بورس تهران فروریخت

روند شاخص کل نشان می‌دهد، نماگر اصلی بورس همواره از نوسانات دلار پیروی کرده و رشد دلار مهم‌ترین سوخت روند صعودی بورس محسوب می‌شود. نزول قیمت دلار نیز در یک هفته گذشته، سبب شد تا شاخص کل به ارقام گذشته خود برگردد و کاهش ارتفاع دهد.

بورس تهران فروریخت

در معاملات روز دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲، شاخصبورس تهران ۶۲ هزار و ۸۰۶ واحد نسبت به روز کاری گذشته افت کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۰۵ واحد پایین آمد. بدین ترتیب شاخص کل در چهارمین پله نزولی متوالی خود سطح حمایتی قدرتمندی را از دست داد.

به گزارش عرشه آنلاین ،شاخص کل هم وزن بورس نیز با کاهش ۱۸ هزار و ۸۸۹ واحدی در رقم ۷۲۹ هزار و ۷۴۶ واحدی ایستاد.

شایعات مربوط به مذاکرات مجدد برجام و سخنان مثبت طرفین در این باب، مجدداً ریسک سیاسی را کاهش داد و نرخ دلار را به کانال ۴۷ هزار تومان رساند. ترس سرمایه گذاران در این هفته تمامی بازارها و حتی بازار سرمایه را با ریزش مواجه ساخته است. در این گزارش به تاثیر کاهش نرخ دلار آزاد بر شرکت‌های بازار سرمایه پرداخته شده است.

 نرخ دلار معامله شده محصولات بورس کالا بین ۳۵ تا ۴۱ هزار تومان است و فاصله قابل توجهی با نرخ دلار ۵۰ هزار تومانی هفته گذشته دارد. این فاصله پوشش ریسک قابل توجهی را برای شرکت‌های بازار سرمایه ایجاد نموده است. بنابراین ریزش نرخ دلار تا محدوده ۴۰ هزار تومان سود مورد انتظار شرکت‌ها را کاهش نخواهد داد.

برای بررسی سابقه ریزش نرخ ارز و اثر گذاری آن بر بازار سرمایه لازم است سال‌های ۹۷ و ۹۸ مورد بررسی قرار گیرد.  از تاریخ ۵مهر تا ۲۱آذر ۹۷  نرخ دلار از ۱۷۵،۸۸۳ ریال به ۹۷،۱۰۰ ریال (معادل ۴۳ درصد ریزش) کاهش یافت. در این بازه زمانی شاخص کل ۸.۴ درصد و شاخص هم وزن نیز ۱۲ درصد کاهش یافت. اما در بازه یکساله از ۲۱آذر ۹۷ شاخص کل ۱۰۵ درصد و شاخص هم وزن ۲۷۹ درصد رشد کرد. در بازه زمانی ریزش نرخ دلار در سال ۱۳۹۷، نرخ نیما مرجع نرخ گذاری محصولات در بورس کالا بود و به همین دلیل پوشش ریسک قابل توجهی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کرد. پس می‌توان با تجربه تاریخی سال ۱۳۹۷ نتیجه گرفت ریزش دلار در اثر کاهش ریسک سیاسی اثر کمتری بر بازار سرمایه دارد و در یک بازه زمانی یکساله با توجه به بهبود وضعیت شرکت‌ها از بعد مبادلات ارزی، راه اندازی طرح‌های توسعه و ... بازدهی بهتری برای شرکت‌ها محقق می‌شود.

شاخص کل فرابورس نیز با ریزش ۵۱۲ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۵۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با ریزش ۳ هزار ۴۸۲ واحد به سطح ۱۳۴ هزار و ۱۲۵ واحد رسید.

شاخص بورس

در این باره تجارت نیوز نوشت روند شاخص کل نشان می‌دهد، نماگر اصلی بورس همواره از نوسانات دلار پیروی کرده و رشد دلار مهم‌ترین سوخت روند صعودی بورس محسوب می‌شود. نزول قیمت دلار نیز در یک هفته گذشته، سبب شد تا شاخص کل به ارقام گذشته خود برگردد و کاهش ارتفاع دهد.

 بررسی روند معاملات امروز بورس نشان می‌دهد، معاملات بازار سهام در دقایق ابتدایی تا حدودی در طرف مثبت نوسان بسته شد. اما رفته رفته با افزایش فشار عرضه رنگ قرمز در نقشه بورس نمایان‌تر شد و اکثر نمادهای بازار سهام کاهش قیمت داشتند. به طوری که ارزش حدود ۸۳ درصد نمادهای بازار سرمایه در روز جاری کاهش داشته است.

نگاهی به معاملات دلار نشان می‌دهد، اسکناس آمریکایی در یک هفته گذشته روز‌به‌روز نرخ‌های پایین تری را شناسایی کرده و همین امر سبب شد تا بازار سهام نیز تحت تاثیر نزول دلار قرار گیرد.

به این ترتیب بورس در روز‌های گذشته کاهش ارتفاع داد. به طوری که در اولین روز معاملاتی هفته، پس از شکست کانال ۵۰ هزار تومانی توسط دلار، شاخص کل ۷۳ هزار و ۳۸۱ واحد معادل ۳.۲۱ درصد ریخت. همچنین در روز گذشته و امروز نیز این روند ادامه یافت.

شاحص بورس

شاخص کل کانال 2.2

چرا که معاملات بورس روز جاری نشان می‌دهد، با وجود رشد اندک در آغاز معاملات، روند نزولی بورس ادامه یافت. به طوری که شاخص کل، طی برآیند معاملات امروز حدود ۶۲ هزار و ۸۰۶ واحد دیگر معادل ۲.۸۴ درصد این شاخص کاهش ارتفاع داد و همین امر سبب شد تا کانال قدرتمند ۲.۲ میلیون واحدی از دست برود. در نهایت نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در تراز دو میلیون و ۱۴۵ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد.

همچنین شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با افت ۲.۵۲ درصدی به سطح ۷۲۹ هزار و ۷۴۶ واحدی برگشت.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون و ارزش معاملات را ۹ هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج هزار و ۱۶۱ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی رخ داده در این محدود‌ه‌ها نشان می‌دهد حقوقی‌های بازار تا حدودی قصد خرید دارند. می‌توان گفت اگر رفتار توده‌ای بازار سرمایه در قبال ترس از ریزش بیشتر دلار نبود، شاخص کل ابرکانال ۲.۲ میلیون واحدی خود را از دست نمی‌داد.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم وبملت، دی و ثفارس بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، وبملت و شستا به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

بکام با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، وتوس نیز با افت هفت درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91788

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر