اتفاق ترسناک برای دریاچه ارومیه؛ هوا گرم شود دریاچه ارومیه خشک می شود

این آب کم عمق است و همچنان وضعیت دریاچه ارومیه ناپایدار و بحرانی است. با فرا رسیدن اولین روزهای گرما این آب تبخیر می‌شود و بستر دریاچه خشک می‌شود.

اتفاق ترسناک برای دریاچه ارومیه؛ هوا گرم شود دریاچه ارومیه خشک می شود

تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که خبر از رسیدن آب به بندر شرفخانه بعد از بیش از یک دهه می‌دهد.

صفحات منتشر کننده این فیلم نوشته‌اند درست است که بعد از یک دهه این اتفاق مهم افتاده اما این آب کم عمق است و همچنان وضعیت دریاچه ارومیه ناپایدار و بحرانی است. با فرا رسیدن اولین روزهای گرما این آب تبخیر می‌شود و بستر دریاچه خشک می‌شود. به همین دلیل مسئولان باید برای رهاسازی کامل حق آبه دریاچه ارومیه اقدام کنند و هر کاری از دستشان می‌آید انجام دهند تا تراز دریاچه به حد نرمال برسد

مواجه شدن دریاچه ارومیه با پدیده "دریاچه سالی" / آغاز مدیریت هوشمند آبی برای باغات کشاورزی اطراف دریاچه

هر روز خبرهای تازه ای از دریاچه ارومیه منتشر می شود و امید به احیای ان را در دل مردم ایران بیشتر می کند .در حالی که کارشناسان معتقدند این دریاچه دیگر به روزهای اوج خود باز نخواهد گشت و سالیان سال باید بارندگی ها ادامه داشته باشد تا دریاچه جانی دوباره بگیرد.

رکنا نوشت :تجمع لایه های رسوب در برخی از نقاط دریاچه باعث شده تا آب در آن نفوذ نکند و مثل آینه بر سطح آن بماند و با در معرض آفتاب قرار گرفتن تبخیر شود.

نگرانی فعالان محیط زیست از این است که حقایق دریاچه ارومیه به این سادگی نیست که می بینید.کشاورزان با موتور پمپاژی قوی در حال برداشت هستند تا با آبیاری باغات خود سیب تولید کنند و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نسبت به این اقداما برخوردی ندارند .

 دریاچه ارومیه در حالت پرشدگی 24 میلیاردآب و سالانه 2 میلیارد مترمکعب تبخیر دارد. ولی درحال حاضر دو و نیم میلیارد متر مکعب آب دارد که بر اثر تبخیر در فصول گرم نهایتا 500هزار لیتر آب آن باقی می ماند. علاوه بر اینکه در این شرایط برداشت اّب برای کشاورزی همچنان از دریاچه انجام می شود.

براساس گزارش های رسیده، از زمانی که بارش ها باعث آبگیری دریاچه شده باغات سیب اطراف دریاچه با پمپاژ آب از بستر دریاچه باغات خود را آبیاری می کنند.

لازم به یاد آوری است که ستاد احیای دریاچه ارومیه در دوره مدیریت کلانتری رئیس وقت سازمان محیط زیست تشکیل شده است.در این راستا دو دسته اقدامات سازه ای صورت گرفت که مسئولیتش با وزارت نیرو بود .دسته اول اقدامات سخت افزاری مانند احداث سد چپرآباد و تونل انتقال آب کانی سیب، انتقال پساب شهرهای ازومیه و تبریز و دسته دوم اقدامات نرم افزاری مانند طرح نکاشت و بهکاشت و مدیریت چاههای کشاورزی بود 

فاجعه دریاچه سالی برای دریاچه ارومیه

  با توجه به اینکه امسال بارش های حوزه دریاچه ارومیه فرانرمال بوده و در 20 سال اخیر بی نظیر بوده و باعث شده دریاچه آبگیری شود. آنچه امروز دریاچه ارومیه با آن رو به روست فاجعه « دریاچه سالی » بودن است. یعنی در ترسالی آب دارد و در خشک سالی که ممکن است چندین سال طول بکشد خشک می شود

دیگر رسانه ها

کدخبر: 136666

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر