نامه ای که سهامداران بورس را به خاک سیاه نشاند +توضیح شبانه وزیر اقتصاد

معاملات بازار سهام با انتشار یک نامه در فضای مجازی دنبال شد، نامه‌ای که زمزمه‌های آن و شایعات پیرامون آن از روزهای گذشته به گوش میخورد.

نامه ای که سهامداران بورس را به خاک سیاه نشاند +توضیح شبانه وزیر اقتصاد

معاملات  بازار سهام با انتشار یک نامه در فضای مجازی دنبال شد، نامه‌ای که زمزمه‌های آن و شایعات پیرامون آن از روزهای گذشته به گوش میخورد.

مشخص‌شدن دلیل ریزش بورس در اردیبهشت امسال، امروز همۀ شاخص‌های عملکردی بورس را منفی کرد. امروز تصویر نامه‌ای درمورد افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان منتشر شد. این نامه در واقع ابلاغیۀ مصوبۀ دولت بود. 

مومنی، کارشناس بازار بورس در این مورد می‌گوید: در ابلاغیۀ دولت تاریخ جلسۀ هیئت وزیران ۱۷ اردیبهشت نوشته شده؛ یعنی ۵۱ روز پیش. در آن زمان شاخص در محدوده ۲.۴ میلیونی بود و پس از آن شاخص روند نزولی پیدا کرد. این اتفاق موجب شده برخی گمانه‌زنی کنند و افزایشِ فروش سهام در آن زمان را به داشتن اطلاعاتِ خاص ربط بدهند.

معاملات امروز بازار سهام با انتشار یک نامه در فضای مجازی دنبال شد، نامه‌ای که زمزمه‌های آن و شایعات پیرامون آن از روزهای گذشته به گوش میخورد.

در نامه منتشر شده در فضای مجازی در جلسه هیات وزیران در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۱۷ افزایش ۴۰ درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به نرخ ۷ هزار تومان به تصویب رسیده است.

بله ۵۵ روز قبل افزایش نرخ خوراک به تصویب دولت رسیده است و امروز صدای آن در آمده است و بازار سهام در این مدت در کما بوده است.

در اولین روز بعد از تصویب افزایش نرخ خوراک شاخص کل بورس اوراق بهادار یکی از سیاه ترین روزهای معاملاتی خود را پشت سر گذاشت و با ریزش بیش از ۱۲۰ هزار واحدی همراه شد.

ریزشی که هیچکس دلیل شدت آن را نمی‌دانست و همه در آن روز دنبال دلیل برای قفل شدن بازار در صف فروش بودند فارغ از آنکه برای یافتن دلیل باید رانت داشته باشند و نه قدرت تحلیلی!

بورس تهران درحالی ۲ ماه گذشته با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بوده است که در این مدت انتشار نامه ایران خودرو مبنی بر توقف خط تولید و همچنین انتشار نامه امروز مبنی بر افزایش نرخ خوراک حاکی از یک شکاف اطلاعاتی مهم بین سهامداران خرد و شرکت‌ها و افراد وابسته به ارگان‌های دولتی‌ می‌باشد.

در روز ۱۸ اردیبهشت  و ریزش سنگین بورس آن را دوشنبه سیاه نامیدیم اما به نظر امروز سیاه‌ترین روز در تقویم سرمایه گذاری کشور باشد روزی  که متوجه می‌شوید افرادی با داشتن رانت اطلاعاتی آوار سهامشان را بر سر سهامدار خرد ریختند و سود کردند و  رفتند!

تاریخِ مصوبۀ نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اشتباه است؟

افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در جلسۀ ۱۷ اردیبهشتِ دولت تصویب نشد و برای اعلام نظر کارشناسی به یکی از کارگروه‌های دولت رفت.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره حواشی اخیر ریزش بورس در هفته‌های گذشته گفت: موضوعِ افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در جلسۀ ۱۷  اردیبهشتِ دولت تصویب نشد و برای اعلام نظر کارشناسی به یکی از کارگروه‌های دولت رفت.

به گزارش فارس، این کارگروه اواخر خرداد نتیجه را اعلام کرد و چند روز بعد هم موضوع تصویب شد اما دبیرخانۀ دولت با بی‌دقتی تاریخ مصوبه را اشتباه نوشته.

واکنش خاندوزی به ادعای ارتباط افزایش نرخ خوراک گاز صنایع با سقوط ارزش بورس

سخنگوی اقتصادی دولت شایعات مطرح شده درباره تصویب افزایش سقف گاز صنایع در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت دولت و هرگونه ارتباط آن با سقوط شاخص بورس در آن مقطع را رد کرد.

واکنش خاندوزی به ادعای ارتباط افزایش نرخ خوراک گاز صنایع با سقوط ارزش بورس

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، برخی سایت‌ها و فعالان فضای مجازی امروز مدعی شدند «دولت هفدهم اردیبهشت ماه نرخ خوراک گاز صنایع را به ۷ هزار تومان افزایش داد و همزمان شاخص بورس هم ۱۵۰ هزار واحد و پس از آن ظرف دو ماه تا ۳۵۰ هزار تومان سقوط کرد؛ درحالی‌که مصوبه دولت در این باره ۵۰ روز بعد به دست سهامداران رسید که موجب شد سهامداران حقوقی با استفاده از رانت اطلاعاتی به سودهای کلان دست یابند و سهامداران خُرد ۴۰% ضرر کنند».

«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت با رد این ادعا به خبرنگار ایرنا گفت: «این سوءبرداشت ناشی از عدم دقت حوزه اداری دبیرخانه هیأت دولت بود و اگر چه این موضوع در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت وزیران مطرح شد اما تصویب نشد و برای بررسی و اعلام نظر کارشناسی به یک کارگروه و کمیته‌ ارجاع شد».

وی خاطرنشان کرد: «کمیته و کارگروه مذکور اواخر خرداد ماه نتیجه بررسی‌ها را به هیأت دولت اعلام کرد و در واقع زمان نهایی تصویب و ابلاغ مصوبه مذکور اواخر خرداد ماه بوده است و در جلسه ۱۷ اردیبهشت هیأت دولت، هیچ تصمیم قطعی در این خصوص غیر از ارجاع امر به یک کارگروه و کمیته اتخاذ نشده بود».

درخواست سازمان بورس از شرکت‌ها برای شفاف‌سازی

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نامه‌ای خطاب به شرکت‌ها خواستار شفاف‌سازی درباره اخبار و شایعات منتشر شده در خصوص نرخ گاز خوراک و سوخت در سال ۱۴۰۲ شد

وی از شرکت‌های مشمول خواست که در اجرای مفاد دستورالعمل اجرای افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، در صورت هر گونه تغییر در نرخ گاز خوراک یا سوخت دارای آثار مالی با اهمیت بر نتایج عملکرد شرکت، مراتب را در اسرع وقت به همراه آثار مالی مربوطه به نحو مقتضی افشا کنند.

منبع: اقتصادآنلاین 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94433

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر