دحوالارض ۱۴۰۳ چه روزی است؟ آداب روز دحوالارض

دحوالارض ۱۴۰۳ چه روزی است

دحوالارض ۱۴۰۳ چه روزی است؟ آداب روز دحوالارض

۱۴ خرداد روز دحوالارض ۱۴۰۳ به معنای “گسترانیدن زمین” است و یکی از روزهای مهم در تقویم ما شیعیان است که در میان مسلمانان جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

۱۴ خرداد روز دحوالارض ۱۴۰۳ به معنای “گسترانیدن زمین” است و یکی از روزهای مهم در تقویم ما شیعیان است که در میان مسلمانان جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این روز خداوند زمین را از زیر آب‌ها خارج کرد و خشکی‌ها سردرآوردند. این رویداد نشان‌دهنده آغاز زندگی در روی زمین و شروع شکوفایی طبیعت است. این روز با فضیلت و معنوی، به عنوان یکی از چهار روز بزرگ در اسلام شناخته می‌شود و در مورد آن روایات بسیاری از پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) نقل شده است.

دحوالارض ۱۴۰۳ چه روزی است

تاریخ دقیق روز دحوالارض به شمسی:

۱۴۰۳/۰۳/۱۴

دوشنبه – ۱۴ خرداد ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز دحوالارض به قمری:

۱۴۴۵/۱۱/۲۵

‫الاثنین‬ – ۲۵ ذ‌ی‌القعده ۱۴۴۵

تاریخ دقیق روز دحوالارض به میلادی:

2024-06-03

Monday – 2024 June 03

دحوالارض چه روزی است

روز دحوالارض در تاریخ ۲۵ ذی‌القعده واقع شده است. بر اساس روایات اسلامی، در روز دحوالارض خداوند کره زمین را که زیر آب بود برای حیات انسان آماده کرد و به همین دلیل روز بیست و پنجم دارای اهمیت و تقدس ویژه‌ای است. مسلمانان در این روز به عبادت و دعا پرداخته و اعمال خاصی را انجام می‌دهند تا از فضیلت‌های این روز بهره‌مند شوند.

دحوالارض چیست

دحوالارض به معنی «بسط و گسترش زمین» است که به فرمان خدا، زمین از زیر آب‌ها خارج شد و برخی از نقاط زمین که مملو آب بود، شروع به خشک شدن نمود. دحوالارض یعنی روزی که خداوند کره زمین را برای حیات آماده کرد. کعبه شریف و بیت الله الحرام اولین مکانی بود که در این روز از زیر آب سر بیرون آوردند و سپس بعد از آن یک چهارم زمین به صورت خشکی در آمد.

فضیلت روز دحوالارض

بر اساس احادیث و روایات معتبر اسلامی، روز دحوالارض از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و این روز در روایات و احادیث اسلامی به عنوان یکی از روزهای بزرگ و با فضیلت معرفی شده است. امام رضا (ع) در یکی از احادیث خود می‌فرمایند: “روز دحوالارض روزی است که رحمت خداوند بر بندگانش گسترده می‌شود و دعاها مستجاب می‌گردد.”

استجابت دعا: در روز دحوالارض دعاهای مؤمنان پذیرفته می‌شود.

گسترش رحمت الهی: خداوند در این روز رحمت خود را بر زمین و بندگانش نازل می‌کند.

تقرب به خدا: انجام اعمال نیک و عبادات در این روز باعث نزدیکی بیشتر به خداوند می‌شود.

اعمال دحوالارض چیست

روزه گرفتن در روز دحوالارض از اعمال بسیار توصیه شده است. روزه‌داری در این روز علاوه بر تقرب به خداوند، باعث تطهیر روح و جسم نیز می‌شود.

یکی از اعمال مهم در این روز، خواندن نماز مخصوص دحوالارض است. این نماز دو رکعتی بوده و در هر رکعت بعد از قرائت سوره حمد، پنج بار سوره شمس خوانده می‌شود. این نماز باعث افزایش برکت و فیض الهی در زندگی انسان می‌شود.

خواندن دعاها و نیایش‌های ویژه روز دحوالارض از دیگر اعمال مستحب است. یکی از دعاهای معروف در این روز، دعای “اللهم انی اسألک بمجدک العظیم” است که فضیلت‌های زیادی دارد.

صدقه دادن و کمک به نیازمندان در این روز بسیار توصیه شده است. این عمل خیرخواهانه باعث جلب رحمت الهی و افزایش برکت در زندگی می‌شود.

زیارت امام رضا (ع) در روز دحوالارض از اعمال مستحب است. اگر امکان حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) وجود نداشته باشد، زیارت از راه دور نیز ثواب زیادی دارد.

گفتن ذکرهای مخصوص و تسبیح در این روز از دیگر اعمالی است که به تقرب به خداوند کمک می‌کند. ذکرهایی مانند “سبحان الله”، “الحمدلله”، “الله اکبر” و “لا اله الا الله” توصیه شده است.

غسل کردن در روز دحوالارض به نیت پاکی و طهارت نیز از اعمال مستحب است. این عمل باعث پاکی جسم و روح می‌شود.

خواندن نماز جعفر طیار در این روز از اعمال بسیار با فضیلت است. این نماز چهار رکعتی بوده و هر دو رکعت آن به یک سلام ختم می‌شود.

قرائت قرآن و تدبر در آیات الهی در روز دحوالارض باعث افزایش ایمان و تقوا می‌شود. توصیه می‌شود در این روز سوره‌های خاصی مانند سوره یس و سوره الرحمن قرائت شود.

تهیه و توزیع افطاری برای روزه‌داران از دیگر اعمال خیر در این روز است. این عمل باعث افزایش برکت و محبت در جامعه می‌شود.

خواندن دعای مخصوص روز دحوالارض که از امامان معصوم (ع) نقل شده است، از دیگر اعمال مستحب این روز می‌باشد.

روز دحوالارض در قرآن

در قرآن کریم چند آیه مربوط به دحوالارض آمده است که به گسترانیدن زمین اشاره می‌کند. این آیات نشان‌دهنده قدرت و عظمت خداوند در خلق و گسترانیدن زمین است. بر اساس تفاسیر اسلامی، این آیات می‌توانند به مفهوم دحوالارض اشاره داشته باشند. در ادامه به برخی از این آیات پر سوره‌های قرآن اشاره می‌کنیم:

سوره نازعات، آیه ۳۰

«وَالأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا»

“و زمین را پس از آن (خلقت آسمان‌ها) گسترانید.”

سوره شمس، آیات ۶-۷

«وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا (۶) وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (۷)»

“قسم به زمین و آن که آن را گسترانید. و قسم به جان و آن که آن را نیکو بیافرید.”

سوره بقره، آیه ۲۹

«هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُم مَّا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»

“اوست که همه آنچه را در زمین است برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان برافراشت؛ و او به هر چیزی داناست.”

سوره نبأ، آیه ۶

«أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا»

“آیا زمین را همچون بستری (برای زندگی شما) قرار ندادیم؟”

دعای روز دحوالارض

یکی از برنامه‌های پیشنهادی در روز مبارک گسترده شدن زمین، خواندن دعای ویژه این روز است. در بخشی از این دعا، به مسأله دحوالارض چنین اشاره شده است: «ای خدایی که خانه کعبه را گسترانیده و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی، از تو می‌خواهم در این روز از روزهایت که حق آن را بزرگ نمودی، هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی».

دعای دحوالارض که خواندن آن مستحبّ است:

اللَّهُمَّ دَاحِی الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیوْمِ مِنْ أَیامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیکَ ذَرِیعَةً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِی یوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِکَ الْمَخْزُونِ غَیرَ مَقْطُوعٍ وَ لا مَمْنُوعٍ [مَمْنُونٍ] تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ،

خدایا ای گستراننده کعبه و شکافنده دانه و برگیرنده سختی و برطرف کننده هر گرفتاری، از تو می‌خواهم در این روز از روزهایت، که حقّش را بزرگ گرداندی، و سبقتش را پیش انداختی و آن را نزد اهل ایمان امانت و و به سوی خود وسیله قرار دادی، و به رحمت گسترده‌ات که بر محمّد درود فرستی آن بنده برگزیده‌ات در پیمان نزدیک، روز دیدار، شکافنده هر امر بسته، و دعوت کننده به حق، و بر اهل بیت پاکش آن راهنمایان، و روشن‌کنندگان راه حق، ستونهای جبّار، و متولّیان بهشت و دوزخ، و عطا کن به ما از عطای در خزانه‌ات که نه بریده شود، و نه منع گردد، تا به وسیله آن توبه، و بازگشت خوبی برای ما فراهم نمایی

یا خَیرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یا کَفِی یا وَفِی یا مَنْ لُطْفُهُ خَفِی الْطُفْ لِی بِلُطْفِکَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِکَ وَ أَیدْنِی بِنَصْرِکَ وَ لا تُنْسِنِی کَرِیمَ ذِکْرِکَ بِوُلاةِ أَمْرِکَ وَ حَفَظَةِ سِرِّکَ وَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَی یوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِی أَوْلِیاءَکَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِی وَ حُلُولِ رَمْسِی وَ انْقِطَاعِ عَمَلِی وَ انْقِضَاءِ أَجَلِی اللَّهُمَّ وَ اذْکُرْنِی عَلَی طُولِ الْبِلَی إِذَا حَلَلْتُ بَینَ أَطْبَاقِ الثَّرَی وَ نَسِینِی النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَی وَ أَحْلِلْنِی دَارَ الْمُقَامَةِ وَ بَوِّئْنِی مَنْزِلَ الْکَرَامَةِ،

ای بهترین خوانده شده و کریم‌ترین امید شده، ای کفایت کننده، ای وفادار، ای آن‌که لطفش پنهانی است، به لطفت به من لطف کن، و به عفونت خوشبختم نما، و به یاری‌ات تأییدم فرما، و از ذکر کریمانه‌ات فراموشم مکن به حق متولیان امرت و نگهبانان رازت و از گرفتاری‌های روزگار تا روز قیامت و برانگیخته‌شدن حفظم کن هنگام بیرون آمدن جانم، و فرو رفتن در قبرم، و تمام شدن کارم، و سپری شدن عمرم، اولیایت را به بالینم حاضر کن، خدایا یادم کن، بر طول پوسیدگی، زمانی‌که در میان توده‌های خاک فرود آیم، و فراموش‌کنندگان از مردم فراموشم کنند، و در خانه اقامت فرودم آر، و در منزل کرامت جایم ده،

وَ اجْعَلْنِی مِنْ مُرَافِقِی أَوْلِیائِکَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِکَ وَ اصْطِفَائِکَ وَ بَارِکْ لِی فِی لِقَائِکَ وَ ارْزُقْنِی حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِیئا مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِی حَوْضَ نَبِیکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ اسْقِنِی مِنْهُ مَشْرَبا رَوِیا سَائِغا هَنِیئا لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِی خَیرَ زَادٍ وَ أَوْفَی مِیعَادٍ یوْمَ یقُومُ الْأَشْهَادُ اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَةَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ بِحُقُوقِ [لِحُقُوقِ] أَوْلِیائِکَ الْمُسْتَأْثِرِینَ اللَّهُمَّ وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِکْ أَشْیاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِکَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِکَهُمْ وَ ضَیقْ عَلَیهِمْ مَسَالِکَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِکَهُمْ.

و از دوستان اولیایت، و برگزیدگان و خاصان درگاهت قرارم ده، و دیدارت را بر من مبارک گردان، و پیش از فرا رسیدن پایان عمرم حسن عمل روزی‌ام فرما، درحالی‌که پاک از لغزشها و گفتار بی‌پایه و منطق تباه باشم. خدایا مرا به حوض پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) وارد کن، و از آن به من بنوشان، نوشاندنی سیراب کننده، روان و گوارا، که پس از آن هرگز تشنه نشوم، و از ورود به آن طرد نگردم، و از آن منع نشوم، و آن را قرار ده برایم بهترین توشه، و کامل‌ترین وعده‌گاه، روزی که گواهان بپا می‌خیزند. خدایا لعنت کن گردنکشان گذشته و آینده را، هم آنان‌که حقوق اولیایت را به ناحق به خود اختصاص دادند. خدایا پایه‌هایشان را بشکن، و پیروان و عمّالشان را نابود ساز، زمیه‌های هلاکتشان را به زودی فراهم فرما، و کشورهایشان را از دستشان بگیر، و کارهایشان را بر آنان تنگ کن، و بر آنان‌که با آنان سهیم و شریکند لعنت فرست.

اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِیائِکَ وَ ارْدُدْ عَلَیهِمْ مَظَالِمَهُمْ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِینِکَ مُنْتَصِرا وَ بِأَمْرِکَ فِی أَعْدَائِکَ مُؤْتَمِرا اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلائِکَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَیتَ إِلَیهِ مِنَ الْأَمْرِ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِما لَکَ حَتَّی تَرْضَی وَ یعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَی یدَیهِ جَدِیدا غَضّا وَ یمْحَضَ الْحَقَّ مَحْضا وَ یرْفِضَ الْبَاطِلَ رَفْضا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وَ عَلَی جَمِیعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِی کَرَّتِهِ حَتَّی نَکُونَ فِی زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنَا قِیامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیامَهُ وَ صَلِّ عَلَیهِ [عَلَی مُحَمَّدٍ] وَ ارْدُدْ إِلَینَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیهِ [عَلَیهِمْ] وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.

خدایا در فرج دوستانت شتاب کن و حقوق تاراج‌رفته آنان را به آنان بازگردان و قائم آنان را به حق آشکار کن، و او را یاری‌رسان دینت بدار، و درباره دشمنانت فرمانده به فرمانت قرار ده. خدایا فرشتگان پیروزی را گرداگرد او همواره بدار، و به آن دستوری که در شب قدر به او القا کردی او را انتقام‌گیرنده خویش قرار ده، تا جایی‌که خشنود شوی، و دینت به وسیله او، و به دست او به گونه‌ای نو و تازه بازگردد، و حق به طور کامل ناب شود، و باطل به صورت همه جانبه به دور افکنده شود. خدایا بر او و همه پدرانش درود فرست، و ما را از همنشینان و خاندانش قرار بده، و در زمان بازگشتش ما را برانگیز، تا در دوران او در شمار یارانش باشیم. خدایا درک قیامش را روزی ما کن، و در روزگارش ما را حاضر کن، و بر او درود فرست، و سلام او را به ما باز رسان، درود و رحمت خدا و برکاتش بر او باد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 140233

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر