خبر تازه برای متقاضیان خودرو /زمان تحویل خودروهای سامانه یکپارچه به 1403 موکول می‌شود / موعد نوبت دهی

با توجه به آمارهای منتشر شده درباره تعداد متقاضیان در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، به نظر می رسد عرضه تعداد بیشتری از خودرهای سامانه یکپارچه، به سال 1403 موکول شود.

خبر تازه برای متقاضیان خودرو /زمان تحویل خودروهای سامانه یکپارچه به 1403 موکول می‌شود / موعد نوبت دهی

براساس اعلام نظر «مهدی تقدسی»، مدیر سامانه یکپارچه خودرو، بیش از یک میلیون نفر در سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای مرحله دوم ثبت‌نام کرده‌اند. بااین‌حال هنوز تعداد دقیق متقاضیان خرید اتومبیل از هر خودروساز مشخص نشده است. چهار شرکت سایپا، فرداموتورز، مدیران خودرو و کرمان موتور در این طرح حضور داشتند. آمار فوق‌العاده بالای ثبت‌نام خودرو در این طرح درحالی اعلام می‌شود که تاکنون اخبار مختلفی از نقص سامانه یکپارچه و عدم امکان ثبت‌نام خودرو در این طرح اعلام شده است و هم‌زمان به‌نظر می‌رسد که پس از تکمیل ظرفیت تولید ایران‌خودرو برای سال جاری در طرح یکپارچه اول، این احتمال وجود دارد که ظرفیت تولید سایپا نیز در طرح فعلی تکمیل شود و بنابراین عملاً عرضه خودروهای داخلی با قیمت کارخانه برای امسال متوقف خواهد شد!

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو، بیان کرد بررسی ها نشان می دهد تاکنون بیش از ۱ میلیون نفر توانستند در سامانه یکپارچه فروش خودرو ۵ اولویت خودرویی خود را انتخاب کنند. آمارها گویای این نکته است که هر دقیقه حدود ۲۵۰ نفر این امکان را پیدا می کنند تا با حضور در سامانه یکپارچه نسبت به انتخاب پنچ اولویت خودرویی خود اقدام کنند.

وی درباره دلایل ایجاد اختلال در سامانه یکپارچه طی روزهای گذشته می گوید با توجه به اینکه هر فرد متقاضی می تواند پنج اولویت خودرویی را انتخاب کند، این مساله سبب می شود تا مدت زمان بیشتری را در سامانه باشد و همین اتفاق اختلال در سامانه را موجب می شود.

با توجه به آمارهای منتشر شده درباره تعداد متقاضیان در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، به نظر می رسد عرضه تعداد بیشتری از خودرهای سامانه یکپارچه، به سال ۱۴۰۳ موکول شود. اولین دور عرضه خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، حدود 936 هزار نفر نام نویسی کردند. سهم ایران خودرویی ها تقریبا 780 هزار نفر، سهم خودروسازی سایپا نزدیک به 32 هزار نفر و سهم سایر خودروساز (خودروسازان خصوصی) حدود 124 هزار نفر بود. اما در دومین طرح فروش صمت از مسیر سامانه یکپارچه فاز دوم طرح (انتخاب خودرو توسط متقاضیان) هنوز به نیمه نرسیده شاهد نام نویسی حدود 895 هزار متقاضی هستیم. تعداد متقاضیان تا آخرین روز ثبت نام در 10 خرداد امسال بیشتر نیز خواهد شد و برآرود می شود رکورد دور اول را نیز پشت سر بگذارد.

بنابر اعلام مهدی تقدسی، مدیرعامل سامانه یکپارچه: «امکان دارد موعد تحویل برخی خودروها به سال 1403 موکول شود. میزان ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه بیشتر از ظرفیت سالانه تولید خودروسازان است و همین عامل سبب سرریز تعهدات به سال 1403 خواهد شد. در دور اول عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، موعد تحویل برخی محصولات ایران‌خودرو به سال 1403 موکول شده بود که پس از مدتی امکان تغییر اولویت برای این گروه از متقاضیان فراهم شد. بااین‌حال در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو تعداد متقاضیان بیشتر و تعداد خودروها کمتر است. بنابراین انتظار می‌رود که موعد تحویل خودروهای بیشتری به سال 1403 موکول شود. درصورت وقوع این اتفاق ممکن است برخی متقاضیان از این طرح انصراف دهند و خودروهای مطلوب خود را از بازار آزاد خریداری کنند؛ مسئله‌ای که می‌تواند روند کاهشی قیمت‌ها در بازار را متوقف کند.»

اطلاعات منتشر شده از دور اول پیش فروش خودرویی صمت نشان می دهد تنها تحویل برخی از محصولات ایران خودرو به سال بعد منتقل شده بود و سایر خودروسازان تعهد کرده بودند تا محصولات فروخته شده را در سال جاری به دست متقاضیان برسانند. درست است که سیاست گذار خودرویی امکان انتخاب پنج خودرو را برای هر متقاضی به ترتیب اولویت آن‌ها مهیا کرده، اما با توجه به تعداد کم خودروساز شرکت کننده و تعداد پایین محصول عرضه شده به نسبت دور اول این احتمال نزدیک به واقعیت است که تعداد بیشتری از خودروها در سال آینده تحویل داده شوند.

در مرحله اول ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه نیز 936 هزار نفر ثبت‌نام کردند. از این تعداد ثبت‌نام، حدود 780 هزار نفر متقاضی دریافت محصولات ایران‌خودرو بودند. سهم سایپا از این میزان متقاضی 32 هزار نفر بود. 124 هزار نفر نیز متقاضی دریافت محصولات خودروسازان خصوصی بودند. ایران‌خودرو در مرحله اول سامانه یکپارچه عرضه خودرو تقریباً تمامی ظرفیت تولید سالانه خود را پیش‌فروش کرد و بنابراین در مرحله دوم حضور پیدا نکرد. انتظار می‌رود ظرفیت سایپا نیز در این مرحله تکمیل شود.

آمار خیره‌کننده ثبت‌نام مرحله دوم

براساس آمار رسمی ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو، تا روزهای میانی این طرح 895 هزار متقاضی ثبت‌نام خود را به اتمام رسانده‌اند. با توجه به اینکه همچنان فرصت ثبت‌نام تا دهم خردادماه باقی است، بعید به‌نظر نمی‌رسد که آمار ثبت‌نام این مرحله از یک میلیون نفر فراتر رود. استقبال بیشتر مصرف‌کنندگان از دور دوم سامانه یکپارچه درحالی رخ می‌دهد که علاوه بر محصولات ایران‌خودرو، برخی خودروهای پرطرفدار مونتاژی همچون فیدلیتی و دیگنیتی نیز در این طرح حضور ندارند.

سایپا بیشترین تعداد محصولات را در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو ارائه کرده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان محصولات این شرکت بسیار زیاد باشد. مدیران خودرو نیز با سبد کاملی از محصولات در این دور شرکت کرده است. در سوی دیگر کرمان موتور و فرداموتورز محصولات کمتری را برای عرضه آماده کرده‌اند.

انواع متقاضیان در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو

متقاضیان ثبت‌نام در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو شامل سه گروه می‌شوند. گروه اول متقاضیان عادی هستند که شرط داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و همچنین عدم خرید از خودروسازان طی 48 ماه گذشته برای آن‌ها صدق می‌کند. گروه دوم متقاضیان طرح نوسازی خودروهای فرسوده هستند که علاوه بر موارد فوق، بایستی مالک یک خودرو فرسوده با مدل 1385 به قبل باشند. درنهایت گروه سوم مادران دارای دو فرزند هستند که فرزند دوم آن‌ها از تاریخ 24 آبان 1400 به بعد به دنیا آمده باشد. این گروه برای ثبت‌نام نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی ندارند. بنابراین در عمل افرادی قادر به خرید خودرو هستند که اجازه رانندگی ندارند!

جزییات قیمت و مدل خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه

از ۳ خرداد ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو آغاز شده و تا ۱۰ خرداد این سامانه باز خواهد بود‌.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهمن سال گذشته قیمت برخی خودروهای مونتاژی در بازار افزایش یافت که بدین منظور وزارت صمت برای کنترل بازار، سامانه یکپارچه فروش خودرو را طراحی کرد تا خودروسازان همه محصولات خود را در آن با قیمت شورای رقابت عرضه کنند؛ از ۱۶ اردیبهشت شورای رقابت پس از بررسی‌ها قیمت مصوب برخی خودروها را اعلام کرد که خودروسازان باید از آن تبعیت می‌کردند.

با توجه به مصوب شدن قیمت انواع خودروهای داخلی و مونتاژی توسط شورای رقابت، خودروسازان مکلفند محصولاتشان را در سامانه یکپارچه با قیمت‌های مصوب شورای رقابت عرضه کنند. البته هنوز قیمت برخی محصولات مانند اطلس و شاهین اتوماتیک، کوییک آر مدل جی ایکس، ساینا مدل جی ایکس، ساینا مدل جی ایکس دوگانه سوز اعلام نشده است.

بر این اساس‎؛ شاهین دنده‌ای ۴۲۵ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۳۲۷ میلیون تومان، ساینا S اتوماتیک ۳۲۱ میلیون تومان، کوییک آر دنده‌ای ۲۵۶ میلیون تومان، کوییک اس ۲۶۸ میلیون تومان، ساینا اس ۲۴۸ میلیون تومان، آریزو ۶ پرو یک میلیارد و ۲۴ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان, X۵۵ پرو اتوماتیک ۶۴۵ میلیون تومان, X۲۲ پرو دنده‌ای ۴۸۴ میلیون تومان، آریزو ۵ توربو ۷۳۵ میلیون تومان، فردا SX۵ ‌ ۶۴۵ میلیون تومان، فردا T۵ ‌‌‌, ۸۹۶ میلیون تومان، جک اس سه ۶۳۲ میلیون تومان و جک جی چهار, ۵۲۲ میلیون تومان عرضه شده اند.

گفتنی است‎؛ قیمت‌های مصوب شورای رقابت، برای تحویل در زمان حاضر است و افرادی که در مرحله دوم ثبت نام کرده اند، بر اساس نوبتی که برای آن‌ها تعیین می‌شود به قیمت زمان تحویل مصوب شورای رقابت باید هزینه خرید خودرو را پرداخت کنند.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 89314

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      • علی

        شما که نمیتونید تعهدات خودتونو انجام بدید غلط میکنید با واردات خودرو مخالفت میکنید شرکتای افتابه لگنی

        • ناشناس

          با واردات مخالفت می کنند چون این لگن های بی کیفیت روی دستشون مونده ونادانهایی مثل ما ازشون خرید میکنیم .حیف پول برای این بنجل ها

      • مشکوک

        بعد از پایان ثبت نام دور دوم به شدت قیمت خودرو در بازار آزاد گران خواهد شد

      • مرتضی

        با عقب انداختن موعد تحویل خودرو و انتقال آن به سال ۴۰۳ فقط و فقط میخوان آفتابه لگن های خودشون رو گرونتر به ملت بندازن

      ارسال نظر