تب دلار بالا رفت

قیمت دلار در شروع دومین روز هفته با روند افزایشی بازگشایی شد و تا پایان معاملات بازار ارز این رشد پلکانی ادامه داشت.

تب دلار بالا رفت

قیمت دلار در شروع دومین روز هفته با روند افزایشی بازگشایی شد و تا پایان معاملات بازار ارز این رشد پلکانی ادامه داشت. معامله‌گران روند تقاضا را بالاتر از عرضه می‌دانند و می‌گویند،‌ افت و خیرهای دلار در هفته‌های اخیر بسیاری از فعالان بازار را در لاک احتیاطی فرو برده است؛ اما افزایش اخبار نامساعد سیاسی و بالا رفتن احتمال درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی قیمت دلار را به نیمه کریدور ششم نزدیک کرده است.

معامله‌گران افزایش ریسک‌های سیاسی را دلیل شکل‌گیری روند افزایشی قیمت دلار می‌دانند. آنها معتقدند تلاطمات سیاسی روزهای اخیر بهانه خوبی دست سیاست‌‌گذار جهت ایجاد روند صعودی انواع ارز و نوسانگیری داده است.

 بازار طلا و ارز معاملات امروز را با نوسان مثبت نسبت به روز گذشته سپری کرد و قیمت‌ها در سطوح جدید قرار گرفتند؛ روندی که به عقیده معامله‌گران متاثر از «تنش‌های منطقه‌ای» و «ریسک‌های سیستماتیک» و ناشی از هیجانات حاکم بر بازار است.

با این حال، قیمت دلار در بازار هرات که معاملات روز شنبه را در ۶۳ هزار و ۷۰۰ تومان به پایان رسانده بود، امروز را با گپ مثبت ۳۳۰ تومانی در کانال ۶۴ هزار تومان بازگشایی کرد و در عبور از مرز مقاومت در این کانال ناکام ماند. این در حالیست که درهم پس از ساعت ۱۵ امروز کاهش محسوسی را تجربه کرده است و به نرخ بازگشایی بازگشت. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز هم حباب دلاری درهم نیز در ۲۴۲ تومان قرار گرفته است. 

قیمت درهم امارات امروز را با گپ مثبت ۱۰۰ تومانی در ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کرد و در نیمه اول معاملات با افزایش تا ۱۷ هزار و ۶۷۰ تومان بالا رفت و با رسیدن به نیمه دوم معاملات با تغییر روند کاهشی شد و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان خرید و فروش شد.

 

بازار رسمی هم امروز شاهد نوسان مثبت قیمت ها بود و براساس اعلام مرکز مبادله طلا و ارز ایران، قیمت دلار آمریکا به ۵۰ هزار و ۲۵۵ تومان و حواله دلار نیز به ۴۸ هزار و ۶۴۹ تومان رسید. قیمت یورو نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۵۴ هزار و ۶۱۷ تومان و نرخ حواله یورو نیز با افزایش نسبت به دیروز به ۵۲ هزار و ۸۷۳ تومان رسیده است.

بازار طلا و سکه هم امروز مسیری مشابه از بازار ارز را در پیش گرفت و معامله گران شاهد نوسان مثبت قیمت ها نسبت به روز گذشته بودند. قیمت طلای آبشده معاملات امروز را در ۱۸ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش تا ۱۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان پیش‌روی کرد. این فلز گرانبها در نیمه دوم روز با کاهش به ۱۸ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. حباب طلای آبشده هم امروز یک و هفت دهم درصد و نزدیک ۳۱۴ هزار تومان بود و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز چهار میلیون و ۲۸۸ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

معامله‌گران فنی معتقدند محدوده حمایتی طلای آبشده در ۱۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است و کاهش قیمت به پایین سطح یاد شده احتمال مشاهده نوسانات منفی و حرکت به سمت ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را قوت خواهد بخشید. از سوی دیگر، محدوده مقاومتی در ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده است و اگر قیمت بتواند از این سطح عبور کند، مسیر صعودی را در پیش خواهد گرفت.

قیمت سکه امامی هم امروز در ۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بازگشایی کرد و طی یک روند صعودی به کانال ۵۵ میلیون تومان وارد شد. این فلز گرانبهای داخلی در ادامه در محدوده ۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نوسان داد. پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز نشان می‌دهد حباب سکه به ۱۵ میلیون تومان نزدیک شده است و حدود ۱۴ میلیون و ۳۸۷ هزار تومان است. نیم سکه و ربع سکه نیز امروز با افزایش به ترتیب ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نرخ گذاری شدند و سکه گرمی هم امروز در کف کانال نه میلیون تومان در معامله بود.

تکنیکالیست‌ها معتقدند محدوده حمایتی مهم برای سکه امامی در ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و در صورت کاهش قیمت به پایین این سطح، احتمال نوسانات منفی و حرکت به سمت مرز مهم ۵۴ میلیون تومان وجود دارد که می‌تواند فشار بیشتری بر خریداران وارد کند. همچنین گروهی از تحلیلگران با توجه به حباب بالای سکه، معتقدند ورود به بازار در شرایط کنونی نیاز به دقت بیشتری دارد.

نوسانات مثبت طلا و سکه در بازار امروز بر روند معاملات صندوق های طلا هم اثرگذار بود و منجر به شکستن رکورد ارزش معاملات در این صندوق ها شد. ارزش معاملات صندوق های طلا در این لحظه از ۲۴۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است.

در نهایت،‌ فعالان بازار معتقدند وضعیت کنونی بازار طلا و ارز متاثر از نااطمینانی و هیجان است و در این شرایط معامله‌گران آماتور باید با احتیاط بیشتری وارد بازار شوند؛ چرا که حرکات قیمتی اخیر ممکن است به‌صورت موقتی و ناشی از شرایط هیجانی باشد.

پیش بینی قیمت دلار

فعالان بازار ارز روزهای پایانی هر ماه را به جهت کاهش نقدینگی و رسیدگی به حساب‌های مالی روزهای آرامی پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند قیمت دلار در روزهای آینده کاهش محدودی خواهد داشت و قیمت اصلاح می‌شود.

کارشناسان اقتصادی همواره به مسائل سیاسی به عنوان یکی از محرک‌های موثر بر قیمت دلار اشاره می‌کنند؛ اما با وجود ریسک‌های سیاسی که همواره اقتصاد ایران را تهدید می‌کند، چالش اصلی که بازارهای مالی همواره با آن مواجه هستند را در سیاست‌های غلط پولی، رشد بی‌رویه نقدینگی و کسری بودجه ماه‌های پایانی سال می‌دانند.

تحلیلگران معتقدند افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و انتشار داده‌های مثبت از خرده‌فروشی این کشور که نشان‌دهنده تقویت اقتصاد است، به عنوان محرک‌های اصلی رشد بازارها شناخته می‌شود. این در حالی است که داده‌های اقتصادی ضعیف از سایر کشورها و کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نیز به این رشد کمک کرده‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد که ترکیب این عوامل اقتصادی و سیاسی می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر قیمت‌ها و روندهای آتی در بازار طلا و سکه داشته باشد.

منبع: اقتصادنیوز - تجارت نیوز 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 157059

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر