نقشه عجیبی از اینترنت ماهواره‌ای فعال در ایران

در حالی که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سراسر جهان به سرعت در حال گسترش است، ورود این فناوری به ایران با چالش‌های بسیاری مواجه شده است.

نقشه عجیبی از اینترنت ماهواره‌ای فعال در ایران

 استارلینک دارد به همان سرعتی که سال‌ها پیش دیش‌های ماهواره بر روی ساختمان‌ها و مجتمع‌های تهران نصب می‌شدند، دیده و استفاده می‌شود.  چند روز گذشته تصویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد چه تعداد کاربر در ایران از استارلینک استفاده میکنند.

داده‌های این نقشه از سایت satellitemap.space  آمده که مثلا دیش‌های فعال استارلینک در ایران را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید این سایت رسمی استارلینک نیست و هیچ ارتباطی به شرکت SpaceX ندارد. داده‌ها و اطلاعات این سایت به صورت خوداظهاری از کاربران است؛ یعنی یک کاربر می‌تواند ادعای دروغ کند که استارلینک دارد.

نقشه استارلینک‌های فعال در ایران

علی اصغر سیدآبادی فعال فرهنگی،نویسنده و  روزنامه نگار در این باره نوشت این تصویر، که گویا استارلینگ‌های نصب شده در ایران را نشان می‌دهد، تصویری از آینده‌ی پیش‌روست که باز هم غلط بودن سیاست قرنطینه‌ی فرهنگی را نشان می‌دهد.

از دوره‌ی قاجار تاکنون حکومت‌ها نتوانسته‌اند جلوی هیچ فنآوری ارتباطی را بگیرند که اگر توانسته بودند ما الان نه رادیو داشتیم، نه تلویزیون، نه ماهواره، نه اینترنت. 

 

اصرار بر این سیاست‌ شکست خورده، جز تامین منافع کوتاه مدت گروهی، نارضایتی مردم و مهم‌تر از آن تبدیل شدن به مصرف کننده‌ی صرف، عابدی دیگری نداشته و به زیان منافع ملی تمام شده است.

 

این همه هزینه و تمرکز بر سیاست قرنطینه‌ی فرهنگی اگر صرف حمایت عام از تولید محتوا درباره‌ی ایران شده بود، امروز در داد و ستد فرهنگی جهان جایی شایسته‌تر داشتیم.

 

اگرچه دیر است، اما تغییر سیاست قرنطینه به سیاست داد و ستد فرهنگی یکی از ضرورت‌های دولت جدید است. البته که مردم منتظر سیاست‌های جدید نمی‌مانند، اما تولید در سطح و با ذائقه‌ی مخاطب جهانی برای داد و ستدهای فرهنگی جهانی، نیازمند تسهیلگری و حمایت از سرمایه‌گذاری به جای سیاست قرنطینه‌ی فرهنگی است که چند سالی است به اسم تنظیم‌گری در متن‌های سیاستی سر و کله‌اش پیدا شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 152661

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر