قفل دلار شکست | قیمت جدید دلار و سکه پس از تعطیلات

بازار دلار به مرز مقاومتی رسیده و می‌تواند اندکی از افزایش هفته گذشته خود را اصلاح کند. مقاومت مهم برای دلار تهران 50 هزار و 300 تومان خواهد بود که قیمت دلار می‌تواند بین 49 هزار 600 تومان تا 50 هزار و 300 تومان نوسان داشته باشد

قفل دلار شکست | قیمت جدید دلار و سکه پس از تعطیلات

 قیمت  دلار و سکه پس از چند روز تعطیلی چند شد . قفل دلار بالاخره شکست  .فنی‌ها معتقدند بازار به مرز مقاومتی رسیده و می‌تواند اندکی از افزایش هفته گذشته خود را اصلاح کند. مقاومت مهم برای دلار تهران ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود که قیمت دلار می‌تواند بین ۴۹ هزار ۶۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان داشته باشد

طی معاملات هفته گذشته قیمت دلار تهران پس از ۲۳ روز به کانال ۵۰ هزار تومان برگشت. شکایت ایران از کره جنوبی بابت پول های بلوکه شده ایران، سخت‌تر شدن تبادل زندانیان و تنش بین بانک مرکزی و کانون صرافان، سه دلیلی است که موجب شد تمامی بازارها به مرز مقاومتی برسند. 

هفته گذشته قیمت دلار یک کانال صعود کرد و با افزایش هزار تومانی به کریدور جدید راه یافت. با وجودی که این اسکناس سیگنال‌های مساعد سیاسی را نیز دریافت کرد اما با خبر مربوط به انحلال کانون صرافان در روند صعودی قرار گرفت.

دو خبر اول یعنی شکایت ایران از کره و موضوع سخت‌تر شدن تبادل زندانیان موجب شد تا قیمت دلار بتواند پس از دو هفته مقاومت ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان را بشکند. شکست مرز مقاومت همراه با تنش بانک مرکزی و کانون صرافان بر شدت افزایش سرعت بخشید و قیمت دلار در تهران به بالای مرز ۵۰ هزار تومان رسید. این در حالی بود که قیمت نقدی هرات از سه‌شنبه هفته گذشته در فاصله ۵۰۰ تومانی از فردایی قرار داشت و در ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. با این حال همچنان قیمت دلار در هرات بالای ۵۰ هزار تومان نتوانست تثبیت دهد.

در این مورد گمانه‌زنی‌های مختلفی در بازار وجود داشت. عده‌ای می‌گویند ضعف دلار نقدی در بازار هرات، بخاطر نبودِ تومان است؛ یعنی دلار نقدی در بازار وجود دارد اما تومان نیست. عده‌ای هم معتقدند بالا رفتن قیمت فردایی هرات بخاطر نگاه بازار به درهم امارات است و پایین ماندن دلار نقدی هرات از این نگاه را به دلیل بسته شدن بانک در عصر سه‌شنبه می‌دانستند. 

در روزهای تعطیل یک اطلاعیه از طرف اتحادیه صرافان هرات در بازار دست به دست می‌شد. در این اطلاعیه به تمامی صرافان و اعضای اتحادیه هشدار داده شده بود تا نه در گروه‌های فردایی حظور داشته باشند و نه معامله انجام دهند. عده‌ای از معامله‌گران معتقدند احتمال تعطیلی معاملات فردایی هرات از شنبه قوت می‌گیرد.

معامله‌گران با اشاره به خبر اینکه عربستان اعلام کرده فعلا تصمیمی برای بازگشایی سفارتش در تهران نگرفته، می‌گویند همان‌گونه که احتمال بازگشایی نوسان چندین باره به بازار ارز داد، این خبر هم می‌تواند نوساناتی ایجاد کند. همزمان با این گمانه خبر مذاکرات علی باقری در عمان هم دست به دست می‌شد.

فنی‌ها معتقدند بازار به مرز مقاومتی رسیده و می‌تواند اندکی از افزایش هفته گذشته خود را اصلاح کند. مقاومت مهم برای دلار تهران ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود که قیمت دلار می‌تواند بین ۴۹ هزار ۶۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان داشته باشد. به عقیده معامله‌گران اگر این هفته خبر منفی به بازار بیاید، شاهد خریدار جدید خواهیم بود و در این صورت قیمت دلار می‌تواند مرز مقاومتی ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان را بشکند. این سطح مرز مقاومتی جدید دلار در بازار خواهد بود.

در هفته‌های گذشته موضوع افزایش قدرت‌نمایی آمریکا در منطقه سیگنال‌هایی را به معامله‌گران مبنی بر بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا ‌داد. اما کارشناسان سیاسی اقدام آمریکا برای اعزام جنگنده‌های جدید را به افزایش قدرت‌نمایی این کشور در خلیج فارس تعبیر می‌کنند. آنها می‌گویند هیچ کنش تهاجمی در اعزام تسهیلات نظامی وجود ندارد.

قیمت دلار که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته مرز حساس ۵۰ هزار تومان را حفظ کرده بود، امروز این کانال را از دست داد و مجددا به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت.

قیمت دلار امروز 14 مرداد 1402 به 49 هزار و 850 تومان رسید و معاملات آغاز هفته با این نرخ شروع شد. این کاهش قیمت در حالی است که افزایشی‌های بازار امیدوار بودند امروز هم دلار بالای کانال 50 هزار تومان بماند اما دلار در این کانال مقاومت نکرد و به پایین برگشت.

قیمت دلار هرات هم که در هفته گذشته به 50 هزار تومان رسیده بود، امروز وارد کانال 49 هزار تومان شد. این کاهش قیمت در حالی رخ داده که قیمت دلار از اواسط هفته گذشته افزایشی بود و تا 50 هزار و 300 تومان هم رسیده بود. همان زمان معامله‌گران اعلام کرده بودند که اگر قیمت دلار امروز هم بالای کانال 50 هزار و 100 تومان بماند، احتمال پیشروی قیمت در این کانال بیشتر می‌شود و می‌توان منتظر افزایش قیمت دلار بود.

اما گویا قدرت کاهشی‌های بازار بیشتر بود و معاملات امروز با ورود دلار به کانال 49 هزار تومان آغاز شد. حالا معامله‌گران می‌گویند اگر قیمت دلار تا 49 هزار و 600 تومان پایین بیاید، احتمال کاهش مجدد قیمت دلار وجود دارد و مسیر دلار برای ورود به کانال 48 هزار تومان هموارتر می‌شود.

قیمت دلار تحت تاثیر اخبار و جو مثبت سیاسی کاهشی شده بود و از زمانی که این سیگنال‌ها قطع شد، قیمت دلار هم افزایشی شد. اما امروز هم فضای سیاسی چندان مثبت نبود. چراکه در ابتدای روز خبر رسید که طرح ارتش ایالات متحده برای استقرار نیروی دریایی و تفنگداران دریایی در نفتکش‌های منطقه خلیج‌فارس تشدید تنش ها در این منطقه را محتمل کرده است؛ طرحی که قصد دارد با نظامی کردن نفتکش‌ها، فرصت ایران برای توقیف آن‌ها را سلب کند.

به عبارتی رسانه‌ها از احتمال جنگ نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس خبر داده اند. خبری که می‌توانست منجر به رشد قیمت دلار شود اما نشد. برخی دیگر معتقدند که کاهش قیمت دلار کار دولت است و فعلا بازارساز هنوز منابع لازم برای کنترل بازار را در اختیار دارد و توانسته دلار را دوباره کاهشی کند

دینار جای دلار را گرفت

گفتنی است موضوع افزایش تقاضا خریداران دلار برای اربعین این نگرانی‌ را در میان معامله‌گران به وجود آورده بود که این رشد تقاضا در روزهای آینده همانند سا‌ل‌های گذشته به افزایش قیمت دلار بیانجامد. اما در پایان هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که امسال ارز اربعین به صورت دینار تخصیص خواهد یافت و برای هر متقاضی ۲۰۰ هزار دینار در نظر گرفته شده است.

با تخصیص دینار به جای یورو و دلار به زائران مراسم اربعین، به نظر می‌رسد موضوع ورود تقاضای جدید در هفته جاری فشاری بر بازار ارز وارد نکند.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، تلاش می‌شود بیشتر به صورت غیرحضوری عرضه ارز اربعین انجام شود، در سال گذشته حدود 40 درصد ارز اربعین توسط بانک ملی عرضه شد که امسال در کنار بانک ملی، سه بانک دیگر هم ارز عرضه خواهند کرد.

منبع: اکو ایران - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32537

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر