سیگنال جلسه مهم برجامی شورای امنیت به بازار دلار و سکه

سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد که نشست شورای امنیت درباره قطعنامه 2231 و ایران، روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. معامله‌گران بازار ارز غالبا در هنگام مواجهه با جلسات شورای امنیت درباره ایران فعالیت‌های کاهشی را کمتر می‌کنند

سیگنال جلسه مهم برجامی شورای امنیت به بازار دلار و سکه

قیمت دلار امروز روند نداشت و همانند دیروز در کف کریدور ۵۰ هزار تومانی بسته شد.قیمت دلار در معاملات این روزها آرام ندارد معامله‌گران بازار ارز در انتظار  روز پنج شنبه و نشست شورای امنیت سازمان ملل هستند. بازیگران این بازار ترجیح می‌دهند اگر دلاری هم دارند، مبادله نکنند!

سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد که نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و ایران، روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. معامله‌گران بازار ارز غالبا در هنگام مواجهه با جلسات شورای امنیت درباره ایران فعالیت‌های کاهشی را کمتر می‌کنند

 دلار در معاملات این روزها آرام ندارد و به اخبار حساس‌تر شده است؛ با یک قوره سردی می‌کند و با یک مویز گرمی‌اش می‌شود.امروز 14 تیرماه قیمت دلار با رقم 49 هزار و 950 تومان آغاز به کار کرد؛ اما تنها نیم ساعت از شروع بازار نگذشته بود که این اسکناس خود را به کانال 50 هزار تومان رساند.

در نهایت دلار در کانال بالاتر و در کف کریدور ۵۰ هزار تومانی بسته شد. به تعبیر فعالان بازار ارز نوسان محدود اسکناس آمریکایی در انتظار نشست‌ شورای امنیت سازمان ملل است.

موضوع نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص ایران است که ‌فردا پنجشنبه ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود. معامله‌گران بازار ارز معتقدند نتیجه این نشست چه مثبت و چه منفی می‌تواند در قیمت دلار تاثیرگذار باشد. این در حالی است که عرضه دلار همچنان در بازار محدود است و معامله‌گران چشم به اخبار فردا دارند.

باربارا وودوارد سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد که نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه 2231 و ایران، روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. معامله‌گران بازار ارز غالبا در هنگام مواجهه با جلسات شورای امنیت درباره ایران فعالیت‌های کاهشی را کمتر می‌کنند و رو به بالا معامله می‌کنند. با توجه به آنکه گاردین هم اخیرا اعلام کرده که انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال نقض برجام و تمدید تحریم‌های موشکی ایران پس از مهلت تعیین شده در برجام هستند، این خبر می‌تواند دست معامله‌گران افزایشی را در برابر کاهشی‌های بازار بازتر کند.

اعتراض شرکت های پتروشیمی به جایی نرسید و مصوبه هیئت وزیران با همان سوخت هفت هزار تومانی به شرکت ها ابلاغ شد.  گمانه زنی های تحلیلگران مبنی بر احتمال کسری بودجه برای دولت هم به واقعیت نزدیک تر  شده است چرا که مدیرعامل پتروشیمی فناوران هم اعلام کرده که مطالبه های ایشان برای نحوه محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها با توجیه کسری بودجه مواجه شده است. این اتفاق از دو نظر می تواند به ضرر بازار ارز تمام شود چرا که کسری بودجه دولت می تواند انتظارات کاهشی در بازرا ارز را متوقف کند و کف نرخ دلار را در ذهن معامله گران افزایش دهد زیرا با نرخ های کمتر دلار بحران کسری بودجه دولت فراگیرتر می شود. از طرف دیگر با توجه به آنکه شرکت های پتروشیمی و متانول ساز اعلام کرده اند که این نرخ صرف اقتصادی تولید ندارد با کاهش تولید و ارزآوری شرکتهای پترشیمی به عنوان یکی از مهم ترین تامین کنندگان ارز کشور، منابع ارزی محدود می شود.

پرچمداری دلار تهران در بازارهای همسایه

امروز معامله‌گران بازار ارز همچنان نسبت به روند قیمت دلار سردرگم هستند. فعالان این بازار معتقدند سیاستگذار، دلاری برای عرضه در بازار ندارد از همین‌رو مجبور است با سیگنال‌های مختلفی که مدام هم تکذیب می‌شود قیمت دلار را سرکوب کند.

امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور نیز همانند تهران نوسان کاهشی محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۹۹۰ تومان مبادله شد. قیمت دلار سلیمانیه ۴۹ هزار و ۶۲۰ تومان شد و درهم امارات بدون تغییر و با قیمت ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله شد. همچنان دلار تهران پرچمدار بیشترین قیمت در بازارهای همسایه است

قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا در راستای نوسان‌های جزیی روزهای اخیر، امروز نیز کاهش نامحسوسی را به ثبت رساند.

قیمت دلار امروز، چهار‌‌‌‌‌‌شنبه 14 تیر ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در سطح 41 هزار و 259 تومان قرار گرفته است.

همچنین قیمت یورو که روز گذشته در کانال 45 هزار تومانی قرار گرفته بود امروز به کانال 44 هزار تومان بازگشت و با کاهش تقریبا 75 تومانی رقم 44 هزار و 976 تومان را نشان می‌دهد.

قیمت درهم امارات نیز در سطح 11 هزار و 234 تومان اعلام شده است.

نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب 37 هزار و 509 تومان، 40 هزار و 887 تومان و 10 هزار و 213 تومان درج شده است.

همچنین قیمت هر گرم طلا 18 عیار امروز 14 تیر 1402 در مرکز مبادله ارز و طلا در سطح 2 میلیون و 323 هزار تومان قرار دارد.

قیمت ارز توافقی

قیمت انواع ارز در سایت کانون صرافان نیز امروز با تغییرات محسوسی همراه نشده اما همچنان در مسیر نزولی کم شیبی قرار گرفته است

 قیمت دلار امروز ‌ چهار‌شنبه 14 تیر ۱۴۰۲ به صورت توافقی در سایت کانون صرافان ایرانیان (تا حوالی ساعت 13) بطور میانگین 41 هزار و 257 تومان اعلام شده که نسبت به روز گذشته تغییر زیادی نداشته است.

در همین سایت قیمت یورو توافقی نیز به کانال 44 هزار تومانی بازگشته و با کاهش 65 تومانی نسبت به روز گذشته، رقم میانگین 44 هزار و 977 تومان برای آن درج شده است.

قیمت درهم امارات به صورت توافقی بطور میانگین  معادل 13 هزار و 346 تومان اعلام شده است.

این نرخ‌ها در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد یعنی قیمتی که بانک مرکزی آن را غیررسمی می‌خواند در سطح بالاتری قرار دارد؛ قیمت دلار در بازار آزاد با اختلاف تقریبا 9 هزار تومانی در کانال 50 هزار تومان قرار دارد.

منبع: تجارت نیوز - اکوایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95705

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر