو را بخرند و بدون استفاده نگهداری کنند چرا که دیگر در مقایسه با دیگر بازار‌های مالی، خودرو چندان جذابیتی ندارد به همین جهت خرید‌ها مانند قبل هیجانی نیست چرا که دیگر تحولات سیاسی باعث جهش قیمت خودرو نمی‌شود. هر چند پس از پاسخ موشکی هفته‌های گذشته ایران به اسرائیل انتظار واکنش جدی را در بازار خودرو می‌رفت، اما آرامش این روز‌های بازار گویای کاهش حساسیت بازار خودرو نسبت به این اتفاقات است.

همان طور که گفته شد دیدگاه سرمایه‌گذاران درباره بازدهی سرمایه در بازار خودرو نسبت به دیگر بازارها، دلیل دیگری برای افت تقاضای خودرو است که موجب تشدید رکود و عدم رشد قیمت‌ها شده است درواقع سرمایه‌گذاران این روز‌ها بین بازار‌های پرریسک ترجیح می‌دهند به سمت بازار‌هایی همچون طلا حرکت کنند.

به بیان دیگر می‌توان گفت اگر چه خرید خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای در اقتصاد‌های تورم‌زده یک راهکار موقت برای جبران تورم است، اما هرگز این مسیر نمی‌تواند به اندازه تورم رشد داشته باشد و مانع از ریزش ارزش دارایی‌های ریالی شود و بیشتر نوعی حفاظت موقت از دارایی‌ها در برابر تورم است. حتی در اقتصاد‌هایی که تورم در آن مزمن شده و انتظارات تورمی همیشه در آن پابرجاست، خرید کالا‌های مصرفی مانند خودرو نمی‌تواند دارایی‌های مردم را از شر تورم مصون نگاه دارد.

این در حالی است که قیمت خودرو در ایران به‌دلیل تحریم‌ها، سیاست گذاری‌های اشتباه دستوری و محدودیت‌های اقتصادی در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و عواملی مانند بهای ارز، تورم، نرخ سود و اقبال مصرف‌کنندگان بر بازار خودرو تاثیرگذار بوده، اما واقعیت این است که خرید خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای دیگر نمی‌تواند به طور کامل تورم را جبران کند و در بیشتر موارد تنها به یک توهم سود برای خریداران تبدیل شده و هرگز نمی‌تواند برای خریداران به اندازه تورم واقعی سودآور باشد.

در واقع انتظارات مردم از بازار ارز و خودرو در این روز‌ها تا حدودی منطقی شده است و این انتظارات عقلانی شرایطی را فراهم کرده تا بیشتر مصرف‌کنندگان واقعی به بازار مراجعه کنند به همین دلیل حضور دلالان در بازار‌ها کمتر شده و ثبات جایگزین عطش خرید شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 157049

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر